• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol VS Diesel värme

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Hej,

Har en Dethleffs husbil med Truma luftburen värme (Inkl varmvatten). Har kommit fram till att montera en luftburen dieselvärmare med en 30l båttank som kommer vara i garaget (Lätt att fylla på med snabbkoppling likt till en utombordare).
Nu vill jag komma lätt undan och funderar på att koppla in mig direkt i Trumans luftkanaler så jag slipper ha dubbla.
Då Truman ligger i mitten av husbilen rent fysiskt och har förgrening bakåt, framåt samt åt sidan så skulle detta betyda att jag kopplar in dieselvärmaren i kanalen som går in i garaget bak på bilen.
Detta i sin tur betyder att varmluften från dieselvärmare kommer att "gå igenom" Trumavärmaren för att nå alla delar på bilen, funkar detta utan att Truman tar stryk eller är jag inne på hal is?

Försökt att hitta info om detta men det har slutat blankt....

MVH

Sakke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag inga mått att hänvisa till....
Men jag tog bort min truma och kopplade diesel värmaren till alla truma rör (4st) för att sprida värmen i hb.... Det slutade med att jag nu har bara två rör... En fram och en längst bak i toan..
Nu får jag ändå bra värme där jag vill ha den... Sovrummet ligger ungf i mitten.... Och där är svalare än där jag släpper ut varmluften....
Jag har en 5kW dieseln heater... Till en hb på 8 meter...
Nu skall man veta att diesel heater fläkten har långt ifrån samma flöde som truman....
Se bara till så att du inte släpper in värmen i fläkten insug... Det kan skada fläkt bladen...
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Nu har jag inga mått att hänvisa till....
Men jag tog bort min truma och kopplade diesel värmaren till alla truma rör (4st) för att sprida värmen i hb.... Det slutade med att jag nu har bara två rör... En fram och en längst bak i toan..
Nu får jag ändå bra värme där jag vill ha den... Sovrummet ligger ungf i mitten.... Och där är svalare än där jag släpper ut varmluften....
Jag har en 5kW dieseln heater... Till en hb på 8 meter...
Nu skall man veta att diesel heater fläkten har långt ifrån samma flöde som truman....
Se bara till så att du inte släpper in värmen i fläkten insug... Det kan skada fläkt bladen...
Jag vill behålla truman så den kan köras på "sommarläge" och ge varmvatten.
Min tanke var att ha dieselvärmare som "extra" värmare under färd då barnen i salongen inte får ta del av all den goa värmen som vi där framme har (Halvintegrerad alkov). Kanske bättre att bara borra upp 2 uttag direkt från garaget och blåsa in varmluften framåt i bilen och hoppas det blir bra?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vill behålla truman så den kan köras på "sommarläge" och ge varmvatten.
Min tanke var att ha dieselvärmare som "extra" värmare under färd då barnen i salongen inte får ta del av all den goa värmen som vi där framme har (Halvintegrerad alkov). Kanske bättre att bara borra upp 2 uttag direkt från garaget och blåsa in varmluften framåt i bilen och hoppas det blir bra?
Jag tror att det blir bra..... Det finns y-rör men om man inte stoppar det före trumman så kommer det att gå bakvägen in i trumman.... Så borra två hål.. Så skall du se att barnen kommer att njuta av värmen.... Lycka till..
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Hej,

Har en Dethleffs husbil med Truma luftburen värme (Inkl varmvatten). Har kommit fram till att montera en luftburen dieselvärmare med en 30l båttank som kommer vara i garaget (Lätt att fylla på med snabbkoppling likt till en utombordare).
Nu vill jag komma lätt undan och funderar på att koppla in mig direkt i Trumans luftkanaler så jag slipper ha dubbla.
Då Truman ligger i mitten av husbilen rent fysiskt och har förgrening bakåt, framåt samt åt sidan så skulle detta betyda att jag kopplar in dieselvärmaren i kanalen som går in i garaget bak på bilen.
Detta i sin tur betyder att varmluften från dieselvärmare kommer att "gå igenom" Truma ärmaren för att nå alla delar på bilen, funkar detta utan att Truman tar stryk eller är jag inne på hal is?

Försökt att hitta info om detta men det har slutat blankt....

MVH

Sakke
Jag skulle inte välja den lösningen.
Värmen kommer troligtvis bara att blåsa ut i Trumans insugs öppning och inte fördelas ut i övriga slangar då det inte är någon Truma fläkt som trycker varmluften vidare man kan ju köra vissa Truma fläktar i ett ventilations läge men då får du ett mot tryck i värmeslangen som motverkar dieselvärmaten.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej,

Har en Dethleffs husbil med Truma luftburen värme (Inkl varmvatten). Har kommit fram till att montera en luftburen dieselvärmare med en 30l båttank som kommer vara i garaget (Lätt att fylla på med snabbkoppling likt till en utombordare).
Nu vill jag komma lätt undan och funderar på att koppla in mig direkt i Trumans luftkanaler så jag slipper ha dubbla.
Då Truman ligger i mitten av husbilen rent fysiskt och har förgrening bakåt, framåt samt åt sidan så skulle detta betyda att jag kopplar in dieselvärmaren i kanalen som går in i garaget bak på bilen.
Detta i sin tur betyder att varmluften från dieselvärmare kommer att "gå igenom" Trumavärmaren för att nå alla delar på bilen, funkar detta utan att Truman tar stryk eller är jag inne på hal is?

