Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!
Inte smartHej. Är det någon som vet om det sitter Smart Generator i FIAT DUCATO 2011
Ja, men inte konsekvent. Jag har en Hobby 2020 på ett Fiat 2019 chassi, Euro 6. Men tack o lov med en dum generator!Såkallad "Smart generator" kom i samband med euro6.
Ja så kan de vara, då har du troligen inte agm-batteri som startbatteri(?), då "vanlig generator" oftast inte levererar den högre spänning som ett agm-batteri kräver.Ja, men inte konsekvent. Jag har en Hobby 2020 på ett Fiat 2019 chassi, Euro 6. Men tack o lov med en dum generator!
Det stämmer, en del stryper laddningen rejält vid soc80, men det skiljer även rätt mycket mellan märken och årsmodeller hur de programmerat laddningen.Det är vanligt att smartgeneratorer är programmerade till att inte ladda AGM batterier fulla.
Det räcker att motorn startar.
Som bekant tar det lång tid och drar onödigt med bränsle att ladda fullt.