• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolkoffert/motor rum

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Efter att aldepannan strulade på nyårsafton, bestämde vi oss för, att skaffa en extra värmekälla. Har läst igenom en del trådar i ämnet. Dieselvärmare var förstavalet, tills jag fatta att den förbrukar mycke el och dett passar inte i hop med frikamping på vintern om man inte har ett elverk/bränslecell. Kostnad för eftermontering av värmare+ elverk är ca 30 000kr.
Väljer vi en bränslecell+ värmare hamnar vi på ca 60 000 kr. Funderade även på en eftermonterad mindre Truma.
Det slutade med att vi köppte biltemas 2 kw inverter verk för ca 5000 kr. Tanken är att köra elpatronen. Detta verk passar bra då tanken rymmer 7 l.
Vi testade med elpatron i Klövsjö, och om det ine är kallare än -5C så är det ok.
Nu en fråga till er.
Om man ljudisolerar gasolskåpet och bättrar på ventilationen, kan då detta fungera som motor rum för elverket.
Vi har redan bestämt att montera en fast gastank under bilen som ska rymma ca 25 kg gas.
Elverk+ 20 l soppa är samma vikt som 2 p11.
På sommar halvåret lyfter vi ut elverket och har ett perfekt utrymme för bränsletanken till utombordaren. Alternativt en p11 och tumm tank för att få med allt som hör sommaren till.
Mvh
Bertil

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkoffert/motor rum

Hej
Tack för era svar.
BigSpender
Jag läste ditt inlägg, innan du redigera det. Bakgrunden är att bilen är framtung, har svårt att hålla vikten under 1900 kg. Därav planen på en LPG tank där bak. Elverket är en nödlösning för uppvärmning på vinterhalvåret. Vi har en solcell+ 200 amph batteri för sommarbruk. Gasolskåpet bör vara det säkraste stället att förvara bränsle gas/bensin. Med tanke på att bilen är framtung, får elverket stå i garaget med tom tank. Du har rätt i att öka ventilationen/ljudisolera är en knepig kombination, så öppen dörr och lite oväsen får man stå ut med om alden lagt ner verksamheten. Jag kommer att byta "tassarna" på elverket mot riktiga maskin fötter.
Kan tänka mig att de vassa vibrationerna anars känns i hela bilen. Efter många år som driftare på process industrier har jag lärt mig att " lagen om all jävlighet" alltid gäller. Därför har vi två tystgående termostat styrda elfläcktar med. Om allt skulle strula, kan vi öppna kranarna, tömma varm/kallvatten systemen, dra igen dörren till främre delen av bilen. Då bör vi klara en natt. Även om det är -10 till 15 grader kalt på 2kw.

Hej Esbjörn
Menar du att diselvärmaren inte är termostat styrd?
Mvh
Bertil

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkoffert/motor rum

Hej
I helgen provade vi att köra aldesystemet på 2kw el med biltemas 2.3 kw digitala elverk.
För laddning av batterir+ eldrift av kylskåp gick fint att köra i eko läge då räcker en tank > 5 timmar(7liter)
För att klara laddning (7amp)+kylskåp samt 1 kw elpattron = växla från eko till normal drift.
För att kunna driva 2 kw måste kylskåpet var avstängt eller gå gasol, laddning under 8 amp
Vi testade också med laddning 19.1 amp, detta gick bra i ekoläge och kylskåp på gasol.
Slutsats
Man kan driva 2 kw elpatron med ett elverk som kostar < 5000 kr
Mvh
Bertil

Toppen