• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol i spanien

F

F.d. 28851

Guest
Hej !
Panik, nu är förvirringen total, har varit i kontakt med fogas samt svetsprodukter i Piteå, angående en adapter till gasol under vårt uppehåll Spanien, båda berättade att deras förslag var det rätta.

Snälla finns det någon som kan hjälpa en husbils ägare som snart för hjärnsläpp av brist på hjälp.
Vilken adapter ska vi köpa och vår finns det möjlighet att inhandla en sådan, är säker att någon van Spaniens resenär sitter inne med denne kunskap.

Tacksam för ett snabbt svar eftersom vi ska åka i början av juli
Claus & Carin
:spinny:
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: gasol i spanien

Tack för ditt svar, Anders.
Jag har läst mycket om detta, men en del frågor hänger ändå i luften. Det måste väl finnas något skäl för P-systemet från början, men för ett rörligt campingliv är det mycket frustrerande med ett system som endast används i Sverige. Min tanke är ju därför att göra min husbil så "internationell" som möjligt och funderingarna i mitt inlägg bör väl hålla om jag köper godkända saker från t.ex. Fogas. En annan fråga är om dansk och spansk snäpp-koppling är den samma.

Hlsn
Evert H
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: gasol i spanien

Om man har utländsk utrustning måste man ju ändå ha möjlighet för bilprovningen att koppla på sin testutrustning vid besiktningen
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: gasol i spanien

skulle tro att det är upp till SBP att ha utrustning så att dom kan göra föreskrivna kontroller

när det gäller P-systemet vet jag inte säkert varför vi har det här i Sverige, förr fanns det mycket H-flaskor i Sverige innan elektriciteten vara utbyggd och man behövde energi till spisar och värmare i sommarstugor o torp, H-kopplingen försvinner mer och mer men finns fortfarande ute hos flaskfyllarna

att P-flaskorna kom till tror jag är en ren marknadsfråga, när marknaden i Sverige för gasolflaskor ökade i och med husvagnar och fritidssektorn växte valde de aktörer som då fanns på marknaden ett system för den svenska marknaden, det var kanske inte så vanligt då med rörlighet över gränserna och behov av att kunna fylla eller byta flaskor i andra länder
möjligen har dåvarande föreskrivande myndigheter haft ett finger med i spelet, jag har en affärsbekant som varit med länge i branschen och ska fråga honom under arbetstid nästa vecka
 
Senast ändrad:

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: gasol i spanien

Hej! Vi har försökt hålla oss till propan i Spanien, men har funnit att det är svårt att få tag på. De flesta bensinstationer har bara butan.
Om man räknar med att temperaturen håller sig över 5 grader, kan man då köra med butan? /Ingemar
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: gasol i spanien

I Portugal är det ej svårt att få tag på Spanska gasolflaskor (P11) med komplett anslutning. Åk till Repsol mackarna dom säljer till Dig utan någon pappersexersis. Sedan är det bara att byta ut den då den är slut oavsett om Du är i Spanien eller Portugal.
:D
 
F

F.d. 28851

Guest
Sv: gasol i spanien

Hej :mh: folk !
Läsar med intresse alla inlägg angående anskafning av gasol i Spanien. Eftersom jag skickade ut en fråga hur det står till med gasol i Spanien tycker jag att det är i sin ordning att svara på min fråga själv nu när vi finns här. Fixade anslutningen i Danmark samma som i Spanien och Norge(Harald Nyborg 75dkkr) Fick samtidig två p11 av en kompis i Danmark, så vi hade rikligt med gasol på nervägen.
Vi bor nu sedan ett år tilbaka på Camping La Buganvilla 6 km norr om Marbella, och trivs jättefint, idag har det varit :msn_sun: och 30+ sommaran har äntligen kommit, här finns 7 svenska ekipager samt några danskor och finländare
Jag ska inte trötta ut er med våra problem om att fixa en lovlig Spansk gasolflaska. Vårt råd är att åka in till lördagsmarknaden i Fuingirola, där finns flaskor att köpa för 10-13 euro sedan är det bara att gå till vilken Repsol mack och byta in dem tomma mot en full(aktuell pris 08:12.95euro)
Ett annat tips är att titta i Friday-Ad, ett gratis engelsk annonsblad som finns överallt på Costa del Sol.
Länk: Friday-Ad: The UK's best classified buy/sell mart. där finns mycket mer än gasolflaskor.
Att fixa en gasol flaske genom Repsol eller Cepsa gör dig bara fattig, med besiktning(spansk) och andra utlägg går det på ca.55-60euro och då har du inte fått någon gasol än (förlåt butan)
Nu ska jag ta mig ett:msn_beer: och slappa, det om något har jag lärt mig efter ankomsten hit.
Claus
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: gasol i spanien