Försökt att hitta info om detta men det har slutat blankt....

MVH

Sakke
Jag hade samma ambition för några bilar sedan. Slutade med att jag drog en slang från dieselvärmaren till ett utblås nära truman. Då kunde jag köra truman på ventilationsläge och på så vis sprida värmen. Kopplade först in dieselvärmaren på trumans slangar, men blev för mycket motstånd vilket resulterade i att den gick för varm. Finns flera trådar om detta på forumet.

Såhär i efterhand hade jag aldrig satt in en dieselvärmare. Bättre köra truman på gasol. Ska bilen användas ofta när det är kallt hade jag bytt bil.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bättre dra separata slangar för dieselvärmaren.
Fläkten i dessa är för klen för att få snurr på luften i trumans slangar vilket kan leda till överhettning av värmaren.
Sedan kommer dieselvärmaren bromsa flödet när du kör Truman.
Idag är det ingen större vinst att köra dieselvärmare istället för gasol.
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Bättre dra separata slangar för dieselvärmaren.
Fläkten i dessa är för klen för att få snurr på luften i trumans slangar vilket kan leda till överhettning av värmaren.
Sedan kommer dieselvärmaren bromsa flödet när du kör Truman.
Idag är det ingen större vinst att köra dieselvärmare istället för gasol.
Det enda jag har fått till mig är att Truman inte går att köra under färd. Jag vill ha extra värme i bodelen för passagerarna då bilens egen värme från förardelen inte räcker till eller når bodelen på ett vettigt sätt.
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Jag hade samma ambition för några bilar sedan. Slutade med att jag drog en slang från dieselvärmaren till ett utblås nära truman. Då kunde jag köra truman på ventilationsläge och på så vis sprida värmen. Kopplade först in dieselvärmaren på trumans slangar, men blev för mycket motstånd vilket resulterade i att den gick för varm. Finns flera trådar om detta på forumet.

Såhär i efterhand hade jag aldrig satt in en dieselvärmare. Bättre köra truman på gasol. Ska bilen användas ofta när det är kallt hade jag bytt bil.
Varför skulle inte Truman gå att köra under färd? Slangbrottsventil är väl enda kravet.
Ok, det var jag inte medveten om. Ska kolla om jag har en slangbrottsventil monterad idag.
Nu har jag ju en ny dieselvärmare liggandes här hemma så det får bli en reserv-värmare i så fall om nu Truman skulle lägga av vid fel tillfälle.

Tackar och bockar för info...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har för mej att alla krav på en gasolanläggning i ett fritidsfordon är borttagna i Sverige.
Krav finns dock i andra länder.
Kan vara så i Sverige, sätter inte min nacke på det men kommer inte heller lägga ngn energi på att ta reda på det. Vore bra om någon orkar kolla och återkomma med ett klart besked i den frågan. En slangbrottsventil är ju hur som helst en billig säkerhetsinvestering om olyckan skulle vara framme.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag hade samma ambition för några bilar sedan. Slutade med att jag drog en slang från dieselvärmaren till ett utblås nära truman. Då kunde jag köra truman på ventilationsläge och på så vis sprida värmen. Kopplade först in dieselvärmaren på trumans slangar, men blev för mycket motstånd vilket resulterade i att den gick för varm. Finns flera trådar om detta på forumet.

Såhär i efterhand hade jag aldrig satt in en dieselvärmare. Bättre köra truman på gasol. Ska bilen användas ofta när det är kallt hade jag bytt bil.
Det behövs inte bytas bil för att vintercampa. Truma är alldeles utmärkt till det också om bilen är bygd för vintercamping att sedan elslingan i Truma är något man både kan ha och mista är en annan sak. En bil som i övrigt är gjord för camping i minusgrader och har dubbelgolv etc fungerar hur bra som helst i minusgrader med Truma. Du fryser aldrig i en bil med Truma om systemet för övrigt är byggt på rätt sätt. Med detta sagt så kan man ju fortsätta att diskutera värmesystem i det oändliga och det finns ju trådar om detta redan här på forumet.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Lite gammal tråd men ändå...
Jag själv skulle inte blanda in olika värme/kylanläggningar på samma flöde.

I mitt tycke är det mer lämpligt att dessa är separerade, även om det kostar "på" lite i monteringstid.
Blir detta två optimala system i stället för en kompromiss. Finns förmodligen de som anser sig "lyckats"...
Men inte enl. min mening optimalt.

En dieselvärmare med större effekt levererar värme så mycket snabbare än en Truma anläggning.
Därav är samma utsläppspunkter inte alltid optimalt.

Allt gott!
 
Toppen