• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Italien

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Hej,
planerar som bäst vår tripp till Italien i april. Är det någon som vet om man kan fylla våra svenska p-flaskor där nere? Finns det någon adapter i handeln?
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Gasol i Italien

Hejsan Lassemaja.

Jag vet inget om gasol i Italien, men vi ska åka ner till Toscana också i April.
Vi är ca 20 bilar som åker ner till fabriken som byggt våra bilar nämligen Laika som ligger ca 3 mil nedanför Florens.
Vem vet vi kanske träffs på vägen.
Vi åker med Stena line den 25 April till Kiel.

Vi ska även besöka en vingård som ägs av en svensk familj och bli guidade samt äta toscans middag på kvällen.

Gå in på Terreno.se så kan du läsa om den.

Hls
laika.
 
F

F.d. 10068

Guest
Sv: Gasol i Italien

Hei etter hva jeg forstår har du nå besøkt Italia og kan du si meg hvordan det var med gas der nede.

På forhånd takk
Vennlig hilsen
Arvid
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Italien

Samma tanke och samma fråga har jag ställt i en annan tråd. Jag har faktiskt två tyska tomma flaskor liggande , kanske är dessa lättare att fylla i italien. Eller skall man bara ta med en flaska och sedan köpa flaska i Italien???
 

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Italien

Hej, under den månad vi var borta räckte två fulla p11:eek:r gott och väl så det blev aldrig aktuellt att
att försöka fyllla våra svenska flaskor.

// Lars
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol i Italien

Det är inte lätt att fylla gasol i Italien. Vi hade en tysk flaska som vi trodde
skulle vara lättare att få fylld. Efter att farit runt i två dagar och frågat på alla
tänkbara ställen, mackar, campingar mm,lyckades vi till slut lura en kille på
en LPG-mack att fylla 20 liter LPG (gasol). Till saken hör att vi inte hade en
gasolflaska med fyllstopp, utan en vanlig returflaska.

Numer har vi en riktig Alugas-flaska med fyllstopp som kan tankas på alla
mackar som säljer LPG, och det finns det tusentals av i hela europa.
Gillar du att semestra i Europa, skaffa en flaska med fyllstopp.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Italien

Det är inte lätt att fylla gasol i Italien. Vi hade en tysk flaska som vi trodde
skulle vara lättare att få fylld. Efter att farit runt i två dagar och frågat på alla
tänkbara ställen, mackar, campingar mm,lyckades vi till slut lura en kille på
en LPG-mack att fylla 20 liter LPG (gasol). Till saken hör att vi inte hade en
gasolflaska med fyllstopp, utan en vanlig returflaska.

Numer har vi en riktig Alugas-flaska med fyllstopp som kan tankas på alla
mackar som säljer LPG, och det finns det tusentals av i hela europa.
Gillar du att semestra i Europa, skaffa en flaska med fyllstopp.

Vem säljer denna flaska?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Italien

Tack för tipset. Jag har varit förbi fabriken i Tyskland och köpt en ALU-gas flaska. Trevlig chef som kunde Engelska. Han var förundrad varför nästan bara Svenskar kom förbi och handlade ( bara kontant , inga kontokort ). Ja sa att vi var smartare än alla andra som hittade dit och ville lösa vårt gasproblem i Europa. Idag så tankade jag flaskan på en LPG mack i Italien jag fyllde 22 liter för 14 euro. Detta är verkar vara en lösning på gasproblem i stora delar av Italien. Dock är det ej tillåtet i Tyskland att fylla på bensinstation. Men i Tyskand använder vi oss av en Tysk flaska som bytes billigt och enkelt på t.ex. Bauhaus.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol i Italien

I dag på min camping i Italien så om gas mannen på besök. En hel del personer främst från Österike hyrde flaska typ 11 full med gas för 17 euro. Men de som handlade hade en adapter med sig mellan Italiensk och Tysk koppling.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gasol i Italien

Jag har försökt att sätta mig in i gasproblematiken i Europa men inte blivit mycket klokare. Därför skulle det vara bra om någon kunde klara ut begreppen lite mer uttömmande. Flasktyper, adaptrar, fyllning, m.m.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Gasol i Italien

Jag befinner mig just nu i Italien i Rom och har bara kvar för 2 dagar i den spanska flaskan och för 2 dagar i den svenska flaskan. Jag har varit in på säkert 20 ställen och försökt att få fyllt, bl.a på ett gaslager i Cevitaveccio, inget har lyckats. Tjejen i receptionen skulle ge mig en adress på en som kunde fylla upp gasol, med det skall jag återkomma med om det lyckas. Kontentan av det hela är, TA MED SÅ MYCKET SOM GÅR. Och kom inte till Italien före 15 April.
:wideeyed:
 
Toppen