• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolmätare

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Nu finns det en gasolmätare som utvändigt mäter gasolnivån i t.ex. En P11 med ultraljud. Mer info och pris finns här CC-Stockholmssektionen
Någon som har köpt och testat?
V-backen ;)

PS Nu har jag beställt en gasolmätare. /DS
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Fyllstoppflaska, inkl. mätare och 3 st. euroadaptrar; som på bilden; kostar 260€.
Inköpspriset ligger kring 1600SEK. JR-Larm säljer exakt samma för 3500SEK.
Frakt för en tank, från Holland/Tyskland ligger på 250-400 kr. (för enskild person)
3_punt_bovenz_klein.jpg ga002c_m_klein.jpg
OBS!
Detta är info, ingen reklam, jag har inga personliga intressen eller vinningar i informationen!
Julian
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasolmätare

Hej,
nu har jag fått hem och testat gasolmätaren som kostade 41:91 € inklusive transport.
Den funkar hur bra som helst på en P11 (stål). Däremot så fick jag den inte att funka alls på en PA11 (aluminium) och inte heller på en PC10 (komposit).
Vill minnas att det skulle vara möjligt att mäta oavsett typ av behållare enligt deras info på hemsidan som nu tycks vara ändrad. Jag kan ha fel.
Mätaren (6 x 2,5 x 1,5 cm) den lilla röda manicken på stålflaskan. Gasolvivån är just nu på mitten av mätaren. Får en grön signal när en markering på mätaren når gasolnivån (växlar från röd signal). Mätaren fäster med en magnet.
Smidig liten mätare och ganska nöjd ändå.
V-backen ;)
 

Bilagor

  • IMG_0861.JPG
    IMG_0861.JPG
    439,1 KB · Visningar: 22

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasolmätare

Det kan vara så och nu vet jag att det faktiskt är så.
Vill ändå minnas att jag i samband med beställningen också tänkte på gasolbehållaren (PC10) till grillen som jag oftast har dålig koll på. Brukar ta slut när jag står där fullt utrustad för grillning. Bra, då kan jag ha bättre koll på även den gasolbehållaren. Och nu blev det tyvärr inte så.
V-backen ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolmätare

Det finnes mange varianter av denne løsningen, det de føler av er temperaturforskjellen på flasken i gassfasen og väskefasen. Desverre leder alu varme for godt og komposit for dårlig til å få disse til å funke.

En annen variant som vi kjøpte på Aldi her i Australia på lørdag er et manometer som kjenner igjen reduksjonen i gasstrykket på slutten av flasken. En slik løsni9ng funker for alle typer flasker - om gjengene stemmer, den settes mellom flasken og regulatoren. Den vi kjøpte burde funke på en svensk flaske - bruker samme koblingen her nede. Vi har vår på stålflasken på grillen :cool:

Den eneste måten en kan være sikker på å få rett info om mengden som er igjen på flasken er med en vekt - tara er preget i flasken.
 
Toppen