• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gel eller inte?

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Hej!
Bodelsbatteriet tar inte laddning, skulle köpa nytt.'
Fråga::
Måste man ha gel i bodelen eller gå det med det batteri som heter fridit och som är till husvagnar och fritid, dom garanterar att det inte läcker. Men är det ok?
Biltemas batteri kostar 999.
Har ni någon ett tips var det finns gelbatterier i så fall att köpa till bra pris i Norra Stockholm-
Häls Lage
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Hej!
Bodelsbatteriet tar inte laddning, skulle köpa nytt.'
Fråga::
Måste man ha gel i bodelen eller gå det med det batteri som heter fridit och som är till husvagnar och fritid, dom garanterar att det inte läcker. Men är det ok?
Biltemas batteri kostar 999.
Har ni någon ett tips var det finns gelbatterier i så fall att köpa till bra pris i Norra Stockholm-
Häls Lage

När mitt gelbatteri slutade att ge ström skaffade jag ett fritidsbatteri från Biltema á 999:-. Fungerar mycket bra och har fler Ah än mitt original gel så jag rekomenderar ett köp av ett sådant.
Per-Åke
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Gel eller inte?

Min erfarenhet är att pengarna en "syra" kostar kontra "gel" gör gällande att syra tar hem 1:a platsen.

Det mest prisvärda jag kommit fram till är att köpa vanliga fritidsbatterier (ex 75Ah) med syra av välkänt märke när de har bra pris på sådana och sedan parallellkoppla dessa...OM man har utrymme för det.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Gel eller inte?

jag tycker också att syra är bäst, man kan köpa på biltema med 4 års garanti, det tror jag inte att man kan få på gelbatterier.

/Bosse
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Ett Gel batteri tål djupa urladdningar bättre än ett syra batteri gör. Nackdelen är att det är lite tyngre, samt dyrare.
Det ät ju som sagt skillnad på startbatteri och förbrukarbatteri, att ha ett startbatteri som förbrukarbatteri är ju inte optimalt.
Det är ju även olika laddspänning på batterierna. Tänkte då mest vad som suttit från början i husbilen.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Gel eller inte?

Hej!
Det är riktigt att gelbatterier tål djupurladdning bättre, men den info man fått från användare så är det kort livslängd på gel, och tar man priset på syrabatterier kontra gel, så kan man byta flera gånger.
Köper man dessutom batteriet på Biltema så har du fyra års garanti.
Sedan tror jag inte att man låter ett batteri djupurladdas utan då får man se till att ladda.

/Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Har man GEL-batteri sitter det oftast även GEL i bildelen. Skall du byta till syra måste du ställa om laddaren och även byta batteri i bildelen.
Jag hade försökt reklammerat batteriet.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Har man GEL-batteri sitter det oftast även GEL i bildelen. Skall du byta till syra måste du ställa om laddaren och även byta batteri i bildelen.
Jag hade försökt reklammerat batteriet.

I min, i o f s begagnade bil satt det bly-syra för motor och bodel var ett gel. Det måste varit original för bilen var bara 6 år när jag köpte den. Den enda ändringen som behövdes var att ställa om EBL till Bly-Syra för rätt laddningström. När jag dessutom på samma volym fick 20 Ah mera än det gamla och till mindre än halva priset gjorde valet lätt.

Per-Åke
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gel eller inte?

det skal mye til før en husbils fabrikant bytter ut bly-syre batteriene som kommer med chassiene til Gel. De fleste el-blokkene tar hensyn til dette og gir lite ladestrøm til bilbatteriet - egentlig ikke mer enn vedlikeholdsladning.

Det faktum at laderen i el-blokken har vender mellom gel oh bly/syre gjør overgangen enkel - husk at det er et krav til bodelsbatteri, det skal være uten lokal utslipp av gasser - enten via lufteslange som sender gassen ut under bilen eller via regenerativ teknik som på de fleste "vedlikeholdsfrie" batteriene.

Et par fabrikanter hadde store problemer med holdbarheten på gel batterier i sine bodeler og byttet under garantien ut disse med AGM. Det som drepte gel batteriene var en kraftigere dynamo på bilen slik at ladestrømmen kom over maks for gel og tørket ut elektrolytten. At de og hadde satt inn en like kraftig lader fra stolpe gorde ikke saken bedre før byttet av batterier.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Är mycket besviken på kapaciteten i GEL-batteri och kommer att köpa ett 105 Ah fritidsbatteri istället som har exakt samma mått.

