• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolproblem

ekko

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2026
Jag har en Mono gaskontroll och har besvär med att få fram gasen. Trycker in knappen (grön) på slangen och sen håller in knappen på gaskontrollen minst 10 sek, men sen när jag ska slå på gasen inne i bilen händer inget. Får upprepa proceduren gång på gång innan jag får gas till förbrukarna. Vad gör jag för fel? Tidigare har det fungerat utan problem. Är det någon som kan ge mig tips hur jag löser det.
Tacksam för tips.
/Olle
 
Har du ett gasolfilter mellan flaskan och monokontrollen?
Utan det sätter reduceraren i monokontrollen igen sig.... ☹️
Hände mig och jag hade samma symptom
 
Vad jag kan komma ihåg från att jag hade en så'n, så skulle man hålla in den andra knappen samtidigt som man trycker in den gröna!!

Jack43
 
Bara en liten undran: har gasolens kvalité blivit så mycket sämre sedan "man" själv började campa med både husvagn o husbil sedan början på 1980-talet .. Vi har aldrig haft några problem med gasolen, förutom att den tagit slut... Eller har vi bara haft tur. ..
 
Tror att skiten kommer när man tankar gasol har aldrig haft problem med gasen då man bytt tom till fulla flaskor sen 1987.

Har man tankflaska så finns det risk att det finns skit i flaskan från tillverkningen. När jag köpte min flaska fick jag rådet att första gången fylla bara någon liter, vända på flaskan och öppna ventilen så gas och ev skit åkte ut. (Hoppas inte Greta läser detta) :wink:o_O
Under sju år inga problem utan filter men nu har jag monterat sådana för säkerhets skull.
 
Det är nog snarare reducerarna som blivit känsligare.
Gasol är ju en petroleumprodukt och det som sätter igen reducerarna är oftast olja, iaf om man fyller gasol i Norden.
 
Jag har inte heller haft några problem med föroreningar i gasolen under mina 11 husbilsår. Men eftersom olika trådar beskrivit besvär med olja i regulatorerna funderar jag på att för säkerhets skull montera filter ändå. En nackdel vore att gasolkofferten är så trång att byte av flaskor antagligen blir trixigare om filter tar upp en del av utrymmet, plus att antalet kopplingar på högtryckssidan ökar. Varje koppling är ju en läckagerisk i sig. Nu är det 2 kopplingar per flaska, en i var ände av högtrycksslangen. Med filter blir det 3 kopplingar, eller 4 om montaget kräver ett vinkelstycke också.

Självklart är sannolikheten för problem större ju mer gas man använder. Kanske finns det också faktorer som påverkar oljans benägenhet att lämna flaskan? Den har väl inte samma förångningstemperatur/tryck som gasolen. Spelar det roll om man använder gasolen under körning, när innehållet i flaskan skvimpar omkring? Det vore intressant med lite kommentarer från de som haft problem med olja i regulatorn, alt. ser att det hamnar olja i filtren:

Fyller ni gasol i lösvikt eller byter ni till färdigfylld flaska?
Hur många kg gasol per år förbrukar ni?
Använder ni gasolen under körning eller bara när husbilen står stilla?
Om ni inte använder gasolen under körning, har ni flaskventilen öppen eller stängd?

MVH
 
Jag tror inte att gasen har blivit sämre men våra regulatorer har blivit mer känsligare än förr i tiden nu har dom krocksensor och är mer känsligare helt enkelt.
 
Det är inte föroreningar i gasen
Nere i Europa kör man bilar på LPG, problem med rörliga delar i bränslesystemet har lett till att vissa bolag tillsätter olja för att smörja
 
när kranen varit stängd och man öppnar kranen så får man trycka hårt på knapparna båda samtidigt flera ggr ….då funkar det på min i alla fall.....
 
Jag behöver trycka in min varje gång gasoltrycket har gått ner (stängt flaskkranen och tömt systemet, eller bytt flaska). Det kanske räknas som "har löst ut" men jag har aldrig krockat med den :)
Jag trycker enbart på knappen till slangbrottssäkringen när jag släpper på gasen.
Knepigt att det är olika...
 
Jag har en Mono gaskontroll och har besvär med att få fram gasen. Trycker in knappen (grön) på slangen och sen håller in knappen på gaskontrollen minst 10 sek, men sen när jag ska slå på gasen inne i bilen händer inget. Får upprepa proceduren gång på gång innan jag får gas till förbrukarna. Vad gör jag för fel? Tidigare har det fungerat utan problem. Är det någon som kan ge mig tips hur jag löser det.
Tacksam för tips.
/Olle
Gäller det alla gasolförbrukarna?
 
Tillbaka
Toppen