F
F.d. 2837
Guest
Gasolproblem med fast tank.
Jad har fast tank på min husbil sedan ca 20 år. Det har för det mesta fungerat utan problem, men tre gånger under årens lopp har det hänt sedan jag tankat LPG att värmepannan slocknat efter en kort tid.
När jag då söker efter problemet visar det sig att reduceringsventilen utvändigt är täckt av is. Inte förrän reduceringsventilen tinat upp går det att få pannan att brinna igen.
Första gången jag råkade ut för detta var ca fem år sedan, jag hade då tankat Lpg i Frankrike. Jag antog då att jag fått butan i stället för propan. Sedan inga problem tills i somras då jag fyllde Lpg i Jönköping.
Efter det slocknade pannan ett par tre gånger på natten tills tanken blivit ½. Sedan brann pannan hela natten utan problem.
När den gasen var i det närmaste slut fyllde jag Lpg tanken full, till100% i Piteå, efter den fyllningen brann pannan utan några som helst problem.
När den gasen var slut fyllde jag tanken till ca 80 % med Lpg på en mack i Frankrike och då började problemen igen. Första natten slocknde Pannan. Reduceringsventilen isig.
Då blev jag desperat, hemresan framför mig 1900 km, då behöver jag sova på natten och inte vakna av att frysa och måsta stiga upp för att tända pannan några gånger.
Jag hade med en sladdlampa på 15W den knöt jag fast under reduceringsventilen som jag täckte över med trasor.
Då brann pannan utan problem hela nätterna. När jag var hemma tog jag bort lampan, den natten slocknade pannan.
Jag har frågat på AGA, och blivit hänvisad till specialister som kan gasol, och de vet precis vad det är för fel:
1 Jag har för mycket gas i tanken.
2 Reduceringsventilen har för liten genomströmningskapacitet.
Jag tror inte på dessa förklaringar eftersom pannan inte brann förrän tanken var ½, med gas från Jönköping, men sedan jag fyllt till 100 % i Piteå brann pannan utan några problem.
Reduceringsventilen har fungerat utan problem många år. Dessutom köpte jag en ny reduceringsventil efter tankningen i Jönköping, det fungerade inte med den heller.
Vad kan man göra för att undvika sådana problem, för skall man köra på dagen måste man sova på natten.
Gamgubben
Jad har fast tank på min husbil sedan ca 20 år. Det har för det mesta fungerat utan problem, men tre gånger under årens lopp har det hänt sedan jag tankat LPG att värmepannan slocknat efter en kort tid.
När jag då söker efter problemet visar det sig att reduceringsventilen utvändigt är täckt av is. Inte förrän reduceringsventilen tinat upp går det att få pannan att brinna igen.
Första gången jag råkade ut för detta var ca fem år sedan, jag hade då tankat Lpg i Frankrike. Jag antog då att jag fått butan i stället för propan. Sedan inga problem tills i somras då jag fyllde Lpg i Jönköping.
Efter det slocknade pannan ett par tre gånger på natten tills tanken blivit ½. Sedan brann pannan hela natten utan problem.
När den gasen var i det närmaste slut fyllde jag Lpg tanken full, till100% i Piteå, efter den fyllningen brann pannan utan några som helst problem.
När den gasen var slut fyllde jag tanken till ca 80 % med Lpg på en mack i Frankrike och då började problemen igen. Första natten slocknde Pannan. Reduceringsventilen isig.
Då blev jag desperat, hemresan framför mig 1900 km, då behöver jag sova på natten och inte vakna av att frysa och måsta stiga upp för att tända pannan några gånger.
Jag hade med en sladdlampa på 15W den knöt jag fast under reduceringsventilen som jag täckte över med trasor.
Då brann pannan utan problem hela nätterna. När jag var hemma tog jag bort lampan, den natten slocknade pannan.
Jag har frågat på AGA, och blivit hänvisad till specialister som kan gasol, och de vet precis vad det är för fel:
1 Jag har för mycket gas i tanken.
2 Reduceringsventilen har för liten genomströmningskapacitet.
Jag tror inte på dessa förklaringar eftersom pannan inte brann förrän tanken var ½, med gas från Jönköping, men sedan jag fyllt till 100 % i Piteå brann pannan utan några problem.
Reduceringsventilen har fungerat utan problem många år. Dessutom köpte jag en ny reduceringsventil efter tankningen i Jönköping, det fungerade inte med den heller.
Vad kan man göra för att undvika sådana problem, för skall man köra på dagen måste man sova på natten.
Gamgubben