• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfråga

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
En fråga från en okunnig i gasolämnet: Vad är det för skillnad mellan en PC 10 och en PK 10?
Elisabeth
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gasolfråga

Ingen så vitt jag vet.
C står för engelska Composite och K för svenska Komposit. D v s det flaskan är tillverkad av (kompositmaterial).
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Gasolfråga

Vi var på Östgöta Camping för att byta ut en av våra P11 i stål, men p g a viktproblem så slog vi till och bytte istället till en kompositflaska. Det blir ju 10 kg mindre fick vi veta, och vi bestämde oss för att byta till ytterligare en komposit när den andra stålflaskan blir tom.
Men nu har jag suttit och läst om de olika flaskorna och undrar om det är så smart att bara ha komposit. Vi vintercampar inte, så den aspekten faller bort, men är det så, att det kan vara svårt att byta in en AGA mot Primagaz? Jag vet inte ens vilken flaska vi fick hos Östgöta Camping.
Ska man kanske byta ut vår stålflaska mot en i aluminium och nöja sig med att vinna 6 kg på det bytet.
Jag har förstått att en del har en av varje sort. Vad finns det för för- och nackdelar?
Vi kör mest i Sverige, men huvudsemestern blir oftast utomlands, fast med två fulla flaskor så klarar vi oss länge.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Gasolfråga

Hej
PC10 och PC5 kan nu bytas i de flesta länderna i europa. Man måste dock ha en adepter till aktuellt lands tuber.
Detta är kopierat från FOGAS hemsida.
Lasse



Nu kan du byta din kompositflaska i hela Norden och vissa länder i Europa.

Ordna med gasolförsörjningen på resan!

Ett avtal som förhandlats fram hos AGA gör det möjligt att fylla och byta sin kompositflaska i hela Norden. Med hjälp av en separat ventil ansluts den lätt, oavsett ursprungsland.

På samtliga av AGA:s försäljningsställen och på flertalet av de stora bensinstationskedjorna i Norden kan man nu byta 5- och 10-kilos kompositflaskor (PC5, PC10) utan extra kostnad. Även besökande från våra grannländer kan givetvis utnyttja denna service.

Nu kan du även byta kompositflaskorna i Holland, England, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Polen, Portugal, Tyskland och Österrike. Fler länder är aktuella framöver.

Innan du reser köper du en övergångssventil. Då slipper du bekymmer med gasolflaskor som inte kan bytas eller anslutas.

Så här ser flaskorna ut

Observera att avtalet om byte av gasflaskor gäller endast komposit.

Sverige
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolfråga

Det absolut förmånligaste viktmässigt är tyska aluminiumflaskor. Lägst flaskvikt per kilo gas utav alla olika varianter såsom komposit, stål, svensk aluminium och den tyska aluminiumflaskan.

På kort tid har det dessutom dykt upp två nya flaskfyllare, förutom de redan etablerade, som fyller både svenska och utländska flaskor samt motorgas (LPG) i fasta tankar eller tankflaskor. Därför kan även de tyska tankflaskorna från Alugas vara ett attraktivt alternativ med låg vikt och enkelhet vid fyllning, speciellt utomlands där det kryllar av motorgasmackar. Kanske inte lika bra om man sällan reser utanför Sverige.
 
Toppen