• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Generatorrem Peugeot J5

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Hej.
Har en Burstner Peugeot 570 med j5-motor. Problemet är att rekommenderad generatorrem inte passar,det går inte att sträcka den, remmen är för lång och smal då den går i botten på spåret i remskivan. Har tänkt sätta dit en 11,2mm bred rem men då kanske längden måste justeras. Jag kan inte hitta någon firma som lagt ut tabeller på remmar så jag hittar inte någon lämplig. Någon här som haft samma problem och löst det och kan tipsa mig? (Rekommenderad rem är 10X700)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Frågan är om det är original generatorn eller att den är bytt på din bil.
Remskivorna kan också vara slitna på både generator och vevaxel.
Bottnar remmen även i skivan på vevaxeln.

Kolla med firman i länken. De har ett stort sortiment.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Vet inte var du finns men företag som säljer industriprodukter som lager osv har även full koll på detta med kilspårsremmar, profiler bredder osv. I vårt område finns exempelvis "Momentum".

Hälsningar
Peter
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Jag är nästan säker på att det är orginal. men tror på nötning båda skivorna, Går ner i båda skivorna , när jag mäter spåren övers verkar dom vara ca 11mm. Tack för länkarna. Hade givetvis glömt Momentum.
 

haneri

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2024
Jag är nästan säker på att det är orginal. men tror på nötning båda skivorna, Går ner i båda skivorna , när jag mäter spåren övers verkar dom vara ca 11mm. Tack för länkarna. Hade givetvis glömt Momentum.
Problemet löst det var den mänskliga faktorn (d.v.s jag) som mätt fel. Remmen ska vara 10 mm bred men den som satt där var bara 8,1mm bred, vad som hänt vet jag inte men den var bara några hundra mil gammal och den var märkt 10X700 och såg ny ut. Kanske jag hade spänt den för löst så den nötts extra mycket eller nåt annat. Nya remmen passade bra i alla fall. Den mänskliga faktorn är visst jag säger mina barn så jag har funderat på att döpa om mig, men strunt i det, det som gäller är "HA EN TREVLIG MIDSOMMAR ALLA HUSBILSVÄNNER"
 
Toppen