• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolgrill

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Berätta mer, jag är intresserad av just denna modell med två plattor. Funkar det att tex koka ris/potatis medan man grillar grönsaker? Behöver man börja med kokning eller grillning en först?
Jag bytte just från en sådan till en liten nätt Cadac. Jag tyckte inte det blev någon vidare bra effekt på plattorna. Dessutom tyckte jag inte grillen fungerade bra att grilla typ biffar. Avståndet mellan kött och grillelementet blir för stort. Sätter man gallret ett steg högre upp går det nästan inte att få ut det för att vända. Tidigare hade jag en Campingaz 400 SG spis på checkfrank.se | Frank
Den var riktigt bra att använda som platta. Bra vindskydd. Nackdel att du grillar på hett galler som blir lite jobbigare att diska. Bra att kunna välja grill och/eller platta.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Vi tar också gasolen från de befintliga flaskorna..då slipper man tänka på att ta med extra. Det som jag gillar speciellt med cadacen är rengöringen som är enkel..egentligen bara gallret/stekplattan som blir skitig och det räcker med bara vatten att rengöra.
 
F

Fd.47585

Guest
Vi har också en Cadac Safari chef 2, en otroligt bra liten grill. Blir fort varm (och svalnar fort så den går att packa ihop igen) plattorna man grillar på är teflonbelagda så om man direkt efter grillningen (innan man äter) torkar av plattan med hushållspapper behövs ingen diskning! Vi valde versionen med lösa flaskor och tog en PC5 flaska till den. Vi grillar ganska mycket, trots det så syns det inte på flaskan att det gått åt gasol efter tre säsonger. Vi köpte vår våren 2017 och har sen dess åkt över 5000 mil och kör alltså fortfarande på samma PC5:a!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Vi tar också gasolen från de befintliga flaskorna..då slipper man tänka på att ta med extra. Det som jag gillar speciellt med cadacen är rengöringen som är enkel..egentligen bara gallret/stekplattan som blir skitig och det räcker med bara vatten att rengöra.

Vi har också Cadac men valde lika självklart att använda lösa behållare (grillar man inte varje dag räcker de länge, för oss nästan en hel säsong). Med lösa behållare tar man enkelt med grillen exempelvis ut på stranden i solnedgången istället för att stå vid bilen och blåser det kan man enkelt grilla på andra sidan bilen i lä!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Ni som använder Safarichef 2 verkar använda engångstuber,hur länge räcker en sådan?

Vi grillar ganska ofta, men använder den även som extra gasolspis för att tex koka potatis eller steka på, en tub brukar räcka halva säsongen, som tips få finns möjlighet att köpa till för ca 200 kr hos Campingtillbehör 4U en slang med regulator för stor tub, jag har detta som reserv med i bilen.

//Tommy
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vi har idag en mycket bra Webergrill, men den väger 17 kg och vi vill ha en som är lättare. Grillen ska vara hyfsat lätt att rengöra och vara lätt att stuva undan i packningen utan att smutsa ner. Grillytan behöver inte vara större än att man får plats med typ 4 portionsbitar kött samtidigt.
Någon som kan rekommendera en grill?

Hej Kakerö.
Även vi hade en fundering på vilken grill vi skulle köpa. Jag startade en tråd, och det inkom en mass bra förslag.
Kanske kan det finnas något "matnyttigt" för dig i den tråden (förlåt min något torra humor) ;)

Gasolgrill Grand Hall GP-Grill

Lycka till!

//Jocke
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Räcker längre än man kan tro. vi har haft samma tub hela sommaren. En tur till Kroatien och några helger. Billiga tuber på Gemofix där sådan affär finns vi har fem tuber över efter sommaren, de väger obetydlig. Träffade en missnöjd franskman i Polen, han hade fått en likadan i julgåva av sin fru, men den krävde separat tub, med slang, och det var det han ville slippa. De små runda tuberna som du skruvar på är idealiska.
 

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Vi grillar ganska ofta, men använder den även som extra gasolspis för att tex koka potatis eller steka på, en tub brukar räcka halva säsongen, som tips få finns möjlighet att köpa till för ca 200 kr hos Campingtillbehör 4U en slang med regulator för stor tub, jag har detta som reserv med i bilen.

//Tommy
 

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
Hej! Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa den med engångs flaska eller den med slang för stort flaska. Hur länge räcker engångsflaska? Du nämner att man kan köpa till nåt så man kan ha stor flaska. Kan man ha både ock. Jag har en flaska 2012 (blåa) som jag funderar om det går att använda.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
En vandrare klarar all matlagning på en engångsflaska på 7 dagars vandring.

Vi gjorde av med en halv engångsflaska förra sommaren!
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jag köpte en grill för stor flaska och kompletterade med denna slang då kan man välja stor flaska eller engångsburk. Det är bara slanganslutningen till flaskorna som skiljer så det spelar egentligen ingen roll vilken grill du väljer.
 
R

RobbeS

Guest
Hej! Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa den med engångs flaska eller den med slang för stort flaska. Hur länge räcker engångsflaska? Du nämner att man kan köpa till nåt så man kan ha stor flaska. Kan man ha både ock. Jag har en flaska 2012 (blåa) som jag funderar om det går att använda.

En för stor flaska alla gånger. Satte på en slang för stor flaska på min gasolgrill och köpte en femkilos flaska. Klarar mig en hel sommar på denna tub och då använder vi grillen hela tiden både då vi är ute men även hemma. Kan om det kniper koppla in grillen i en P11 också.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej! Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa den med engångs flaska eller den med slang för stort flaska. Hur länge räcker engångsflaska? Du nämner att man kan köpa till nåt så man kan ha stor flaska. Kan man ha både ock. Jag har en flaska 2012 (blåa) som jag funderar om det går att använda.

Jag tycker engångsflaska, då kan du dessutom lätt gå iväg en bit om du vill med den!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag har köpt en CADAC SAFARI CHEF 2 och sitter och läser bruksanvisnigen. Där står det att gastuben får vara högst 500 mm hög. Vad grundar en sådan angivelse på undrar jag.

IMG_20200620_135004.jpg
Mvh Klas Nilsson
 
Toppen