• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol, stål eller aluminium eller komposit

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.403
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Snabbfakta:

I flaskor av stål eller aluminium förvandlas vätskan till gas även dig låga temperaturer, vilken den inte gör i kompositflaskor.

Aluminiumflaskor är lättare än stålflaskor.

I kompositflaskor är det lätt att se vätskenivån.


Välj själv vilket du prioriterar högst.

Pålle

PS
Prissättningen för byte/fyllning är fri, så det är svårt att göra en jämförelse .
DS
 
Senast ändrad:

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Förmodligen en fråga/tråd som varit uppe förut...
Vilken typ av flaska är 'bäst' att ha i bilen?
Vikt vs funktion vs pris?
Har jag förstått det rätt och man vill ha 'fast LPG' så är det aluminium gäller (eller?)
Har sk fast tank. 2 st flaskor i aluminium. Är kanonnöjd! Tankar per liter. Ute i Europa är det inga problem, tankar på mackar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.113
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har sk fast tank. 2 st flaskor i aluminium. Är kanonnöjd! Tankar per liter. Ute i Europa är det inga problem, tankar på mackar.
Ursäkta, jag tycker att begreppen blandas, som i alla sådana här trådar, inte riktat mot dej specifikt! Tankflaskor sitter fast monterade i gasutrymmet, fast tank sitter fast monterad under bilen, eller i vissa fall i garaget eller liknande utrymme. Tankas normalt utifrån.
 

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Ursäkta, jag tycker att begreppen blandas, som i alla sådana här trådar, inte riktat mot dej specifikt! Tankflaskor sitter fast monterade i gasutrymmet, fast tank sitter fast monterad under bilen, eller i vissa fall i garaget eller liknande utrymme. Tankas normalt utifrån.
Tack! Då lär jag mig nåt
Min uppfattning om fast tank var en tank i gasolgaraget med 'extra' fästen (isch), fast tank under bilen var nytt för mig.
Påfyllning utifrån ingick i min 'bild'
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.335
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Jag föredrar aluminium om jag ev skulle vara ute i kallt klimat. Sedan är fördelen att jag lätt mäter volymen med Trumas lilla verktyg och får två kg mer än komposit.
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Har du ett uppvärmt gasolutrymme sparar du ett par kilo på att köra med komposit och behöver inte oroa dig för sämre verkan på vintern.

Själv har jag alltid kört med komposit trots att utrymmet inte är uppvärmt och inte märkt av några problem på vintern.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.284
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har provat detta med kompositflaska i praktiken.
När pannan stannade på grund av för låg förångning av gasolvätskan var det ca 4-5 cm vätska kvar i flaskan.
Detta vid 6-10 minus, och i normalt* gasolutrymme.
(*Kom ihåg att ett gasolutrymme måste vara helt gastätat mot boutrymmet, detta innebär att värmeöverföingen blir begränsad.)

Förångningen av vätskan är beroende på typ av gas (ingen faktor med skandinavisk gasol), tillförsel av värme till gasolbehållaren/vätskan, och hur mycket gasol som krävs per tidsenhet. (det kan vara bättre med en tank under bilen än i gasolskåpet. Under bilen är det kontinuerlig tillförsel av energi från, säg -10 geradig luft.)

Det kan gå fint att köra kylskåpet och att koka kaffe på spisen, men om pannan starta kan behovet överstiga förångningskapaciteten i flaskan.

Så mitt svar till TS:
För vintecamping, flaska av metall.
Camping utan för vintern, valfritt.
 

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
4.145
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så största skillnaden mellan stål & aluminium är vikten?
Frågar då vi har 'sommar'-husbil och 'fast' vinterhusvagn.
Vagnen har ståltankar och bilen aluminium....
Ja om du inte behöver vinteregenskaper så kan det kvitta, sedan så är det ju 1 kilo mer i flaskor av metall men det vet du säkert.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Vi har just köpt en Mopeka gasolnivåmätare. Dels för att kunna vara mer beredda på när flaskan behöver bytas (konstig nog oftast på natten :)) och för att det är lite kul att veta... Fungerar på metall, men tydligen inte så bra på komposit. Kanske kan avgöra valet för nån där ute?

Rättning: Senaste versionen klara även plast & komposit.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
2.030
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Så största skillnaden mellan stål & aluminium är vikten?
De aluminiumflasker jeg har set skal trykprøves hvert 10. år. Det er i princippet umuligt at få trykprøvet en alu-flaske i Danmark (og Sverige?). Flasken skal have afmonteret alle rør og derefter sendes til et firma i Tyskland, som kun tager imod større partier til trykprøvning. Så det som gælder med Alu-flasker er en udskiftning efter 10 år.
De stålflasker jeg har set skal ikke trykprøves efter et antal år.
Så har du ikke vægtproblemer så vælg en stålflaske hvis du får plads til det i Gasolkassen. Stålflasker er ofte lidt større på grund af håndtagene. Alternativt en tank under eller i bilens garage og brug gasolrummet til noget andet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.403
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
De aluminiumflasker jeg har set skal trykprøves hvert 10. år. Det er i princippet umuligt at få trykprøvet en alu-flaske i Danmark (og Sverige?). Flasken skal have afmonteret alle rør og derefter sendes til et firma i Tyskland, som kun tager imod større partier til trykprøvning. Så det som gælder med Alu-flasker er en udskiftning efter 10 år.
De stålflasker jeg har set skal ikke trykprøves efter et antal år.
Så har du ikke vægtproblemer så vælg en stålflaske hvis du får plads til det i Gasolkassen. Stålflasker er ofte lidt større på grund af håndtagene. Alternativt en tank under eller i bilens garage og brug gasolrummet til noget andet.
Detta gäller enbart "tankflaskor" av stål resp. aluminium. "Bytesflaskor" ska alltid revideras vart 10:e år, oavsett om de är av stål eller aluminium. Detta innebär att du inte kan "tanka upp" en bytesflaska som börjar närma sig revisionsdatumet.

Revisionskostnaden ingår i det pris du betalar i samband med byte från tom flaska.

Pålle
 

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
De aluminiumflasker jeg har set skal trykprøves hvert 10. år. Det er i princippet umuligt at få trykprøvet en alu-flaske i Danmark (og Sverige?). Flasken skal have afmonteret alle rør og derefter sendes til et firma i Tyskland, som kun tager imod større partier til trykprøvning. Så det som gælder med Alu-flasker er en udskiftning efter 10 år.
De stålflasker jeg har set skal ikke trykprøves efter et antal år.
Så har du ikke vægtproblemer så vælg en stålflaske hvis du får plads til det i Gasolkassen. Stålflasker er ofte lidt større på grund af håndtagene. Alternativt en tank under eller i bilens garage og brug gasolrummet til noget andet.
Tack,
i Sverige är det så vet jag vet inte ett problem (till 99% i alla fall). Vi konsumenter byter ju tomma flaskor mot fulla och ansvaret för att lämna ut godkända/provtryck flaskor oavsett material faller på leverantören/utbtytaren.
Till skillnad från gasolslangen t.ex. Där ansvaret faller på mig att byta den enligt rekommendation vart 5:e år.
 
Toppen