Hej.
Efter att jag last om alla dessa problem att kopa en spansk flaska tankte jag ge aven min version som ar mycket enklare och gladare.
Stanna vid en repsol-gasdistributionsbil och kop en fylld flaska fran killarna som kor bilen. jag har kopt tva vid olika tillfallen i Fuengirola pa gatan Jesus Santos Rein. Bada gangerna fragade killen om de skall till husbilen jag kom, da skall du ha propan! Och det hade han med ocksa. Inga problem. Kvitto ok och alla glada. 2 minuter. Manga av de svenska husbilarna vi mott har har gjort detta lika utan problem.
Jag forstar inte vad polisen har med detta att gora (se tidigare). De kollar inte gasanlaggningen, absolut inte. Jag vet att man behover ett intyg om godkant anlaggning om du koper en hem till lagenhetenosv. men de anser val att husbilens anlaggning maste vara godkant!
Sa var glad och positiv, allt ordnar sig.
halsning fran soliga solkusten, nu skall vi till portugal for en manad.
jyrkla 274
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: gasol i spanien

I höstas när jag åkte till spanien ock skulle skaffa gasflaska, försökte jag först med Repsol men det var precis så krångligt som beskrivs ovan.
Stannade på en Cepsa tapp. Fick flaska på 20 min. Behövde bara uppge en adress som de kunde skicka certifikatet till. Bad dom skicka till en camping i norra spanien som jag varit på.
Har idag inget cert, men har aldrig haft problem att byta flaska. Vad man bör tänka på är att det är ont om Cepsa tappar norr om Barcelona som har gas.
Söderom inga problem.
Tänk på att Cepsa flaskor har en hel ring däruppe, alltså ingen plats för reduceringsventilen. Löste det med att montera en slangbit mellan anslutningen och reduceringsventilen.
Anslutning, reduceringsventil och slang kan köpas på vilken järnaffär som helst.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: gasol i spanien

Ny lag i spanien från 1 januari. Nu måste Gasolsäljaren besiktiga anläggningen i bilen innan de får sälja flaska och utfärda certifikat. Kostnad 40€ för besiktningen. Det räcker inte längre med ditt besiktningspapper från sverige!
Polisen kan numera kontrollera att du har certifikat vid vägen med hjälp av en besiktningsman.Enligt uppgift från Repsolkontoret.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: gasol i spanien

Ny lag i spanien från 1 januari. Nu måste Gasolsäljaren besiktiga anläggningen i bilen innan de får sälja flaska och utfärda certifikat. Kostnad 40€ för besiktningen. Det räcker inte längre med ditt besiktningspapper från sverige!
Polisen kan numera kontrollera att du har certifikat vid vägen med hjälp av en besiktningsman.Enligt uppgift från Repsolkontoret.
Hur är det i Portugal? Lika Krångligt? Vi har 2 stk p10 komposit och en p11.Ska vi köpa en adapter så att vi kan fylla i spanien eller portugal eller måste vi köpa en flaska när vi kommer ner.Åker från sverige 7.januari.Ha ett trevligt nyår
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: gasol i spanien

Finns inte så många ställen att fylla utländska flaskor i varken spanien eller portugal.
Om det var jag så skulle jag ta med en fylld P11 så jag klarar mig ner. Sen skulle jag försöka få tag i en spansk flaska på tjuvernas marknad som nån nämnde här i tråden.
Alternativt gå genom hela proceduren på ett repsolkontor och få en laglig flaska. Ca 72€ inkl. allt.Finns ett Repsolkontor i Salobreña som man kan komma till med husbilen. Gasbesiktningar bara på lördagar. Ventilen kan man köpa där också. Vad du skall försöka få tag i i sverige är en övergång mellan svensk invändig gänga till spansk utvändig gänga så du kan använda din svenska slang och regulator. Finns för ca 180:på husbilsfirmorna i sverige.
Ett annat alternativ är att köpa en Cepsa flaska på en Cepsastation eller Shellstation. Räckar att ha passet med och registrera dig på din hemadress. Flaskan får du direkt. Nackdelen är att inte alla Cepsastationer har gas och det är glesare i norra spanien med Cepsa stationer. Tänk isåfall på att du skall ha en flaska med öppen ring så du får plats med din regulator!

Skrev fel! Inte Salobreña utan det skall vara Motril
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29819

Guest
Sv: gasol i spanien

Det är alltid problem med att få de svenska gasolflaskorna, som i regel är tomma, återfyllda i Spanien innan man vänder norrut igen. Jag har löst det med en adapter till den svenska gängfattningen samt en "hängvåg" från Lantmännen och ett besök vid en Fontanera i Spanien. Som framgår av bilden kan man se hur det hela avlöper, det kan ta någon timme innan propanen har "runnit" ned i den svenska flaskan, men tid finns det en hel del av här nere
:twitcy:.
Tilläggas kan sägas att en P11 Propan kostar 12 €, här i Spanien.
Hälsningar Lars-Åke
 

Bilagor

  • Propanfyllnig.JPG
    Propanfyllnig.JPG
    126,2 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: gasol i spanien

Blåbär som jag är, har läst i stort sett hela tråden, varför inte låta de spanska flaskorna gå i arv här i Sverige, kanske genom forumet här?
Har du en spanskflaska som du betalat för, kan någon annan överta den och ge dig slantarna som du lagt ut på den.
Kanske, genom förbart, vad vet jag, blåbär som man är.... dessutom mognar blåbären. plockade några liter igår runt GBG.
/Pentti snart husbilsägare
 
Toppen