Vi köpte för två år sedan en ny bil som stått i lager nästan ett år(förmodligen aldrig underhållsladdad). När jag testade GEL-batteriet lämnade det 20 Ah, batteriet är på 80Ah.

Fick till slut ett nytt batteri av säljaren som när det var nytt levererade 35 Ah. Har inte mätt på det nu men uppskattar att det nu kanske levererar 15-20 Ah och det är bara 2 år gammalt och har aldrig blivit uttsatt för någon djupurladdning eller överladdning.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gel eller inte?

Biltema fritid 999 105 Ah duger 3 års garanti håller säker med tanke på vad det kostar lika länge som ett dyrt batteri. Tillverkas av Tudor enligt min kompis som är inköpare.
Men var och en blir salig på sin övertygelse, GEL tar däremot mindre plats och går att lägga ner om man har behov av detta och kan tåla crosscountrykörning för den som utövar det med husbilen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

det skal mye til før en husbils fabrikant bytter ut bly-syre batteriene som kommer med chassiene til Gel. De fleste el-blokkene tar hensyn til dette og gir lite ladestrøm til bilbatteriet - egentlig ikke mer enn vedlikeholdsladning.

Fiat har speciella chassie för husbilar. Kan det inte vara så att husbilsfabrikanterna beställer dessa med GEL-batterier.
Jag är för lat för att kolla vad som sitter i bildelen på vår HB, vill inte lossa durken.
;)
Däremot har jag mätt spänningen på fulladdat batteri (efter ett dygn) och det tyder på att det är ett GEL. Spänningen är betydligt över 12,72 volt som är maxspänning på ett syrabatteri.
Står EBL-omkopplaren på GEL så blir ett syrabatteri överladdat.
Det är inte bara strömmstyrkan som gör att batteriet blir överladdat, det är spänningen. 2 Amper under tillräckligt lång tid kan få ett syrabatteri att koka så elektrolyt försvinner.
//W
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

HUR HAR DU MÄTT URLADDNIGEN PÅ DITT BATTEI

Belasta batteriet med en viss ström, jag tände t.ex. 6 st 10 W lampor. Strömmen blir P/U, 60/12= 5 Ampere i mitt fall. Efter 4 timmar var spänningen nere i 12 V. (Enligt Exide som tillverkat batteriet anses 12 V vara den spänning där laddningen är 0%) 5 A*4 tim. blir 20 Ah.

Om du inte har har någon belastning där du har en känd ström så är alternativet att lossa pluspolen, mäta upp strömmen, du mäter den i serie, samt som vanligt mäta upp tiden frånn fulladdat batteri ner till urladdat. Lämplig ström vid en test av fritidsbatteri är ca 4 A.

Lycka till
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Hej.
Min erfarenhet av fritidsbatterier från båt oc<h husbil är att det är inget problem med syrabatterier numera, för kostnaden av ett "gel" kan man köpa flera "syra" dessutom lär det vara så att de billigare batterierna håller mera energi. Som vi använder vår bil så har vi bra nytta av dubbla batteri. Underhåll - javisst men huruvida det är enkelt eller svårt beror ju på hur man placerar batteriet. Jag brukar kontollera batteri två ggr per år.
Hälsningar
Jan o Lena
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Belasta batteriet med en viss ström, jag tände t.ex. 6 st 10 W lampor. Strömmen blir P/U, 60/12= 5 Ampere i mitt fall. Efter 4 timmar var spänningen nere i 12 V. (Enligt Exide som tillverkat batteriet anses 12 V vara den spänning där laddningen är 0%) 5 A*4 tim. blir 20 Ah.

Om du inte har har någon belastning där du har en känd ström så är alternativet att lossa pluspolen, mäta upp strömmen, du mäter den i serie, samt som vanligt mäta upp tiden frånn fulladdat batteri ner till urladdat. Lämplig ström vid en test av fritidsbatteri är ca 4 A.

Lycka till

Kapaciteten på ett batteri är den ström det avger under 20 timmars urladdning tills spänningen sjunkit till 11,9 Volt (Helt urladdat).
Laddar man ur snabbare så får man inte ur batteriet lika mycket.
//W
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Gel eller inte?

Kapaciteten på ett batteri är den ström det avger under 20 timmars urladdning tills spänningen sjunkit till 11,9 Volt (Helt urladdat).
Laddar man ur snabbare så får man inte ur batteriet lika mycket.
//W

Alldeles riktigt! Jag skrev att 4 A var en lämplig urladdningsström eftersom just mitt batteri (samt säkert många andra) är på just 80 Ah. 4 A*20 timmat blir just 80 Ah.
 
Toppen