• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hejsan Håkan Lans,

Välkommen till vår lilla värld, hoppas att du hittar det du söker efter för kunskap - kontakter har vi i olika område alltid är det någon som har det rätta svaret.

Jag är stor föreståndare av LPG (motorgas) tack vara att fördelerna klart övervägar nackdelerna. Jag har kört på LPG som drivmedel i många år i personbilar utomlands där jag är bosatt. Jag har installerad en 60 kiters LPG tank under husbilen och den används endast för matlagning - värme - kylskåp.

Är det så att jag kan hjälpa till på något sätt så skrik till, jag känner en hel del folk i LPG (motorgas) branchen. Har hjälpt många Svenskar på genom resa till en LPG återförsäljare och dom har varit hel nöjda. Jag är ej delägare eller engagerade i ett LPG företag utan bara hjälper till i den mån jag kan.

En LPG flaska kostar i Belgien ca € 250 (SEK 2355) incl 3st nipplar som behövs för att klara sig i hela Europa. Det kan komma till en extra kostnad för anslutningar.

Vi kanske hörs :holly-1-icon:

Priser 071221 LPG € 0,55/L Propan € 0,60/L
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Välkommen till Husbilsklubben, Håkan!

Tittar du runt i vårt forum hittar du en stor mängd intressanta och användbara inlägg från våra medlemmar med erfarenheter från vitt skilda områden!

Hoppas vi får se dig som medlem också, du får då tillgång till vår omfattande lista på husbilsplatser där man kan övernatta eller rasta på resorna.
Plus att du då också får tillgång till övriga webbsidor för medlemmar här på HBK.

Ser fram mot fler inlägg från dig, du skulle säkert kunna berätta mycket som är intressant!

Välkommen!
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej på Dig och välkommen till Husbilsklubben.se.

Vi hade tidigare en Husbil som var bensindriven och som vi byggde om till Motorgas.
Vi installerade en 100 liters tank i "Garaget" och körde runt i hela Europa och Sverige med denna bil. Vi körde cirka 23000 mil totalt och nästan 90% körde vi på LPG.

Det fanns tidigare en firma i Göteborg som hette Motorgasteknik AB som låg på Hisingen men tyvärr verkar det som firman inte finns längre.

När jag hade köpt min nuvarande bil så fick jag tanken--skall ej åsyftas som vits-- att installera en tank under bilen.

(Precis vad Roland berättar om) (Belgien 1) men i skrivande stund känner jag inte till om det finns någon liknande firma i Sverige.
Finns den någon som vet, undrar Kurt.
:spinny::singing-icon::santa-3-icon::santa-2-icon:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Morning Kurt,

Jag ställer gärna upp om jag kan göra nåt från det här hållet har många kontakten i den "LPG världen".

Off topic : Nuvarande väntetid på en konvertering för ett bensin driven fordon ligger idag på 3 månader, det tack vara dom höga bensin priserna, idag en ny ökning ... bensin € 1,46/liter, diesel € 1,06/liter :holly-2-icon:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Ju mer jag läser om detta, desto intressantare verkar det. Inte minst kombinationen av betydligt lägre pris här hemma och en mera flexibel möjlighet att fylla på nere på kontinenten känns inspirerande. Priset på LPG motorgas ligger idag på drygt 6:60/l vilket ger en kostnad på cirka 137 kronor vid 80% fyllning av en P11. Huvva, det är ju nästan 400 kronor lägre än bensinstationernas värstingpris. Detta måste tittas närmare på. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Anders W,

En snabb kalkyl visar att det finns en hel del besparingen som kan göras. Klart åker man bara engång på semester om året blir det en relativ dyr investering. Jag hade min investering av € 500 (2 LPG flaskor) tillbaks efter 23 tankningar, sedan är det bara kassa - kassa, man står och skratta när man tankar LPG :snowman-2-icon:

Priset på LPG ligger på Väst kontinenten på ca € 0.46 liter (SEK 4.33), propaan vilket jag tankar på vinter ligger på € 0.58 liter (SEK 5.46). Det finns tillräckligt med LPG stationer på kontinenten så man behöver inte panikera, sämst är det i Spanien men där har tillbudet förbättrad. Det finns LPG stationer men får endast användas av taxi och staten undantag finns för jag har tankad i Madrid med argumenten att jag hade bara LPG som drivmedel och inget annat och det accepterades.

I Tyskland har tillbudet av LPG ökat längs motorvägar vilket har blivit en trevlig syn.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

skälet till att marknaden för tankflaskor inte utvecklats nämnvärt i Sverige tror jag beror på två saker;
dels är antalet tankställen begränsade, det finns endast ett femtontal mackar i Sverige som erbjuder Motorgas och dessa för en tynande tillvaro eftersom antalet fordon som kan tanka Motorgas är väldigt få, åtminstone en mack känner jag till som avvecklats det senaste året efter en incident med personskada vid tankning

det andra skälet är skattetekniskt
i Sverige har vi energi- och koldioxidskatt på fossila bränslen på sammanlagt 2948kr/ton
använder man gasol för motordrivet fordon, fartyg eller luftfarkost har man också reducerad skatt och betalar 1378kr/ton

