• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasvarnare - placering ?

F

F.d. 25270

Guest
Hej !
Var monterar man lämpligast en varnare avsedd för både gasol och eventuella
narkosgaser ?
Hälsn
Peter
 
F

F.d. 9073

Guest
Sv: Gasvarnare - placering ?

Jag har läst artiklar där narkosläkare påståt att de där med narkos gas bara är nys. ingen skulle klara av de utan att mänskor skulle avlida.
Eftersom gasol är tyngre än luft ska gasolvarnaren placeras så lågt som möjligt.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Gasvarnare - placering ?

Jag har läst artiklar där narkosläkare påståt att de där med narkos gas bara är nys. ingen skulle klara av de utan att mänskor skulle avlida.
Eftersom gasol är tyngre än luft ska gasolvarnaren placeras så lågt som möjligt.

Tack för rådet. Kan du också tala om för mig om s.k. narkosgas är tyngre eller lättare än luft ?
Mvh
Peter
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gasvarnare - placering ?

Det här larmet "söker" gas i såväl golvnivå som ansiktsnivå (naturligtvis beroende hur du monterar det). Funkar också som inbrottslarm och som skalskydd när du sover.
Ny side 1

Jag fick ett likadant larm inmonterat när jag köpte bilen, verkar bra, sitter vid dörren i huvudhöjd, när jag "misslyckats" att tända gasolspisen ett par sekunder så ljuder larmet, även när frugan använder hårspray på toan med stängd dörr så utlöses larmet, så det verkar inte vara någon nödvändighet att det "måste" sitta i golvnivå..

//Pilot;)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gasvarnare - placering ?

Tack för rådet. Kan du också tala om för mig om s.k. narkosgas är tyngre eller lättare än luft ? Mvh Peter
Du fick inget svar! Varken av narkosläkaren eller –sköterskan. Det var inte så länge sedan någon av dem klargjorde väldigt tydligt att det är en skröna att narkosgas skulle ha används för att söva de boende i en husbil, jag är av samma åsikt. TRAMS!
Rent fysikaliskt kräver dock din fråga ett svar:
Luften omkring oss består av kväve (78% N) och syre (21% O) och väger (densitet) 1,293 g/dm3. Syret väger 1,43g/liter och kvävet 1,25g/l.
Narkosgaser är halogenerade kolväten som kan ha så vackra namn som Halothane, Fluothane, Isoflurane, Enflurane, Desflurane i USA och Sevofluran i Sverige. Alla är tyngre än luft!
Även lustgas, kloroform, halon, ozon och koldioxid (CO2) är tyngre än luft. Att propan (2,02g/l) är tyngre än luft vet väl alla redan men vilka är då lättare? Vilka stiger istället för att sjunka?
De är faktiskt inte så många: eter (0,71), hexan (0,66 används mycket som drivgas), kolmonoxid (CO) och så det välbekanta enkla kolvätet, fisen eller metan CH4 (0,72g/l). Den senare behöver väl knappast en elektronisk varnare, det räcker gott med näsan.
Den absolut största risken finns faktiskt i den gasolanläggning som de flesta av oss har i sin husbil, minst en gasolvarnare borde räcka för att ge en större trygghet för en i övrigt ganska säker anläggning (om den årligen provtrycks!), sätt gasolvarnaren lågt!
Och vill man ändå envisas med att absolut ha en varnare för de lättare gaser, sätt den i näshöjd!
VH, Julian
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gasvarnare - placering ?

När jag köpte husbilen satt där både narkos- och gasollarm (Clas Olssons) men de var felplacerade enl min mening, så jag flyttade dem. Gasollarmet så lågt som möjligt mellan spis/kylskåp och värmaren, och narkoslarmet vid fotsidan av bädden eftersom jag inte vet om narkosgaser är lättare eller tyngre än luft, och det är ju i bädden man sover (Där fanns också 12 volt).
När jag fick en pytteliten gasolläcka p g a spansk gasolflaska var det narkoslarmet som larmade. Likaså när hustrun sprayade håret på toalettten så larmade narkoslarmet.
Det verkar vara känsligare än gasollarmet. Gasollarmet fungerar när man testar det med cigarettändargas.
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Gasvarnare - placering ?

