• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol vikt

F

F.d. 25057

Guest
Hej håller på att gå igenom gasolflaskorna, är det någon som vet vad en P11 Alu. väger som är full med gasol ????
Guy
:confused:
 
Lösning
Sv: Gasol vikt

Selve gassen i en full flaske veier ca. 11 kg så tar en å legger til den tara som er preget inn på alle flasker og ender opp med en totalvekt for en full flaske.

Mer praktisk: vei flasken med innhold og trekk fra taravekten og du har hvor mye gass du har igjen.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol vikt

Selve gassen i en full flaske veier ca. 11 kg så tar en å legger til den tara som er preget inn på alle flasker og ender opp med en totalvekt for en full flaske.

Mer praktisk: vei flasken med innhold og trekk fra taravekten og du har hvor mye gass du har igjen.
 
Lösning

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Gasol vikt

Dere må ikke blande vekten av en alu-flaske og en stålflaske. Gasolen veier det samme i begge flaskene, men tomvekten er forskjellig.
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Gasol vikt

Vill bara påpeka att ingen har fel betr. tomvikten (=tara) av ovanst. skribenter , det finns olika taravikter på samma typ av flaskor ber. på vem som tillverkat dem. Själv har jag just nu en P11 med taravikt 11,5 kg och en på 14,8 kg och samma sak gäller säkert aluflaskor. Slutsatsen blir alltså att man inte generellt kan säga att en viss typ av flaska har en viss tomvikt utan man måste läsa vad som är instansat på flaskan , sen är det ju lätt att väga och se hur mycket det finns kvar. T.ex. min flaska med taravikt 11,5 kg väger nu 15 kg vilket betyder att det finns 3,5 kg gasol kvar (15-11,5=3,5)

/Bengt
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Gasol vikt

Som sagt, det enklaste är att läsa på flaskan.
Det finns massor med info direkt på flaskan. Taran dvs flaskans egenvikt är bara en av siffrorna. Provtryckningstryck, fullvikt är några andra siffror som finns där.

Detta gäller ALLA tryckkärl utom sprayflaskor.

/Mikael
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Gasol vikt

Jag har två flaskor.

En vägde 25,1kg och var märkt 10 samt 144 (full antar jag)
Den andra vägde 17Kr och var märkt 10,9 samt 2021

Antar att båda är P11 då de är lika stora. Men kan de väga olika tomma?

Den på 17 undrar jag om det är värt att köra slut på helt eller om man kanske borde åka och fylla på/byta den på en gång.
Vad skulle ni gjort?
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Gasol vikt

Hej!
Man kan undra hur gamla era flaskor är?
I fjol fick jag märk väl 2 st nya flaskor fulla m. gas märkta m. kontroll 2022
i Åhus & "då vet ni priset för en fyllning" (att sen strömmen hade gått på stället, där av 2 nya flaskor i inbyte som inte försämrade det hela) jo det gällde P11 Alltså "Tara" Ca: 11.kg!!!!
Mvh. "Ps" den "enda" Märk väl flaska som följde med "Nybilen 2010" från B i- Örkerlj.var en m. Tara vikt Ca: 11 kg!!!!!! "Ds"
 
Toppen