• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolen slutar att fungera till kylskåp

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
:confused:Har fått ett problem med kylskåpet, efter det att jag har tänt det med gasol utan problem så startar det, men efter ca 2-3 timmar så lägger det av, lampan står och blinkar.
Går ej att starta upp igen utan jag får vänta ett tag och då startar det, men lägger av igen efter samma tid. Det finns gas.
Vad är felet, tändaren-rengörning eller vad?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolen slutar att fungera till kylskåp

Det er i tillegg en svakhet i endel (produksjonsår 2006 eller 07?) av de store skapene, kapselen rundt brenneren er nesten het tett slik at det kommer for lite luft til brenneren. Flere har løst problemet med å bende litt på en av blikkflikene slik at det blir en åpning på ca. 5 mm.
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Gasolen slutar att fungera till kylskåp

Min husbil är 1999 årsmodell så jag prövar att blåsa rent annars måste jag väl lämna in bilen på service
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolen slutar att fungera till kylskåp

Alderen gir en helt annen mulighet, jeg hadde på min 99 modell et par ganger noe rusk som kom inn i brenneren og tettet det lille hullet som er i dysen. Det er litt trangt å ta ut brenneren, og dysen sitter innenfor gassrøret som er skrudd inn i brennerhuset. Vær forsiktige slik at en ikke forstyrrer avstanden for tenneren i andre enden av huset som må ut. Dysen er en liten blikk-kopp med et trangt hull i bunnen. Når en settet sammen igjen så skal bunnen først inn i åpningen for gassrøret.

Begge gangene jeg trengte å rense brenneren var etter vinteravstenging, antar at det som ramlet ut av svarte korn var olje som hadde blitt til koks på veggen i brennerhuset og som så frøs løs i løpet av vinteren.
 
Toppen