Du fick inget svar! Varken av narkosläkaren eller –sköterskan. Det var inte så länge sedan någon av dem klargjorde väldigt tydligt att det är en skröna att narkosgas skulle ha används för att söva de boende i en husbil, jag är av samma åsikt. TRAMS!
Rent fysikaliskt kräver dock din fråga ett svar:
Luften omkring oss består av kväve (78% N) och syre (21% O) och väger (densitet) 1,293 g/dm3. Syret väger 1,43g/liter och kvävet 1,25g/l.
Narkosgaser är halogenerade kolväten som kan ha så vackra namn som Halothane, Fluothane, Isoflurane, Enflurane, Desflurane i USA och Sevofluran i Sverige. Alla är tyngre än luft!
Även lustgas, kloroform, halon, ozon och koldioxid (CO2) är tyngre än luft. Att propan (2,02g/l) är tyngre än luft vet väl alla redan men vilka är då lättare? Vilka stiger istället för att sjunka?
De är faktiskt inte så många: eter (0,71), hexan (0,66 används mycket som drivgas), kolmonoxid (CO) och så det välbekanta enkla kolvätet, fisen eller metan CH4 (0,72g/l). Den senare behöver väl knappast en elektronisk varnare, det räcker gott med näsan.
Den absolut största risken finns faktiskt i den gasolanläggning som de flesta av oss har i sin husbil, minst en gasolvarnare borde räcka för att ge en större trygghet för en i övrigt ganska säker anläggning (om den årligen provtrycks!), sätt gasolvarnaren lågt!
Och vill man ändå envisas med att absolut ha en varnare för de lättare gaser, sätt den i näshöjd!
VH, Julian
Tack för ett synnerligen informativt och pedagogiskt svar!
Lasse
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gasvarnare - placering ?

Tack för ett synnerligen informativt och pedagogiskt svar!
Lasse
Tack Lasse & Fia, det är numera inte så ofta jag får beröm för mina pedagogiska gärningar ;) men berömmet föranleder mig att göra ett litet tillägg. Jag redovisade lite fakta om några gasers fysikaliska egenskaper som svar på en fråga och valde att bortse från fenomenet ”Konvektion” (d.v.s. luftens rörelse p.g.a. luftens olika temperaturer, m.a.o. varmluft stiger och kalluft sjunker) och ”Ventilation”. Tillsammans kan de sätta luften i rejäla rörelser. Har man dessutom Truma luftvärmen eller något annat mekaniskt fläktsystem igång, blir luftrörelserna rentav våldsamma (inte lika effektfullt med vattenburen värme). Som alla förstår kommer alla skadliga oönskade gaser att följa med luftströmmarna oavsett om de är lätta eller tunga. I bästa fall ut genom något utåtgående ventilationsgaller i taket men i princip kan de koncentrera sig var som helst eller fullständigt blanda sig med all luft i husbilen. Även om vissa gasvarnare är känsliga/aktiva för flera olika gaser så kräver många gaser sin egen specifika givare. Bara det kan bli ett problem om man vill vara heltäckande mot all skit som den oroliga kan tänkas utsättas för.:D
Var skall man då sätta givaren/gasvarnaren? Nu blir det svårt!
Obs! Följandet är ett enkelt exempel för att visa hur fel det kan bli:
Man kan sätta en gasolvarnare på lägsta punkten vid trappan till bodelsdörren. Är det klokt om det samtidigt råkar finnas ett ventilationsgaller längst ner i underkant på dörren som kontinuerligt tillför friskluft och för bort eventuella gasolgaser med luftströmmen, bort från givaren? Går det larmet igång i god tid? När man håller en gaständare under, Ja! Men i praktiska verkligheten?
Det är alltså inte så enkelt att ge ett entydigt svar om var den ena eller andra gasvarnare/givare skall placeras. Det finns många faktorer att ta hänsyn till; husbilens märke, modell, konstruktion, ventilation, värmesystem, inredning, m.m. Med lite sunt förnuft antar jag dock att de flesta husbillister kommer fram till en vettig placering. Det är trots allt bättre att ha en gasolvarnare som inte har optimal placering än ingen gasolvarnare alls. :cool:
VH Julian
 
Toppen