• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolugn

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Är det någon som har en Rapido V62 eller en Dreamer D62 med gasolugn i stället för mittlådan under spisen.
Hade verkligen uppskattat om ni i så fall skulle vilja kolla vad det är för tillverkare och gärna modell nummer.
Tack på förhand.
Stefan
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Rekommenderar att ni tänker en gång till innan ni sätter in gasolugn i bilen. Vi har haft gasolugn i två bilar tidigare men det är med skräckblandad förtjusning vi använt dem. Värmet som utvecklas är enormt i detta lilla utrymme och dofter som sprider sig likaså. Nu vår tredje bil och vi har valt bort den integrerade ugnen till fördel för en elektrisk miniugn som man både kan använda utomhus och inomhus direkt under köksfläkten. Transporteras på en hylla i garaget. Det är verkligen skönt att kunna stå ute med både värme och dofter som skapas. Så tänker vi... :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Rekommenderar att ni tänker en gång till innan ni sätter in gasolugn i bilen. Vi har haft gasolugn i två bilar tidigare men det är med skräckblandad förtjusning vi använt dem. Värmet som utvecklas är enormt i detta lilla utrymme och dofter som sprider sig likaså. Nu vår tredje bil och vi har valt bort den integrerade ugnen till fördel för en elektrisk miniugn som man både kan använda utomhus och inomhus direkt under köksfläkten. Transporteras på en hylla i garaget. Det är verkligen skönt att kunna stå ute med både värme och dofter som skapas. Så tänker vi... :)
Ovanför vår ugn finns det ett utblås genom taket med en termostatstyrd fläkt som drar ut överskottsvärmen och oset, fungerar perfekt! :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Nu ville ju TS få fram en modellbeteckning…

Men vi kan inte leva utan ugn. I båten så puttrade det så fint under gång, allt skötte sig självt.
Här i husbilen så lagar vi massor md mat. Vi har försökt md Omnia men…
In med råvarorna i en aluform och in i ugnen. Perfekt. Igår värmde vi Moussaka, jättegott.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu ville ju TS få fram en modellbeteckning…

Men vi kan inte leva utan ugn. I båten så puttrade det så fint under gång, allt skötte sig självt.
Här i husbilen så lagar vi massor md mat. Vi har försökt md Omnia men…
In med råvarorna i en aluform och in i ugnen. Perfekt. Igår värmde vi Moussaka, jättegott.
Värma bröd, tina fruset, göra potatisklyftor, hasselbackspotatis, rosta bröd, finns ju hur mycket som helst man kan använda ugnen till. :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Då får vi väl försöka komma med ett vettigt svar till TS innan eget tyckande får plats:

Det kan ha monterats olika ugnar, på vår förra Carthago som hade just ugn istället för mittlådan så vet jag att det fanns 3 olika alternativ. Så tyvärr så måste du nog ta en bild både invändigt och utvändigt på ugnen för att det ska gå att få fram ett vettigt svar. Samma när det gäller bilar med Dometic Tectower så finns det minst 2 olika modeller.

När det gäller eget tyckande så skulle vi aldrig köpa en bil utan ugn, vi använder den i stort sett varje gång vi är ute, senast igår så gjorde vi ugnsbakade auberginer (äggplanta lättare stavat). Bästa alternativet är Omnia ugnen som vi hade innan vi köpte bil med "riktig" ugn.
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Då får vi väl försöka komma med ett vettigt svar till TS innan eget tyckande får plats:

Det kan ha monterats olika ugnar, på vår förra Carthago som hade just ugn istället för mittlådan så vet jag att det fanns 3 olika alternativ. Så tyvärr så måste du nog ta en bild både invändigt och utvändigt på ugnen för att det ska gå att få fram ett vettigt svar. Samma när det gäller bilar med Dometic Tectower så finns det minst 2 olika modeller.

När det gäller eget tyckande så skulle vi aldrig köpa en bil utan ugn, vi använder den i stort sett varje gång vi är ute, senast igår så gjorde vi ugnsbakade auberginer (äggplanta lättare stavat). Bästa alternativet är Omnia ugnen som vi hade innan vi köpte bil med "riktig" ugn.
Har sett en bil med ugn som tillbehör från fabrik den är bara på 18 liter och 430 mm bred och 240 mm hög så är nog rätt ovanlig, Höjdmåttet kan man ha lite mer om man fixar till understa lådan. Kollade med Bengt i Örkelljunga och dom vill ha 32000:- utan montage och det känns som liiite för mycket.
Stefan
 

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Nu ville ju TS få fram en modellbeteckning…

Men vi kan inte leva utan ugn. I båten så puttrade det så fint under gång, allt skötte sig självt.
Här i husbilen så lagar vi massor md mat. Vi har försökt md Omnia men…
In med råvarorna i en aluform och in i ugnen. Perfekt. Igår värmde vi Moussaka, jättegott.
Jag håller med dig har ugn både i båten och husbilen fungerar perfekt, vill inte vara utan.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Är det någon som har en Rapido V62 eller en Dreamer D62 med gasolugn i stället för mittlådan under spisen.
Hade verkligen uppskattat om ni i så fall skulle vilja kolla vad det är för tillverkare och gärna modell nummer.
Tack på förhand.
Stefan
Hej,
Jag har det i min V62, kollar när jag kommer hem i kväll, ok?
 
Toppen