• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolvärmare förtält

Järleskog

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31444
Medlemskap
2025
Vi står för första gången på säsongsplats vinter, Ånnaboda Kilsbergen.Dometic vinter förtält. Blev ju bra mycket mysigare än vad vi trott med förtält och jag funderar på att skaffa en Gasolvärmare till förtältet. Bortkastade slantar eller värt det?
Tältet är ett mindre förtält, 2,60x 1,80. Tips på värmare? Eller tips på att inte ha värmare?

Tar tacksamt emot tankar!

Pontus
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Varför vill du värma upp förtältet? Är det för att sitta där eller för att få bättre temperatur på kläder, skor, mat, dryck mm som förvaras där?
Tältet känns väl litet för att kunna sitta där med en gasolvärmare. Det är inte skönt att sitta för nära värmaren.
Tänk även på att det bildas fukt vid förbränningen av gasolen som ger kondens på tältet.
Själv använde jag en liten , dyr men tyst och effektiv elfläkt när jag hade ett mindre förtält. Visst är det dyrare få värmen med el än med gasol men man får väga olika för och nackdelar mot varandra.
Börja med att testa med en enkel elfläkt, typ kupévärmare och låna någons gasolvärmare och testa!
 

Järleskog

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31444
Medlemskap
2025
Varför vill du värma upp förtältet? Är det för att sitta där eller för att få bättre temperatur på kläder, skor, mat, dryck mm som förvaras där?
Tältet känns väl litet för att kunna sitta där med en gasolvärmare. Det är inte skönt att sitta för nära värmaren.
Tänk även på att det bildas fukt vid förbränningen av gasolen som ger kondens på tältet.
Själv använde jag en liten , dyr men tyst och effektiv elfläkt när jag hade ett mindre förtält. Visst är det dyrare få värmen med el än med gasol men man får väga olika för och nackdelar mot varandra.
Börja med att testa med en enkel elfläkt, typ kupévärmare och låna någons gasolvärmare och testa!
Många rätt i ditt svar! Tack!
Jag provar med en mindre byggfläkt vi har och testar effekten. Tanken är att kunna sitta där och fika, ta en snabb lunch lite kortare stund men även att kunna ha skor stå där delar av dagen. Tältet är nog för litet för en brännare.
 
Toppen