• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolomkopplare

elkalle52

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
23083
Medlemskap
2024
Jag tänkte skaffa gastrycksregulatorer med filter för 2 flaskor. Om man tar Trumas kostar grejorna 4930 , kollade en verkstad och dom skulle ha drykt 10000
med montering det verkar sanslöst dyrt, monteringen kan max ta 2 timmar. Nu tänker jag montera det själv något att tänka på då. Förutom att det ska vara tätt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har bl.a en gasolkanon i hobbygaraget, testat att köra den med kompositflaska.
Luftvärmepumpen klara att hålla +10 i garaget, så det är inte direkt kall miljö.
Gasolkanonen går bra i ca. 30min sen dör den nästan och kompositflaskan har ett frostlager utvändigt, kokning/förgasning i flaskan har avstannat, irriterande konstruktion :(
Det är egentligen en inbyggd krocksensor. Lite långsam bara :twitcy: :twitcy:
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Stämmer det? Slangbrottsventil, kan den ersätta krocksensorn?
Det ska finnas en automatisk funktion som stänger av gasen vid kollision har jag läst någonstans.

Pålle, du har väl koll på detta?

Edit:
http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...006L0119&rid=1 finns krav för MOTORGASDRIVNA (LPG) VÄRMESYSTEM FÖR ANVÄNDNING I MOTORFORDON UNDER KÖRNING och under § 1.1.6.2 står:

"inget okontrollerat utflöde kan ske om värmesystemet av misstag kopplas från. Det skall gå att stoppa motorgasflödet (LPG) genom att en anordning monteras direkt efter eller i en regulator som är monterad på en flaska eller en behållare eller, om regulatorn inte är monterad direkt på flaskan eller behållaren, skall en anordning monteras direkt före flaskans eller behållarens slang eller rör och ytterligare en anordning skall monteras i eller efter regulatorn.”

Efter denna skrivelse har kraven skärpts, men jag hittar inte den svenska översättningen :-(
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Slangbrottsventilen är just det. Dvs. den stänger vid gasflaskan om högtrycksslangen till regulatorn går av eller skadas allvarligt. Detta har inget med krockskydd att göra annat än om en krock allvarligt skadar högtrycksslangen.

Krockskyddet sitter vid regulatorn och stänger av gasen till förbrukarna om den får en kraftig stöt, som vid en krock. Tyvärr kan den lösa ut även vid andra kraftiga stötar. Två gånger har krockskyddet strypt gasen för mig när jag har råkat köra ner i ett potthål. Att återställa krockskyddet är ingen större operation. Det är en grön knopp i anslutning till regulatorn, som skall tryckas in, sedan funkar det igen.

Krockskyddet behövs om skall köra med gasflaskorna öppna.

MVH
Hans
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det ska finnas en automatisk funktion som stänger av gasen vid kollision har jag läst någonstans.

Pålle, du har väl koll på detta?

Edit:
http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...006L0119&rid=1 finns krav för MOTORGASDRIVNA (LPG) VÄRMESYSTEM FÖR ANVÄNDNING I MOTORFORDON UNDER KÖRNING och under § 1.1.6.2 står:

"inget okontrollerat utflöde kan ske om värmesystemet av misstag kopplas från. Det skall gå att stoppa motorgasflödet (LPG) genom att en anordning monteras direkt efter eller i en regulator som är monterad på en flaska eller en behållare eller, om regulatorn inte är monterad direkt på flaskan eller behållaren, skall en anordning monteras direkt före flaskans eller behållarens slang eller rör och ytterligare en anordning skall monteras i eller efter regulatorn.”

Efter denna skrivelse har kraven skärpts, men jag hittar inte den svenska översättningen :-(
Tack Sture för referens och länk till EU direktiv. När jag klickar på länken så får jag den svenska versionen av direktivet.

Att Du skriver att Du inte hittar svenska översättningen tolkar jag att Du refererar till de exakta svenska föreskrifter i fråga, eller hur? Kanske någon i HBklubben kan ange referens till relevant svensk lag?

