• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolomkopplare

elkalle52

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
23083
Medlemskap
2024
Jag tänkte skaffa gastrycksregulatorer med filter för 2 flaskor. Om man tar Trumas kostar grejorna 4930 , kollade en verkstad och dom skulle ha drykt 10000
med montering det verkar sanslöst dyrt, monteringen kan max ta 2 timmar. Nu tänker jag montera det själv något att tänka på då. Förutom att det ska vara tätt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Se till att köpa en regulator med krocksensor på, krävs oftast för att få köra med gasolkranen öppen. När det gäller Truma är det dom som heter CS (Crasch sensor) på slutet, som tex den Ulf & Marie tipsar om.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jag tänkte skaffa gastrycksregulatorer med filter för 2 flaskor. Om man tar Trumas kostar grejorna 4930 , kollade en verkstad och dom skulle ha drykt 10000
med montering det verkar sanslöst dyrt, monteringen kan max ta 2 timmar. Nu tänker jag montera det själv något att tänka på då. Förutom att det ska vara tätt.
Jag skulle fråga verkstaden varför det tar 6h att göra jobbet alt. hur de kan ta 2500,-/h för två timmars jobb...skandal. Verkar vara ganska enkelt jobb.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en kompositflaska och den är ett elände att få in, men det går. Vi har Truma med CS. Tyvärr hade vi med den i stället för båda i stål för 4 veckor sedan och hade -21 två nätter i rad. Kompositflakan slutade att leverera gasol när 3 kg återstod, stålflaskan gick ända till tom. Fick köra en halvtimme i taget så kompositflaskan hann ”hämta sig”.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi köpte vår första husvagn i mitten av 1970-talet, och åker numera husbil sedan många år.

Vi har heller aldrig haft några problem med kompositflaskor, och detta av 2 anledningar:

1) Under större delen av dessa drygt 45 år fanns det inte några kompositflaskor.

2) Vi har aldrig kommit på tanken försöka använda dem i sträng kyla, eftersom vi är medvetna om att de fysikaliska förutsättningarna för att de ska fungera under sådana förhållanden är minimala.

Pålle
 
Senast ändrad:

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Vi köpte vår första husvagn i mitten av 1970-talet, och åker numera husbil sedan många år.

Vi har heller aldrig haft några problem med kompositflaskor, och detta av 2 anledningar:

1) Under större delen av dessa drygt 45 år fanns det inte några kompositflaskor.

2) Vi har aldrig kommit på tanken försöka använda dem i sträng kyla, eftersom vi är medvetna om att de fysikaliska förutsättningarna för att de ska fungera under sådana förhållanden är minimala.

Pålle
Det jag reagerade på var att du skrev "till trädgårdsgrillen" som om dom inte skulle duga till något annat.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det jag reagerade på var att du skrev "till trädgårdsgrillen" som om dom inte skulle duga till något annat.

Till trädgårdsgrillen har man ju oftast inte någon gasolflaska, och det är det ju praktiskt med en transparent flaska där man ser nivån.

(Att jag nämnde "trädgårdsgrill" beror på att många av de företag som säljer grillar – t.ex. Rusta – enbart säljer (och byter) kompositflaskor.

Givetvis kan man ha en kompositflaska även i husbilen sommartid, men då är det ju "kört" om man någon gång skulle vilja ge sig ut med husbilen vintertid.

Det räcker ju att ha två uppsättningar hjul – sommar- och vinterdäck. Man ska ju inte behöva ha två uppsättningar gasolflaskor också.

Pålle

EDIT: Skall givetvis stå "Till trädgårdsgrillen har man ju oftast inte någon RESERVflaska..."
 
Senast ändrad:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Till trädgårdsgrillen har man ju oftast inte någon gasolflaska, och det är det ju praktiskt med en transparent flaska där man ser nivån.

(Att jag nämnde "trädgårdsgrill" beror på att många av de företag som säljer grillar – t.ex. Rusta – enbart säljer (och byter) kompositflaskor.

Givetvis kan man ha en kompositflaska även i husbilen sommartid, men då är det ju "kört" om man någon gång skulle vilja ge sig ut med husbilen vintertid.

Det räcker ju att ha två uppsättningar hjul – sommar- och vinterdäck. Man ska ju inte behöva ha två uppsättningar gasolflaskor också.

Pålle
Vårt gasolskåp sitter i garaget som är uppvärmt och är inget problem och inte "kört". Är det verkligen så ovanligt att flaskorna är så klokt placerade? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vårt gasolskåp sitter i garaget som är uppvärmt och är inget problem och inte "kört". Är det verkligen så ovanligt att flaskorna är så klokt placerade? :)
Beror nog mer på årsmodell, tror att flaskorna "flyttade in i början på 2000-talet,
lite äldre bilar har nog alltid gasolen placerad i utrymme "utanför" bodelen,
plåtisar nog alltid "inne" i bodelen, äldre plåtisar brukar kunna ha ett gasolskåp utanpå bakstammen.
Sen ifall det är klokt med flaskor "inne" är nog individuellt, ifall sprängbläcket sticker vill inte jag ha flaskan inne, har varit med om det en gång, mycket olustigt.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Är värme på kopplingarna till gasflaskorna.
Men det kanske inte är tillräckligt på vintern för kompositflaskor?.
Jag har inte varit ute med HB i värre kyla än några enstaka minus, så jag har ingen aning....
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är värme på kopplingarna till gasflaskorna.
Men det kanske inte är tillräckligt på vintern för kompositflaskor?.
Jag har inte varit ute med HB i värre kyla än några enstaka minus, så jag har ingen aning....
Problemet ligger inte kopplingarna.
När gasolen kokar i flaskan och går över i gasform så kyls gasolen ner. Om då flaskans material inte leder in ny "värme" i gasolen så kan den sluta att koka. Följden blir att gasflödet minskar eller uteblir.
Kokningen börjar ta fart vid -40 grader men temperatursänkningen som uppstår vid kokning kan mycket väl leda till att kokningen slutar om flaskan redan är -20 grader och att den isolerar en del, som kompositflaskor gör.

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.132
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag tänkte skaffa gastrycksregulatorer med filter för 2 flaskor. Om man tar Trumas kostar grejorna 4930 , kollade en verkstad och dom skulle ha drykt 10000
med montering det verkar sanslöst dyrt, monteringen kan max ta 2 timmar. Nu tänker jag montera det själv något att tänka på då. Förutom att det ska vara tätt.
Krocksensor eller slangbrottsventil är ett krav sedan många år om man inte vill stänga av gasen under körning....
(EU-förordning)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har bl.a en gasolkanon i hobbygaraget, testat att köra den med kompositflaska.
Luftvärmepumpen klara att hålla +10 i garaget, så det är inte direkt kall miljö.
Gasolkanonen går bra i ca. 30min sen dör den nästan och kompositflaskan har ett frostlager utvändigt, kokning/förgasning i flaskan har avstannat, irriterande konstruktion :(
 
Toppen