• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolugn värmebekymmer

Bronzestreet

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
30859
Medlemskap
2024
Jag har en Dometic gasolugn som jag upplever inte blir tillräckligt varm. Den fungerar och värmer både vanlig ugn och grill men som sagt det blir ingen riktig sprutt på värmen.

Förra helgen skulle vi äta potatisklyftor men efter 30 minuter och potatisen är ljumna så gav vi upp.

Någon som har något tips på vad man ska göra då jag kanske gör något fel.

Hälsningar
Hungrig
 

Jan-Eric o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8830
Medlemskap
2024
Ni har ju klarat att tända den. Den ratten ni trycker in går att vrida på för att höja värmen.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
 

Bronzestreet

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
30859
Medlemskap
2024
Tack för svaret. När jag ändrar värmen med hjälp av vredet så ändras inte lågan i ugnen. Kanske det som är felet?
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Jag har en Dometic gasolugn som jag upplever inte blir tillräckligt varm. Den fungerar och värmer både vanlig ugn och grill men som sagt det blir ingen riktig sprutt på värmen.

Förra helgen skulle vi äta potatisklyftor men efter 30 minuter och potatisen är ljumna så gav vi upp.

Någon som har något tips på vad man ska göra då jag kanske gör något fel.

Hälsningar
Hungrig
Hej,

Hur länge hade Du ugnen påslagen innan Du ställde in potatisen?

Mvh.
Jens
 

Bronzestreet

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
30859
Medlemskap
2024
Tack för frågan Jens. Runt 10 minuter. Gissar att det är för kort tid?

Ska man se någon ändring på lågan när man ändrar på vredet för temperatur. Jag ser ingen skillnad på lägsta och högsta.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Tack för frågan Jens. Runt 10 minuter. Gissar att det är för kort tid?

Ska man se någon ändring på lågan när man ändrar på vredet för temperatur. Jag ser ingen skillnad på lägsta och högsta.
Vi har ugn i både husvagnen och husbilen och upplever att vi har för bråttom och tycker allt tar tid.

Jag har läst att man tänder ugnen med öppen lucka, när lågan brinner fäller man upp luckan till sista läget (5-6 cm från helt stängd) i ca. 5 min. Efter det kan man stänga luckan helt och när begärd temperatur uppnåtts går låga ner lite.

Möjligt att detta skiljer sig på modell och ålder?

Jens
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
När vi använd ugnen första gången satte vi in pommes fritt förtidigt vilket gjorde att lågan slocknade. Nu lägger vi in en termometer och väntar till den är ca 180-200 gr sen in med maten. Gör även som #6 skrev lite öppen lucka några minuter.
 
Toppen