Direktivet ska ju införlivas i nationell lagstiftning. Däremot om det är EU regulation (EU förordningen) då gäller det i alla EU medlemsstater oavsett nationella lagstiftningar.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det ska finnas en automatisk funktion som stänger av gasen vid kollision har jag läst någonstans.

Pålle, du har väl koll på detta?

Edit:
http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...006L0119&rid=1 finns krav för MOTORGASDRIVNA (LPG) VÄRMESYSTEM FÖR ANVÄNDNING I MOTORFORDON UNDER KÖRNING och under § 1.1.6.2 står:

"inget okontrollerat utflöde kan ske om värmesystemet av misstag kopplas från. Det skall gå att stoppa motorgasflödet (LPG) genom att en anordning monteras direkt efter eller i en regulator som är monterad på en flaska eller en behållare eller, om regulatorn inte är monterad direkt på flaskan eller behållaren, skall en anordning monteras direkt före flaskans eller behållarens slang eller rör och ytterligare en anordning skall monteras i eller efter regulatorn.”

Efter denna skrivelse har kraven skärpts, men jag hittar inte den svenska översättningen :-(
Om jag läser rätt så gäller detta bara motorgas (LPG), rätta mig om jag har fel
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tack Sture för referens och länk till EU direktiv. När jag klickar på länken så får jag den svenska versionen av direktivet.

Att Du skriver att Du inte hittar svenska översättningen tolkar jag att Du refererar till de exakta svenska föreskrifter i fråga, eller hur? Kanske någon i HBklubben kan ange referens till relevant svensk lag?

Direktivet ska ju införlivas i nationell lagstiftning. Däremot om det är EU regulation (EU förordningen) då gäller det i alla EU medlemsstater oavsett nationella lagstiftningar.
Jag menar att direktivet enligt länken inte är den senaste versionen.
Kraven har skärpts i senare versioner men de är svåra att hitta, speciellt på svenska

Edit: Rätt är att direktivet enligt länken är ersatt av nyare direktiv. Jag har rotat runt lite bland detta men gav upp till slut
 
Senast ändrad:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag tänkte skaffa gastrycksregulatorer med filter för 2 flaskor. Om man tar Trumas kostar grejorna 4930 , kollade en verkstad och dom skulle ha drykt 10000
med montering det verkar sanslöst dyrt, monteringen kan max ta 2 timmar. Nu tänker jag montera det själv något att tänka på då. Förutom att det ska vara tätt.
Tänk bara på att du lätt kan byta filter, att allt sitter fast och inte skaver mot något. Finns 90grader koppling att köpa.. tips gasol luktar skit .kommer ja på något annat så hör jag a v mig,
Ursäkta sent jag har tagit it par öl
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Kan denna pryl användas? Automatisk omkastare skiftar från tomma flaskor till fulla flaskor utan driftavbrott. Länk

Ja, den kan användas. Jag har själv en sådan och den fungerar utmärkt. Men jag skulle inte använda en sådan i bilen eftersom den, som flera redan påtalat, saknar slangbrottsventil och krocksensor. Det gör att den inte tillåter användning av gasol under färd i många länder. Däremot kan jag inte se vad problemet skulle vara att montera filter på den.

//Michael, medlem
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag tänkte skaffa gastrycksregulatorer med filter för 2 flaskor. Om man tar Trumas kostar grejorna 4930 , kollade en verkstad och dom skulle ha drykt 10000
med montering det verkar sanslöst dyrt, monteringen kan max ta 2 timmar. Nu tänker jag montera det själv något att tänka på då. Förutom att det ska vara tätt.
Jag köpte en billig liten rörkap på jula. Kapade röret. Lätt jobb att kapa o montera. Lät sen provtryck. Tog max en timme. Obs såga inte av röret. Kommer spån i systemet då
 
Toppen