• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasoldriftproblem panna/kylskåp

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Precis "drabbad" av strulande panna och kylskåp. Mitt i brinnande vintern i Tandådalen så slutar helt plötsligt båda två att acceptera gasoldrift.
Gasolbrist ?...icke...
Luft i systemet ?...icke...
Gasolköket går som en klocka.

Vad gör man då det drar på med -22 grader utanför knuten ?

Söker febrilt på respektive tillverkares hemsida men ingen hjälp att finna.
Söker kontakt med både dem (ALDE/Truma/Dometic) och deras närmaste
servicestationer men ingen hjälpa att finna.

Det är först nu man verkligen förstår allvaret och vitsen med att ha med sig
ett par extra fläktelemet i bagaget. Vi klarade 4 dygn utan gasoldrift och temperaturen
höll sig alldeles utmärkt inomhus trots bisterheten utanför.

Nu efter 9 dagar har jag med hjälp av Dometics excellenta support fått grepp
om både orsak och reservdel (från Tyskland).

ALDE/Truma har ingen att ens prata med 24/12-7/1, varken i Sverige eller Tyskland
... det känns verkligen som om de har satt service i första rummet...

Skulle vara intressant att höra hur någon lyckats med att få bra hjälp med
panna/kyl och gasolutmaningar. Var finns de hängivna fantasterna och skickliga
teknikerna i verkligheten ?

Jag är säker på att de finns därute. Jag har säkert bara haft riktigt oflyt...

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Sv: Gasoldriftproblem panna/kylskåp

Ämnet har inte locket en enda kommentar, vilket i sig är lite intressant.
Det som hänt oss kan hända vilken husbilsägare som helst. Pinsamt, ja !... men ytterst lärorikt. Här kommer det viktiga !

Vi klämde en 230V elkabel till ett fläktelement i förarstolen. Skulle snurra
stolen och då fastnade kabeln i stolsunderredet... klippte av densamma...det fräste till och strömmen gick.

Detta gjorde att bilens chassie, stolen sitter ju bultad i detta, blev spänningssatt
under bråkdelen av en sekund, innan jordfelsbrytaren reagerade och bröt strömmen.

230V spänningen hann dock ta bakvägen in via jordkablarna till kylskåpet och till pannan.

Kylskåpets Tändenhet samt Displaykort brann upp och även pannans Tändenhet.

Nu har jag äntligen fått insiktsfull och bra hjälp från även ALDE/Truma.

Lärdomen är...se till att hålla 100% koll på 230V sladdar (förlängning, fläktelement eller hårfön) i husbilen.
Håll dem borta från samtliga möjligheter att kunna klämmas i eller strömföra husbilschassiet !

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Om du hade berättat i 1:a inlägget vad du berättar i 2:a inlägget om att du klippt en 220V kabel så är jag säker på att det hade varit lättare att hjälpa dig med råd.

Vill man ha hjälp och råd så är det lättare att ge detta om man får så mycket information som möjligt av den som har problem.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej. kolla upp så själva husbilschassit är bra anslutet till ingående 230V's jord.
Det är möjligt att det är ok. även om "proppen" inte hann brista/lösa ut.
Men vid kortslutningen så borde ev. strömmen gått enklaste vägen till ansluten jord och ut till stolpen och inte genom kretskort m.m.

Om bilchassit inte har bra kontakt med ingående jord så är det lättare att strömmen rusar både hit och dit genom bilens system innan just jordfelsbrytaren hinner att fatta att det är obalans mellan fas och nolla och då bryter strömmen som i ditt fall.

Jordfelsbrytaren bryr sig ju inte om vart strömmen tar vägen, utan märker bara att balansen mellan fas och nolla inte längre stämmer och löser då ut, även utan bra ansluten jord.

Att en kortis mot en god jordanslutning skall få bränna sönder flera funktioner verkar lite underligt.
Är du säker på att ingen mer 12V funktion är utslagen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om nu bilen skulle vara delvis dåligt jordad kanske du skulle bråka med bilförsäljaren/tillverkaren.

Senast ändrad:

qrutov

HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
16053
Medlemskap
2025

Vad var lösningen, jag har samma problem. Spisen fungerar klockrent men pannan och kylskåpet går ej på gas. Så fort jag släpper tändarknappen på pannan så slocknar den och när jag håller den nere så brinner det, det spelar ingen roll hur länge jag håller knappen nere.
Kylskåpet kan tända och gå en liten stund sedan slocknar det. Jag har bytt gasolflaska men fortfarande samma problem.

Toppen