• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi får inte igång gasolen. Varken kyl eller spis. Hade det igång i måndags och har inte kopplat bort några slangar sedan dess.
Har stängt av tuberna på kranarna och idag när vi skulle starta kylen på gasol funkade det inte.
Har kollat så det är gasol i tuberna och det är ok.
Öppnade kranarna och tryckte både på krocksensorn och på knapparna till varje tub.
Ligger just nu på ström så det är inte panik men gasolen behöver funka så vi inte blir helt beroende av elplatser.
Vad kan problemet och lösningen vara?
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Har du återställt krocksensorn tidigare? Jag klarade inte återställning av min utan att ta fram instruktionen. Knapparna skulle släppas ut väldigt långsamt för att det skulle fungera. (Kanske onödig kommentar från mig....)
Många gånger eftersom jag alltid stänger gasoltuberna innan körning. Sen öppnar jag dem vid behov. Ingen onödig kommentar. Kunde ju varit så att jag aldrig gjort det…
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
På min bil har jag både slangbrottsventil och krocksensor. Krocksensorn var svår att återställa många år sedan det behövdes. Svårt att hitta vart , men i ett litet hål på regulatorn så tryckte jag med en liten rund bits ( typ torx , liten ) tror det är någon kula som skall hoppa rätt.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Många gånger eftersom jag alltid stänger gasoltuberna innan körning. Sen öppnar jag dem vid behov. Ingen onödig kommentar. Kunde ju varit så att jag aldrig gjort det…
Krocksensorn behöver jag aldrig återställa bara för att jag stängt av gasolen. Däremot slangbrottsventilen (den gröna närmast tuben) måste jag återställa vid byte av tub, aldrig annars. Titta på Wbergers kommentar - krocksensorn kan vara lite trixig.
Den knappen är det inte slangbrottsventilen?
Nej. Slangbrottsventilen är den som sitter på slangen närmast tuben.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Många gånger eftersom jag alltid stänger gasoltuberna innan körning. Sen öppnar jag dem vid behov.
Krocksensorn behöver jag aldrig återställa bara för att jag stängt av gasolen. Däremot slangbrottsventilen (den gröna närmast tuben) måste jag återställa vid byte av tub, aldrig annars. Titta på Wbergers kommentar - krocksensorn kan vara lite trixig.

Nej. Slangbrottsventilen är den som sitter på slangen närmast tuben.
Det är den gröna jag menar att jag har återställt många gånger. Aldrig den andra. Däremot de svarta knapparna på ledningarna till flaskorna
 

Ejden

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2024
Det är den gröna jag menar att jag har återställt många gånger. Aldrig den andra. Däremot de svarta knapparna på ledningarna till flaskorna

Vi får inte igång gasolen. Varken kyl eller spis. Hade det igång i måndags och har inte kopplat bort några slangar sedan dess.
Har stängt av tuberna på kranarna och idag när vi skulle starta kylen på gasol funkade det inte.
Har kollat så det är gasol i tuberna och det är ok.
Öppnade kranarna och tryckte både på krocksensorn och på knapparna till varje tub.
Ligger just nu på ström så det är inte panik men gasolen behöver funka så vi inte blir helt beroende av elplatser.
Vad kan problemet och

Vi får inte igång gasolen. Varken kyl eller spis. Hade det igång i måndags och har inte kopplat bort några slangar sedan dess.
Har stängt av tuberna på kranarna och idag när vi skulle starta kylen på gasol funkade det inte.
Har kollat så det är gasol i tuberna och det är ok.
Öppnade kranarna och tryckte både på krocksensorn och på knapparna till varje tub.
Ligger just nu på ström så det är inte panik men gasolen behöver funka så vi inte blir helt beroende av elplatser.
Vad kan problemet och lösningen vara?
Täta filter, jag fick plötsligt inte fram gasol bytte o det funkade
 

Leif Olofsson

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västervik
HBK-Nr
31512
Medlemskap
2022
Har du återställt krocksensorn tidigare? Jag klarade inte återställning av min utan att ta fram instruktionen. Knapparna skulle släppas ut väldigt långsamt för att det skulle fungera. (Kanske onödig kommentar från mig....)
Inte en onödig utan synnerligen klok och viktig kommentar, för precis så är det!
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vi får inte igång gasolen. Varken kyl eller spis. Hade det igång i måndags och har inte kopplat bort några slangar sedan dess.
Har stängt av tuberna på kranarna och idag när vi skulle starta kylen på gasol funkade det inte.
Har kollat så det är gasol i tuberna och det är ok.
Öppnade kranarna och tryckte både på krocksensorn och på knapparna till varje tub.
Ligger just nu på ström så det är inte panik men gasolen behöver funka så vi inte blir helt beroende av elplatser.
Vad kan problemet och lösningen vara?

På vår ny införskaffade gasolgrill (Modell, mycket dyr) fick vi samma fenomen andra gången vi skulle nyttja den. Jag gjorde då som de ofta görs på film...knacka på mätaren om den inte visar något värde ;) I detta fall knackade jag på gasregulatorn, och döm om min förvåning när detta visade sig fungera. Mitt tips är att prova knacka lite på de olika komponenterna och hoppas på att det bästa.


Lycka till!

//Jocke
 
Toppen