• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoldriven motorvärmare

F

F.d. 1565

Guest
Finns det?

Jag tycker att min Adria Twin (Fiat Ducato) är rätt tjurig att starta när det är riktigt kallt som det ju har varit ett tag nu. Det är möjligt att det är skit bakom ratten, det är mitt livs första diesel.
Men hur som haver, någon form av motorvärmare som inte är beroende av el vill jag ha. Vad finns och vad ligger prislappen på?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Jag använder en websto kylvattenbaserad motorvärmare, då finns inga problem att starta bilen om det så är - 40 grader, dessutom värmer den hytten genom den befintliga värmefläkten, med motering skulle jag tippa runt 18-22 tusen lite beroende var du gör det!
Jag skulle ha svårt att vara utan denna resurs i min husbil på vintern !
Mvh
Pilot
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Ett knep jag tillämpar på gamla " Uggleboet" (24 år gammal) är att först bara
glöda "ett varv" sedan glöda och dra runt motorn.
Det gäller att få glödstiften varma så bränsleblandningen tänder,
sedan är det inga problem.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Finns det?

Jag tycker att min Adria Twin (Fiat Ducato) är rätt tjurig att starta när det är riktigt kallt som det ju har varit ett tag nu. Det är möjligt att det är skit bakom ratten, det är mitt livs första diesel.
Men hur som haver, någon form av motorvärmare som inte är beroende av el vill jag ha. Vad finns och vad ligger prislappen på?

Om du har vattenburen värme går det att montera en växlare så du kan värma vattnet i motorn samma gäller att du kan från motorn värma vattnet till bodelen.Blir nog betydligt billigare än att montera in en dieselvärmare men det är bara om du har vattenburenvärme.

/Claes
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Tyvärr, bilen har en Truma med luftburen värme. Men tydligen så ska en så pass ny bil (2011) ha något som enligt Webastos hemsida heter; "bränsledriven tillsatsvärmare" som tydligen kan göras om till parkeringsvärmare med något de kallar för thermo plus, stämmer det?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Om bilen redan är utrustad med en dieselvärmare så blir det lite billigare än vad som angivits ovan. Men det handlar ändå om runt 8-10 tusen för installation av den separata cirkulationspump, fläkt och tidur som krävs. I vilket fall kostade det mig drygt 9.000:- i somras att komplettara min MB Sprinters Eberspächer tillsatsvärmare(=standardutrustning i bilmodellen) och jag förmodar att prisbilden ser likartad ut för Webasto.
Väl värt pengarna! Bilen blir varm inne och rutorna frostfria på en halvtimme (eller lite drygt så när det som i veckan varit -30 grader).

aake
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Efter att ha kontaktat Adria så verkar det trots allt som att det inte finns någon förvärmare :( ska få tydligare svar imorgon.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Nu har jag kollat runt lite och så här ligger det till.
Hade bilen varit en "vanlig" Fiat dvs importerad av Fiat Sverige, så hade bilen varit utrustad med vad som kallas "bränsledriven tillsatsvärmare"
Nu är bilen importerad av Adria och är således utan den prylen, vilket gör att motorn inte kommer upp i bra arbetstemperatur när det är svinkallt ute, men också betydligt dyrare när en parkeringsvärmare ska installeras, tillsatsvärmaren hade varit halva jobbet så att säga.

Har ringt runt i Stockholm med omnejd och ramlade av stolen när jag hörde vad de ville ha betalt för en parkeringsvärmare med fjärrstyrning monterat och klart. 25 000 plus moms. I Stockholm vet de att ta betalt, det brukar vara betydligt billigare på mindre orter lång borta från hufvudstaden, någon som har tips?

