• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolförsörjning

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Hej!
Jag är helt novis på gasol och mycket annat också vad gäller husbil och behöver hjälp!!!!

Kan jag överhuvudtaget få fyllat eller bytt mina P11 flasor utanför Sverige??

Har för avsikt att åka till Kroatien i höst, vad skall jag tänka på för att klara gasolförsörjningen där??

Vad måste jag tänka på och köpa för att få gas i tyskland, Italien o Spanien, har jag någon anvädning för P 11 här?

Har plats för två flasor i husbilen, hur gör Ni????

Alla goda tips emottages med tacksamhet!!!!

Två Noviser! :confused:

Stig o Lena
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolförsörjning

det är nog svårt att få bytt svenska P11-flaskor i utlandet, däremot finns det ställen där man kan få dom fyllda
själv har jag sedan några år tillbaka enbart använt mig av tyska 11kg flaskor i husbilen och dom kan jag byta på många ställen i Europa om det skulle behövas, i sommar var vi iväg nästan fyra veckor och en flaska tog slut, den bytte jag i Bremen på hemvägen för 13:85€ på Bauhaus
i Sverige får jag flaskorna fyllda i t ex Åhus eller byter jag in dom hos en flaskfyllare som har även service mot tyska turister i form av en liten pool av tyska flaskor
Ringgas i Klippan, Gasolbolaget i Växjö och Norsk Hydro i Bolmen vet jag har denna service
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Gasolförsörjning

Vi har löst det så här. Köpte 2 st fyllbara p11 genom Belgien1.
Kan fylla i hela Europa på mackar som har gas.
I Sverige, Stockholm finns Preem vid Nacka centrum. Annars så är det som att dom länder som AGA har monopol i typ Finland och Sverige är det nästan omöjligt att att fylla.
Utanför AGAmonopolet har det kommit i Åhus bl.a. som öppnat företag som fyller gasolflaskor inte bara svenska utan nästan alla typer.
Deras kunder är bl. a. polska medborgare som arbetar här i Sverige och många av deras bilar drivs med gasol. Även thai-resturanger gör av med mycket gasol. Dom har förvisso bra rabatter hos AGA men dessa mindre gasolförsäljare försöker att vara med i dom sammanhangen med.
Det gynnar oss husbilsåkare, genom att vi får bättre pris på dom ställena.
Som en motpol till dom som bara gör av med en p11 över sommaren så under våra resor här i Sverige och Tyskland under höst vinter och vår så räcker en p11 c:a tre dygn.
Då är det skönt att kunna fylla på en mack för under 150:-sek/fl och inte vara nervös för att inte hitta gasol.
Under sommaren är väl kanske snarare att få kyla i vagnen som är problemet.
Vi åker ofta i Tyskland under jul och nyårs tiden och då blir det åtgång på gasol om tempen sjunker.
Tre saker har vi prioriterat; först att vi kan få tag i gasol överallt. Sedan stor batterikapacitet minst 300 amperetimmar. Ett elverk räddade oss förra hjulen, när generatorn lade av.
Sist men inte minst toakassetter min 2 st. Standard i Frankia men det går att ha en extra i alla bilar.
Det är ju en fråga om prioritering.
Under lågsäsongen är ju många campingar stängda och ställplatserna har i regel tömmningsmöjligheter.
Har försökt berätta om hur vi gör
 
Toppen