• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol grill

F

F.d. 11293

Guest
efter många våndor så inhandlade jag en gasolgrill, skulle bräcka dom andra i helgen, där jag köpte grillen fanns det en engångs gasoltub 92 kr :swoon:, för dyrt tänkte jag, finns billigare på Biltema (39 kr) åkte dit i köpte 2st, vad hände, dom passade inte
det skall vara ett grönt sigill för att passa, Biltemas gasol är det röda sigill
:wub:
är det någon som vet något om detta, :(

:)
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: gasol grill

Hej Dotorparn!
Du får väl göra som vi andra använda träkol. Annars får du väl skylla på att du glömt grillen hemma.
Det finns säkert någon som vill visa vilken fin grill de har. Har du tur kanske du kan lägga på entrecoterna där. Det brukar ju vara så att när grillvärmen är som bäst då är man klar. Då skall du passa på att fråga om det mot förmodan skulle kunna gå att få lägga på bitarna. Tror ingen nekar dig detta.
Skämt åsidå hoppas ni får en trevlig helg! Grilla lagom och njut sedan av det fina vädret.

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

Eva o Sven-Uno
 
Senast ändrad:

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: gasol grill

Hej , vi funderar skarpt på att gå över till gasolgrill. Jag har varit motståndare tidigare men har nu vänt på det. Vi ska titta på elmia när vi kommer ner , där skulle dom ha visning på dom.Man är inte sämre än att man kan ändra sig:yes:Mvh
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: gasol grill

Skönt att läsa, nu har jag äntligen något att visa den som njuter av min matlagningskonst när vi är ute med husbilen.
Hemma slipper jag oftast det där med matlagning då jag knappt kan steka tevatten.
Hon menar att självklart ska vi grilla med gasol det gör ju alla andra (hennes vänninas man).
Jag har varit på väg att krypa till korset ett flertal gånger, men alltid lyckats fördröja inköpet med att vi kan vänta till kolet är slut och det har räckt ganska länge då hon inte alltid är med och handlar.
Nu ska jag visa henne testet och föreslå en riktigt god middag, den lokala pizzerian är inte dum.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: gasol grill

när man kör bil miljövänligt så skall det vara gas sägs det, när man grillar så skall man ha kol med tändvädska i, jag fattar inte riktigt, kolen kan ju vara tryckimprengnerade ko stolpar ifrån ...... som har blivit förädlade till grillbriketter
:swoon:
nej nu får det bli gasol, men jag måste hitta gasolplaskor med grönt sigill, helst billigare än 92 kronor
:)
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: gasol grill

Hej.

Vi köpte en Weber Barbeq 100 på Netonnet som passar till Biltemas billiga flaskor, grilen kostade runt 1700:- tidigt i våras. Funkar bra för den lilla familjen (plats för fyra grillbiffar) Finns i större storlekar.

MVH//Peter.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: gasol grill

Hej

Jag köpte en på Siba för 350 kr med stekhäll och lock den klarar Biltemas tuber super bra man kan om man vill laga hela måltiden på en och samma grill ,ex stekt potatis ,ägg o bacon. MUMS
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: gasol grill

När vi köpe vår bil beställde vi ett gasoluttag på utsidan av bilen och köpte en Cramer-grill med två plattor. Grillelementet sitter alltså högst upp och sedan har man köttet på ett galler som ligger på en bricka, inget dropp av fett som bränner och väldigt enkel rengöring efteråt. Plattorna som ligger ovanpå grillelementet fungerar mycket bra till att koka potatisen och gönsakerna samtidigt som man grillar. Kostnad för grillen ca. 1200:-
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: gasol grill

Ja visst ska det vara en Cramer-grill -den första grill jag sett och använt med en vettig funktion, dvs värmen uppifrån och som är tillräckligt lätt att hålla ren och hygienisk. Samtidigt som köttet grillas inunder kan potatisen eller annat kokas el stekas upptill på plattorna.

Finns det något läbbigare än att grilla t ex fläskkarré på en dåligt rengjord kolgrill, där det smälta fettet rinner ner på kolen och brinner under köttbitarna?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: gasol grill

Denna som jag köpte funkar så också, ett teflon galler o en liten slät yta där vi kan steka ett ägg eller så, helt perfekt. o en väska att lägga den i, det finns en skål under själva gallret där man skall hälla lite vatten som tar upp fettet som blir när man grillar
Men det måste väl finnas fler än ett ställe att köpa gasflaskan på, storleken är samma som dom på Biltema, fast infästningen på flaskan är ca. 5 mm djupare o ett grönt sigill.
är det någon som vet något om detta
:)
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: gasol grill

Hej.

Har du prövat med Biltemas flaska "rent fysiskt" på regulatorn? KAMA har liknande flaskor som Biltema och deras sigill är blått. Det stod något i våran instruktionsbok (hittar inte den) om EN-nummer, som är någon form av standard. Även om rekomenderade gasflaskor från weber och primus.

Jag sprang ut och kollade regulatorn och det står följande: 29 mbar BUTAN 0.6kg/h EN 12864 Type 794. Denna passar aldeles utmärkt på Biltemas flaskor.

Lycka till,

Peter.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: gasol grill

Är det någon som eftermonterat gasoluttag på utsidan, om i så fall till vilken kostnad.
Har en begynnande tanke på att skaffa en gasolgrill.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: gasol grill

Ähumm, det är jag igen, hittade en bruksanvisning på svenska, den var tryckt på kartongen grillen låg i
:msn_embarrassed:
flaskan heter Campingaz behållare cv270 /cv470 och på den är det ett blått sigill, säkerligen den som finns på Kama och en hel del andra ställen

så ser grillen ut Gas & Gasolmstarna :msn_tongue:

:)
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: gasol grill

Hej.

Det är tydligen så att Campingaz flaskorna bara passar på Campingaz produkter och vise versa.

Har inte hittat några billiga flaskor 69:- på www.pinal.se men sen är det väl frakt och annat.

Det ser inte ut som om man lätt skulle kunna skifta regulator + att de är dyra att köpa.

MVH//Peter.
 
Toppen