Ett alternativ är ju elvärmare, men det är ju inte alltid man har tillgång till el, skulle vara om man klämde in ett litet elverk i gasolutrymmet då.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Nu har jag kollat runt lite och så här ligger det till.
Hade bilen varit en "vanlig" Fiat dvs importerad av Fiat Sverige, så hade bilen varit utrustad med vad som kallas "bränsledriven tillsatsvärmare"
Nu är bilen importerad av Adria och är således utan den prylen, vilket gör att motorn inte kommer upp i bra arbetstemperatur när det är svinkallt ute, men också betydligt dyrare när en parkeringsvärmare ska installeras, tillsatsvärmaren hade varit halva jobbet så att säga.
---------------------------
Hej.

Våra 3 senaste Adria Twin 2005 - 2009 har alla varit utrustade med Webasto motor värmare fabriks installerad från Fiat. Alltid säker start o värme i bilen o motor fast det är super kallt som vi nu haft runt -30, även full värme i motor vid tomgång.

Mvh
Leif
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Finns det?

Jag tycker att min Adria Twin (Fiat Ducato) är rätt tjurig att starta när det är riktigt kallt som det ju har varit ett tag nu. Det är möjligt att det är skit bakom ratten, det är mitt livs första diesel.
Men hur som haver, någon form av motorvärmare som inte är beroende av el vill jag ha. Vad finns och vad ligger prislappen på?

På 1970 talet hade jag en Peugeot 404D som det var en gasoldriven motorvärmare på, den fungerade Kanonbra. ingen pump utan vattnet cirkulerade i motor genom att varmt vatten stiger uppåt, den var monterad långt ner på motorn. gas tub i bakluckan. Finns knappast i dag tyvärr, vore toppen i husbilen.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Jag ägde en gasoldriven motorvärmare mitten på -60-talet när jag gjorde militärtjänsten i Boden, då ingen ström på parkeringen. Mycket bra och strömsnål ( endast lite ur batteriet vid start av gasolvärmaren ) Liten gasoltub i bagagen, samt tidur 24 tim för automatstart av dito. Har aldrig hört talas om dito numera skulle passa bra i husbilar där man redan har gasolen. Var nog enda bilen som starta efter en veckas -25 till -37 grader då Lördan kom och alla skulle hem.
Funka perfekt hela tiden jag ägde denna bilen (FIAT JUVENTUS -62 års modell.)
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Gasoldriven motorvärmare

hej Kenneth! Var det en liten brandgul värmare? En sådan hade jag också i en Volvo PV. Men dom blev förbjudna senare eftersom dom kunde läcka avgaser i kupen. Hände dödsolyckor i lastbilar med dom värmarna.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

hej Kenneth! Var det en liten brandgul värmare? En sådan hade jag också i en Volvo PV. Men dom blev förbjudna senare eftersom dom kunde läcka avgaser i kupen. Hände dödsolyckor i lastbilar med dom värmarna.

Mvh Sanddammaren

Min var om jag minns rätt, svart, flyttade den sedemera till en Peugeot 204D där den också fungerade i flera år, den bilen var den enda 204D diesel som startade av egen kraft vid minusgrader vintertid i Sverige.... troligen :msn_laugh: Gick åt mycket ström till förglödning till Förkammardieslarna.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Gasoldriven motorvärmare

Jag mins ej hur den såg ut, men var nog ej avsedd att köra värmaren med folk i bilen avgaserna gick ut under huven i anslutning till värmaren och det blev även bra varmt under huven på bilen med översnöad bil.

Kan vara som du säger att dom kom bort från marknaden.
Bör ju gå placera så man kan ventilera bort avgaserna vid montage på en husbil, enkelt och praktistiskt då man redan har gasol med sig.

Min morbror hade en dito som min och funka då minst i 10 år för honom.
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Gasoldriven motorvärmare

hej1 jag funderar på om man inte kan köpa en beg dieselvärmare från en skrot och bygga dit. Principen är ju densamma på alla värmare. Det som skiljer är ju i så fall anslutningsrören och det borde man ju kunna lösa med lie fix. Pris, ca 5000kr på en skrot.
 
Toppen