Tjenare!
Jag har ett litet frågetecken/ elfel beträffande min ford transit mk3 2.5Di VE64 från -92.
Bilen startar och går som en klocka. Nytt startbatreri från förra säsongen @80ah. (Batteriet har laddats regelbundet under vintern och håller fint 12.7v ett par veckor mellan laddningstillfällen när bilen stått)
Däremot lyser batterilampan i instrumentpanelen när bilen går.
Min första tanke är då att det är något strul med generatorn (kablar, skor, ärgade kontaktpunkter, D+ eller att generatorn är kaputt)
På tomgång ligger spänningen på startbatteriet på ca 12.2v (borde ju ligga på ca 13.5-14v när bilen går på tomgång?) Startbatteriets spänning sjunker om jag slår på tex helljus/fläktar.
När jag mäter mellan polerna på generatorn ger den ca 9.4-9.9v. Ingen skillnad i spänning från generatorn/till batteriet om jag varvar motorn.
Batteriet laddar alltså inte när bilen går.
Remmen är fin, inga missljud eller visslingar.
Min fråga är då om ni har tips på annan felsökning eller om den låga spänningen från generatorn indikerar att generatorn är trasig och får bytas?
Värt att tilläggas är att detta problem uppstod redan förra säsongen. Men behövde då bara varva upp motorn över 2000rpm direkt vid start, då slocknade batterilampan och generatorn laddade startbatteriet som det skulle (13.5-14.2v). Det var som att man fick "flirta igång" generatorn.
Men nu hjälper alltså detta inte längre.
Tack för hjälpen!
Jag har ett litet frågetecken/ elfel beträffande min ford transit mk3 2.5Di VE64 från -92.
Bilen startar och går som en klocka. Nytt startbatreri från förra säsongen @80ah. (Batteriet har laddats regelbundet under vintern och håller fint 12.7v ett par veckor mellan laddningstillfällen när bilen stått)
Däremot lyser batterilampan i instrumentpanelen när bilen går.
Min första tanke är då att det är något strul med generatorn (kablar, skor, ärgade kontaktpunkter, D+ eller att generatorn är kaputt)
På tomgång ligger spänningen på startbatteriet på ca 12.2v (borde ju ligga på ca 13.5-14v när bilen går på tomgång?) Startbatteriets spänning sjunker om jag slår på tex helljus/fläktar.
När jag mäter mellan polerna på generatorn ger den ca 9.4-9.9v. Ingen skillnad i spänning från generatorn/till batteriet om jag varvar motorn.
Batteriet laddar alltså inte när bilen går.
Remmen är fin, inga missljud eller visslingar.
Min fråga är då om ni har tips på annan felsökning eller om den låga spänningen från generatorn indikerar att generatorn är trasig och får bytas?
Värt att tilläggas är att detta problem uppstod redan förra säsongen. Men behövde då bara varva upp motorn över 2000rpm direkt vid start, då slocknade batterilampan och generatorn laddade startbatteriet som det skulle (13.5-14.2v). Det var som att man fick "flirta igång" generatorn.
Men nu hjälper alltså detta inte längre.
Tack för hjälpen!