El Vagabundo
HBK Medlem
Findes der lovkrav i Sverige om installation og årlig gasprovning?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nej det finns inget sådant krav gastest. Bara rekommendation att kolla årligen.Findes der lovkrav i Sverige om installation og årlig gasprovning?
Tak for snabbt og exakt svarNej det finns inget sådant krav gastest. Bara rekommendation att kolla årligen.
Det finns campingar som kräver bevis på årlig kontrollFindes der lovkrav i Sverige om installation og årlig gasprovning?
Har vart på många campingar och ställplatser. Har aldrig fått den frågan om godkänd test på gasDet finns campingar som kräver bevis på årlig kontroll
Inte jag heller, kanske det gäller fasta gäster typ långliggare (?)Har vart på många campingar och ställplatser. Har aldrig fått den frågan om godkänd test på gas
Caravan Club är en liten spelare med få campingar. Bara välja bort så är problemet löst.Caravan Club har bestämmelser om gasol-kontroll på sina campingar.
8. Medlems säsongsuppställt fritidsfordon skall gasol testas årligen. Vid fel på gasolanläggningen ska felet åtgärdas omgående. Under tiden får inte gasolanläggningen användas. Endast två gasolflaskor på max 11 kg vardera, får förvaras i respektive fritidsfordon och per uppställningsplats.
VarsågodTak for snabbt og exakt svar
Hallå. Varför välja bort, det kan väl inte skada med en årlig gasoltest? Så är problemet löst o bilen säker…Caravan Club är en liten spelare med få campingar. Bara välja bort så är problemet löst.
Nej då. Här skämtas det inte. Var någonstans i min text kan du se att jag skämtar?Hallå. Varför välja bort, det kan väl inte skada med en årlig gasoltest? Så är problemet löst o bilen säker…
Sen tycker jag att CC är en ”stor spelare” som verkligen fokuserar på det rörliga fritidslivet. ”Caravan Club är Sveriges största privata campingplatsägare med 34 campingplatser från Vindeln i Västerbotten till Ivön i Skåne.” 28000 medlemsfamiljer utvecklar verksamheten, till allas glädje. De driver bl.a. säkerhetsfrågor och det behövs ju tydligen, efter årets brand bland övervintrare i Mazzaron. Så skämta inte bort gasoltesten!
Kan du inte dokumentera din gasolsäkerhet borde du inte få ställa upp eller campa någonstans. Totalt oansvarigt!Caravan Club är en liten spelare med få campingar. Bara välja bort så är problemet löst.
Det täthetsprovet får du gärna utveckla!Metoden av "gasoltest" som kan köpas på bilprovningar ger inte jag mycket för, den kan/bör alla göra regelbundet själva. Men ifall man kunde köpa ett riktigt täthetsprov för 200kr i samband med den årliga besiktningen så skulle nog rätt många köpa den tjänsten inbillar jag mej, men den tar ju 10-15min, så då vill de säkert ha en tusing för jobbet.![]()
Man använder då en avsedd maskin.Det täthetsprovet får du gärna utveckla!
OK. Men är det inte det som Bilprovningen gör? De trycksätter ju också systemet med alla kranar öppnade. Sedan vet jag ju inte vilket tryck de använder, men det får inte sjunka under testet.Man använder då en avsedd maskin.
Sista rörkopplingen i gasokskåpet delas, där ansluts testmaskinen på röret som går in i bodelen.
Alla huvudkranar öppnas i bodelen samt alla kranar på spis, ugn, kyl, värmare m.m.
Testmaskinen startas, den trycksätter hela systemet med 150mbar, därefter övergår den till övervakning/registrering av trycket i ca. 10-15min, håller nu alla öppnade säkerhetsventiler tillräckligt tätt kommer ett godkänt resultat ut på skrivaren.
Hejsan krinil, den gasoltest som bilprovningen gör är ju bara en fem, högst tiominuters täthetskoll genom tryckregulatorn som knappt inte är värt ett dugg har vi konstaterat här ett flertal/många gånger. Med lite enkla medel så kan man ju utföra liknande prov själv på ett flertal sätt, men med större säkerhet och mycket längre tidsintervall.Kan du inte dokumentera din gasolsäkerhet borde du inte få ställa upp eller campa någonstans. Totalt oansvarigt!
Köpte exakt samma som Bilprovningen använder, kan göra detta test varje dag om jag vill..Metoden av "gasoltest" som kan köpas på bilprovningar ger inte jag mycket för, den kan/bör alla göra regelbundet själva. Men ifall man kunde köpa ett riktigt täthetsprov för 200kr i samband med den årliga besiktningen så skulle nog rätt många köpa den tjänsten inbillar jag mej, men den tar ju 10-15min, så då vill de säkert ha en tusing för jobbet.![]()
Men CC´s paragraf 8 gäller ju säsongsuppställda fordon inte enstaka besök. Att ha krav på de som står år ut och år in är väl helt rimligt om man äger en camping,,eller?Kanonbra svar Jankro. Man lär sig saker hela tiden. Det är det som är så suveränt med HBK och alla kunniga medlemmar. Det jag studsade på initialt var inlägget att man enkelt kan skippa CC campingarna, pga deras krav på gasoltest. Sen har jag ändå tilltro till Bilprovningens test. De kör iofs genom regulatorn, men en läcka eller en dålig tändsäkring hade avslöjats! Jag har alltid upplevt att besiktningspersonalen varit noga med att alla kranar i blocket ska vara öppna vid test. Men oavsett anser jag absolut att det ska vara krav på gasoltest. Sedan får väl vi som bransch se till att testerna är aktuella.