• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol tub

HaHa52

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
18587
Medlemskap
2025
Hej !
Har någon varit med om att en gasoltub släpper igenom gasol fastän huvudkranen varit helt åtdragen. Jag har en nästan full gasoltub som ej går att stänga trots att ventilen är helt stängd. Någon som har ett tips vad man kan göra åt saken. Känns inte så tryggt att gasolen är på hela tiden även om man inte använder husbilen. Jag har iofs stängt alla kranar inne i husbilen, men ändå. Tacksam för alla tips och ideer.
Mvh Hans

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej !
Har någon varit med om att en gasoltub släpper igenom gasol fastän huvudkranen varit helt åtdragen. Jag har en nästan full gasoltub som ej går att stänga trots att ventilen är helt stängd. Någon som har ett tips vad man kan göra åt saken. Känns inte så tryggt att gasolen är på hela tiden även om man inte använder husbilen. Jag har iofs stängt alla kranar inne i husbilen, men ändå. Tacksam för alla tips och ideer.
Mvh Hans
Den tuben ska du inte använda. Är det en tub som har ett någorlunda färskt godkännandedatum, ska du byta den där du bytte in den. Är det en gammal tub som passerat sitt kontrolldatum får du inte byta. Men jag hade inte använt en sådan tub i något av mina system. Vare sig i husbilen eller hemma.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hej !
Mvh Hans
Detta "fenomen" kan inträffa om gasflaskan har vält under pågående användning. Om så skett rinner flytande gasol ut i slangar och rör och om man då stänger huvudkranen så står trycket kvar i ledning tills vätskan helt har förgasat och släppts ut.

HaHa52

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
18587
Medlemskap
2025
Den tuben ska du inte använda. Är det en tub som har ett någorlunda färskt godkännandedatum, ska du byta den där du bytte in den. Är det en gammal tub som passerat sitt kontrolldatum får du inte byta. Men jag hade inte använt en sådan tub i något av mina system. Vare sig i husbilen eller hemma.
Hur ska jag kunna ta bort den med gasol sprutande så fort jag lättar på slangen?

HaHa52

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
18587
Medlemskap
2025
Detta "fenomen" kan inträffa om gasflaskan har vält under pågående användning. Om så skett rinner flytande gasol ut i slangar och rör och om man då stänger huvudkranen så står trycket kvar i ledning tills vätskan helt har förgasat och släppts ut.
Tuben har varit monterad stående i husbilen sedan den varit ny. Har även provat att tömma systemet genom att använda spis med huvudkranen stängd utan att gasolen tar slut. Det var så jag upptäckte att den inte stänger fast att den är hårt åtdragen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag skulle testa att med förbrukning igång öppna/stänga kranen helt upprepade gånger, det kan sitta något "skräp" i käglan/sätet på flaskventilen.

Har du en duo-control med en till flaska öppen så får du även tryck på den du vill stänga, men det visste du troligen redan.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur ska jag kunna ta bort den med gasol sprutande så fort jag lättar på slangen?
Enklast kopplar du ur den i en miljö utan fara för tändning, då blåser gasolen ganska snabbt ut. Öppna kranen fullt. Alternativt att snabbt koppla den, exempelvis, till en gasolgrill, som får bränna av gasolen. Men visst är det vanskligt! Jag har varit med om en gasoltub på en camping som plötsligt började läcka vid kranen, före reduceringsventilen, bredvid en tänd gasolgrill. Det blev en jättelåga rakt upp från tuben. Vi var några som agerade. Blötte ner en stor filt och kastade den över tuben så att lågan släcktes. Då kunde vi skära av gasolslangen till grillen och fick ut tuben en bit ifrån husbilarna. Sen fick den helt enkelt pysa färdigt.

HaHa52

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
18587
Medlemskap
2025
Jag skulle testa att med förbrukning igång öppna/stänga kranen helt upprepade gånger, det kan sitta något "skräp" i käglan/sätet på flaskventilen.

Har du en duo-control med en till flaska öppen så får du även tryck på den du vill stänga, men det visste du troligen redan.
Den andra tuben i duo-control'en är helt tom och stängd. Men ändå fullt tryck i den andra helt stänga tuben ( hårt åtdragen med polygrip. De där med att öppna och stänga med förbrukning ska jag genast prova. Tack för tipset.

Toppen