undantag från de generella skatterna gäller för bl a tillverkningsindustrin som har en rabatt på de generella skatterna i form av helt borttagen energiskatt och koldioxidskatten reducerad till 21%, samt för användare med hög koldioxidskatt i förhållande till sin omsättning vilka kan få indiviuellt prövad koldioxidskatt

alltså är den gasol vi använder i Sverige för spisar, kylskåp, värme, grillar, terassvärmare etc belagd med generella skatter för propan dvs 2948kr/ton

tankar man då Motorgas för denna användning kringgår man skattereglerna för att uttrycka det på ett mjukt sätt
det är upp till var och ens samvete att följa sig egna övertygelse men att tanka Motorgas i gasolflaskor för användning till kylskåp, uppvärmning och spis är inte i överensstämmelse med svensk skattelagstiftning
på en del mackar har man uppmärksammat detta och personalen följer gärna med ut och ser vad det är man fyller på, bilens motorgastank eller en lös gasolflaska

länk till Skatteverkets broschyr om punktskatter
http://www.skatteverket.se/download/18.47eb30f51122b1aaad280001035/50520_svv.pdf
 
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Det förefaller uppenbart att skatten på LPG är lägre eller mera exakt 1570 Kr/ton(2948-1378) vilket innebär 17 Kr för fyllning av en P11. Man ska naturligtvis inte skattesmita genom att inte betala 17 Kr speciellt inte när man tjänar flera hundra kronor genom att tanka LPG i stället för Gasol. Även om det för mig är obegripligt att koldioxidskatten är lägre om man släpper ut koldioxiden genom avgasröret i stället för genom Aldevärmaren så bör man kunna få skatteansvariga att acceptera en justering av skatten.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Hej!
Visst vill jag också vara skattesmitare..men min frågan är kan man instalera en sån manick i bilar med förgasare?
Tackar på förhand om det är nån som kan svara
Mvh/Zubac
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Till Zubac. Svaret är ja det kan man. Min "gamla" h-bil var med förgasare. Problemet är väl att Du måste åka till Holland eller Belgien för att konvertera bilen till Motorgas.

Men jag tror att om Du har seriösa tankar på detta så prata med Roland (Belgien1) Han kan det mesta om Motorgas, hls kurt
:singing-icon: :singing-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3660

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Förslaget är att tanka LPG motorgas i ställer för att byta Gasoltuber (LPG och Gasol är samma gas det vill säga propan). Att använda LPG motogas för att driven bilen är kanske inte helt bra om man beaktar kostnaden för gas/bensin/diesel samt kostnaden att modifiera motorn.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Jag tycker dessa flaskor för motorgas är klart intressanta. Jag vill minnas att jag läst att de skall finnas i aluminium också men hittar inte de uppgifterna igen. Någon som vet och kanske också känner till vikten på dessa flaskor?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Zubac,

Naturligtvis går det, ingen match. Men vad vi började att diskutera var att använda motorgas för matlagning - Frys - värme och inte som drivmedel.

Härnere på kontinenten är det Italienare och Holländaren som kör (som drivmedel) mest på motorgas, en anledning att inte andra nationer gör det är att installationen är jätte dyrt. Jag betalade för en installation år 2003 incl tank på 120 liter i en BMW 750i (injektions motor V12 motor 650hk) SEK 45000. Jag jobbade på den tiden i Bryssel på flygfältet och åkte dagligen 15 mil, hela systemet var betalt redan efter 11 månader sedan var det bara kassa - kassa :holly-1-icon:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

På den länken hittade jag inte motorgasflaskor i aluminium. Däremot de flaskor som jag redan har. Jag får försöka hitta tillbaka dit där uppgiften om motorgasflaskor i aluminium fanns. Hittar jag så skriver jag här.:holly-1-icon:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Till Zubac. Svaret är ja det kan man. Min "gamla" h-bil var med förgasare. Problemet är väl att Du måste åka till Holland eller Belgien för att konvertera bilen till Motorgas.

Men jag tror att om Du har seriösa tankar på detta så prata med Roland (Belgien1) Han kan det mesta om Motorgas, hls kurt
:singing-icon: :singing-icon:
Tackar för svaret..i så fall har man billigare alternativet nere i mit gammla hemland.Får se vad dom säger!
Mvh/Zubac
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Michael,
jag har tidigare skrivit om fyllstoppflaskorna från Alugas. De skulle ha
kommit ut på marknaden i oktober, men återförsäljarna var inte så glada i
dem. De säljer gas också och ser helst att kunderna kommer till dem i
stället för att tanka billigt på macken.
Jag köpte en flaska direkt vid fabriken i slutet på oktober och gav 200€ för
en komplett aluminiumflaska med påfyllningsslang och alla (3) adaprar för
hela Europa.
Chefen Gerd Vetter talar utmärkt engeska och är minst sagt serviceminded.
Ring eller maila honom och du får garanterat hjälp.

ALUGAS - Contact
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Peter, ALU-flaskan på deras web hade ingen mätare, hur vet man hur mycket man kan fylla, har du en våg med dig ?
 
Toppen