• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

  • Startad av Startad av F.d. 55451
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 55451

Guest
Fick husbilen besiktad förra veckan.

synsrapport.jpg

DRL-godkänd belysning utan att använda markering ljus.
Lagen (i Danmark) sade att det kan förekomma positionsljus samtidigt.

Vi läste det samtidigt i boken på synen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Det förvånar mig att eftersom det har förekommit en del tvivel om DRL ska installeras med eller utan positionsljus - att ingen vet lagtexten i Sverige.

Skall alla tomgång energi gå' på diskussionen om handhållna företag datorer. :confused:
:rolleyes:
 
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Titta på tråden "Ang DRL varselljus" från 2012-03-15 och läs inläggen så förstår du att ingen vet hur den svenska lagtolkningen är.

Mvh / Roland
 
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Jo vist - tyckes redan att ha' läst.
Jag undrar om det fortfarande gäller att ingen vet.
Meeen jag anser att det bör vara densamma i Sverige som Danmark.
:)
 
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Ja Bredo reglene burde være felles for hele Europa, men når EU ikke klarer å få bort den høye avgiften på nye biler i Danmark og Norge - landene definerte den om fra importavgift til engangsavgift (same shit new name). På kjøretøyteknisk er det blitt felles regler for orginalmontert utstyr at det skal bodtas som det er, men for ettermontering er det litt mer fritt frem.

Det er mange steder de svenske regler for kjøretøy avviker fra nesten alle land - trenger bare å nevne epa-traktor, dette finnes troligen ikke i noe annet land.

Det er enklere å lage felles regler for bøyen på gurka ;) enn for kjøretøy.
 
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Besiktigade en 2001a ,>3500 kg, med DRL i våras utan någon annan belysning tänd då DRL är tänd. Den gick igenom utan anmärkningar! Enligt EU direktiven som är gällande skall detta vara godkänt! Om de säger NEJ så ta fram den dokumentation som följer med ett godkännt DRL paket. Jag har Phillips DRL och där får man med all dokumentation. Det är enklast att låta den ligga kvar i bilen för den väger inte mer än max 100 gram.
 
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Hej jasno :)

EU-godkännandet nummer ska visas på LED om de är godkännda - så du kan spara 100 gram :D
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Jag har hittat Drl-belysning som inte stör ut bilradion. Äntligen.
Från torsdagen förra veckan har Lidl den tillfälligt i sitt sortiment, pris 299 kr.
Eftersom det är ett tyskt företag så klarar den förhoppningsvis lagstiftningen också.
Har testat denna helgen.
Med bara drl-bel. tänd under körning, laddas batterierna märkbart snabbare.
Den gamla drl-bel. kan jag använda som backlampa.
Enl. ide från Krinil.

Hälsn. Krister.
 
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Hej Krister o Ursula!
Köpte också på Lidl igår, ska testas i helgen. Hoppas mina funkar också.
 
Sv: Gemensamma EU regler för DRL - belysning ?

Hej!

Jag vet inte vad det är som är så svårt för Trafikverket. Så här står det i Trafikförordningen 3 kap 68 §:

Belysning vid färd på väg


68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används. Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).


Detta är en EU-anpassning. EU har beslutat att fordonen ska ha varselljus framåt. Det är ett steg tillbaka i Sverige jämfört med tidigare lagstiftning. Tanken är väl att vi ska fortsätta att använda halvljus på de fordon, som har den automatiken. Husbilar, som ofta saknar halvljusautomatik, skulle kunna installera DRL utan att koppla in bakljusen och sidomarkeringarna.

Min åsikt är att Trafikverket inte vill gå ut med detta. Att tolka paragrafen ovan kan inte vara särskilt svårt. En normalt läsbegåvad person förstår vad det står i paragrafen.

Mvh

Home-car
 
Tillbaka
Toppen