Jag har inte heller haft några problem med föroreningar i gasolen under mina 11 husbilsår. Men eftersom olika trådar beskrivit besvär med olja i regulatorerna funderar jag på att för säkerhets skull montera filter ändå. En nackdel vore att gasolkofferten är så trång att byte av flaskor antagligen blir trixigare om filter tar upp en del av utrymmet, plus att antalet kopplingar på högtryckssidan ökar. Varje koppling är ju en läckagerisk i sig. Nu är det 2 kopplingar per flaska, en i var ände av högtrycksslangen. Med filter blir det 3 kopplingar, eller 4 om montaget kräver ett vinkelstycke också.
Självklart är sannolikheten för problem större ju mer gas man använder. Kanske finns det också faktorer som påverkar oljans benägenhet att lämna flaskan? Den har väl inte samma förångningstemperatur/tryck som gasolen. Spelar det roll om man använder gasolen under körning, när innehållet i flaskan skvimpar omkring? Det vore intressant med lite kommentarer från de som haft problem med olja i regulatorn, alt. ser att det hamnar olja i filtren:
Fyller ni gasol i lösvikt eller byter ni till färdigfylld flaska?
Hur många kg gasol per år förbrukar ni?
Använder ni gasolen under körning eller bara när husbilen står stilla?
Om ni inte använder gasolen under körning, har ni flaskventilen öppen eller stängd?
MVH