• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

F

F.d. 25189

Guest
Hej har haft problem att få riktigt kallt i kylskåpet i min husbil från 1994 !
Har gått igenom kylskåpets brännare och rengjort och även haft ut kylskåpet och vänt det ! Är ett electrolux RM 4261. Nu är det så att min Far köpte denna husbil som kom från Tyskland och fick då byta regulator till gasolen och han har satt dit en 30mbar och det är inget jag tänkt på direkt förrän nu när jag läste på lappen inne i kylskåpet så står det 50mbar (Svårläst lapp men är ganska säker på att det står det) Så enligt vad jag kan förstå så får ju inte kylskåpets brännare tillräckligt med gasol och blir ju inte riktigt kallt heller då ? Och nu när man tänker efter så har man ju även upplevt att det tar lång tid att koka upp nåt på gasolen som brukar vara snabbt annars.
Ska man byta brännare på kylskåpet för att åtminstone få det att funka riktigt ?
Eller ska man söka rätt på en regulator på 50mbar ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Det är inte farligt att ha 30mbar regulator i ett 50mbar system men apparaterna fungerar inte som de skall. Omvänt är däremot inte bra! Om du behöver installera en 30mbars apparat i en bil med 50mbar system finns det speciella lineregulatorer att köpa! :)
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Men för att få kylen att funka bättre nu när det sitter en 30mbar regulator borde man ju kunna lösa det med en ny brännare till kylskåpet ? Eller har jag helt fel ? Det borde ju rimligtvis vara ett större munstycke nu när trycket är lägre ! Och då tänkte jag att en ny brännare inköpt i sverige skulle lösa det problemet !
Och jag är väl medveten om att gas inte är nåt att leka med !
Eller finns det 50mbar regulator som passar på svenska flaskor ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Hela gasolsystemet är gjort för 50mbar, så även spisen och pannan behöver det, annars får du aldrig full effekt. Det finns 50mbar regulatorer att köpa. :)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Då kommer en fråga som jag är osäker på!

Är det godkänt med 50 mBars anläggningar i husvagnar/husbilar i Sverige???
Nåt säger mig att det bara är godkänt med 30 mBar?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Besiktningskravet på gasolanläggningar finns ej längre, köp rätt regulator och blanda diskmedel med vatten för att testa alla anslutningar och skarvar. Alternativet är att göra en gasoltest på bilprovningen, kanske i samband med den årliga besiktningen.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Ja jag ska se om jag hittar åt nån regulator ! Skulle vilja ha en sån man skruvar direkt i flaskan som jag har nu ! Det verkar vara så avancerade grejer jag hittar åt på nätet ! Vill bara ha tag i en simpel regulator inget lull-lull och inte justerbar !
Nån som vet var man får tag i en sån regulator ? Verkar som jag bara hittar 30mbar och en justerbar upp till 50mbar men skulle hellre ha en som inte är justerbar ! Länkar mottages tacksamt :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Om du får dålig kyla nu i sommar så beror det nog på att det blir för dålig luftcirkulation på utsidan av kylskåpet. Montera i så fall en elektrisk fläkt som hjälper luftväxlingen. Jag förutsätter att du har bytt till 50mb)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

När vi för sju år sedan egenimporterade Uggleboet från "treriksröset"
Tyskland/Holland/Belgien så var det 50mB system ombord.
Det är det fortfarande.

Vid den fåniga, då obligatoriska, "ventilationskontrollen" i Haninge fick
jag veta att Sverige "direkt" antog 30mB som standardtryck när man
började tillåta gasol som energiform.

Nere på "kontinenten" var man betydligt tidigare med gasol och
använde 50mB som "tidig standard".

"Ny kontinental standard" sedan c:a 10 år är 30mB,
förmodligen "Bryssel-krav" för att kunna få en standardisering.

Därför denna "förvirrande blandning" av 2 olika trycksystem för gasol.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Som Esbjörn skriver dålig cirkulation bakom kylskåpet sätt dit en fläkt med termostat som slår till vid "riktigt varmt" detta funkar på våran H-bil
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Såg nere i Frankrike att man satte "solgardiner" över in- och uttag för
kylskåpets ventilation.
Såg faktiskt "gulligt ut" och gav skugga över kylskåpsöppningarna på HB-väggen.

Ett annat, inte så synligt knep, är att ta "kylluften" från undersidan av bilen.
Där borde det alltid vara skugga.
Led luften med slang upp till kylskåpets fläkt och rikta fläktens lufttråle mot
kylskåpets kylpaket.

Att leda den värmda kylluften i slang upp till takets överdel är inte fel heller.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

När vi va nere i Italien i somras va det många husvagnar som hade problem med kylskåpen. Det stod fläktar och prylar överallt. Många hade 230V externa kylar i förtälten.

Luftemperaturen låg mellan 40 och 45 grader +

Blev nervös när jag talade med de vi stod brevid om dessa problem då vi hade hela frysen full med köttfärs och kött.

Men se på tusan. Våran kyl/frys klarade uppgiften galant =)
Iofs är det stora bra ventilationsluckor på utsidan och de mynnar under markisen när denna är utfälld.

Vet ej om det hjälpte men Ac:n orkade hålla ca 22-23 grader inne i bilen under dagarna. På nätterna slog vi av den.
 

Bilagor

  • kyl1.jpg
    kyl1.jpg
    192,9 KB · Visningar: 13
  • kylvent.jpg
    kylvent.jpg
    68,4 KB · Visningar: 10
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Tack för alla tips :) Men gasolen orkade inte med riktigt fast det inte va så varmt ute ! På 220v gav den riktigt bra kyla ! Väntar på regulatorn sen ska jag testa :)
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Oj har glömt att skriva hur det gått med byte till 50mbar regulatorn ! Ja kan nu medela att kylskåpet funkar som det det ska och blir tillräckligt kallt ! Har även för säkerhetsskull kontrollerat pannan och varmvattenberedarens skyltar och dom stod det också att det skulle vara 50mbar ! Även läcktestat alla kopplingar som jag kommer åt och även haft allt avstängt och stängt kranen på gasoltuben och hade tryck i systemet efter 2 minuter !
Så enkelt fel men inget man tänkt på !
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Gasolregulator 30mbar vs 50mbar

Intressanta diskutioner om gasoltryck. 30millibar eller 50 millibar.
Min gamla husbil är byggd för 50 mb. men har tidvis använt 30mb beroende på olika gastuber/regulator, ex portugisisk gasflaska-regulator 30 mb butanol. Funkade bra.
Har nu en 30 mb svensk regulator då membranet läckte i min 5o mb regulator.
Värmare boiler och kylskåp funkar OK. har rensat munstycket på gylskåpet en gån.

Jägarn :oops:
 
Toppen