• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol fryser

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej jag var i huseby den 4/11-6/11 då upptäckte jag att gasolflaskan var föll av frost och om kopplad till ny flaska,det var ca3-4minus, så nu i helgen så kollade den så tomma flaskan, det var ca 3-4liter kvar i flaskan, jag har kompositflaska, pratade med gasolmästarna, dom säger att du skall klara minus 10grader minst .kan det vara något fel på omkopplaren eller måste man ha värmeslingan på ,omkopplaren tycker det inte var så kalt mvh håkan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gasol fryser

Det er et kjent problem at komposit flasker slutter å gi gass før de er tomme når det er kuldegrader. Grunnen til dette er at plasten leder varme dårlig og nedkjølingen som oppstår når en tapper gass blir ikke varmet opp av luften rundt fort nok. Ved maks uttak av gass kan temperaturen inne i flasken bli meget lav. Har på stålflasker sett ising utvendig ved +15 og fuktig vær.

Normalt regner en med at grensen for praktisk bruk av kompositt går ved -10, men restmengden i flasken øker gradvis til det blir synlig hvor mye som er igjen. Etter noen timer kan en god del av restgassen benyttes - temperaturen er blitt nesten den samme som utenfor flasken.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: gasol fryser

En fundering om duomaticen fryser när man har Eis-x.

Kan man tina den efteråt eller måste den värmaren vara på hela tiden om man misstänker att den kommer att frysa?

Effekten verkar väldigt låg.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: gasol fryser

Vi hade stålflaskor (passar bättre storleksmässigt i vårat gasolfack ) och hade inga problem med att det frös och då var det ca -25 ute och blåst samt hade vi ju EisEX på båda regulatorerna .

Vi hade en gång i tiden kompositflaskor men så fort det blev runt minusstrecket så blev det is runt flaskan utvändigt och jag skulle nog inte vilja testa funktionen vid -25 .

Grannen har dock en "vadderad strumpa" på sin kompositflaska men detta är till utegrillen på altan och kanske är mera en designgrej .
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: gasol fryser

Hej,
en vadderad strumpa utanpå flaskan skulle snarare förvärra den här typen av problem. Om den inte vore utrustad men någon form av inbyggd värmare, förstås. Problemet är ju att flaskans innehåll, som kyls ned som följd av att man tar ut (mycket) gas ur flaskan, inte kan ersätta denna värmeförlust genom att ta upp tillräckligt mycket värme från omgivande luft eftersom kompositen är en dålig värmeledare. Och därför kyls innehållet ned så långt att vätskan slutar förgasa sig.

Kan Eis-Ex värmare, som ju sitter enbart i regulatorn, förbättra situationen? Jag har ingen egen erfarenhet av det men det känns tveksamt.

mvh
Mats
 
Senast ändrad:

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: gasol fryser

Hej!
Vid minusgrader är det metalltuber som gäller. Vi har haft dom ner till minus 40 grader utan problem. Annledningen att komposittuber fungerar dåligt i kyla är att kompositen isolerar så bra att den ej släpper in omgivande temperatur. När exempelvis pannan brinner sjunker trycket i tuben och därmed också inre temperaturen i tuben, karnske till minus 50 grader och då fryser gasolen i regulatorerna i reduceringsventilerna. En metalltub däremot hadde omedelbart släppt in omgivande temperatur om den då tex är minus 35 grader så är den tempen varm nog för att gasolen ska fungera. Gasol fryser som bekant vid 43 grader. Så att försöka "extra isolera" komposittuben skulle altså bara ytterliggare öka problemet.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: gasol fryser

På våran husbil sitter gasolflaskan ca20cm från dieselpannan så det är lika varmt runt flaskan som i bilen.
Använder numera 1st kompositflaska då bilen värms med dieselvärme.:)
Arne.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: gasol fryser

Helt rätt Mats S
Värmen i regulatorn säkerställer bara regulatorns funktion, problemet med värmegenomgången i flaskan kvarstår. Om det finns en EX-godkänd 12 volts värmefilt vore det en lösning.

Här kommer ett "sömmersketips" ;) Om det är godkänt eller ej vet jag inte, men det fungerade. En bekant till mig var på skidsemester med husvagnen o fick problem med gasolen. Han hade en lös värmesits att koppla till cig.uttaget o virade den runt flaskan.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: gasol fryser

Majzzan!
Det är riktigt kreativt och så länge som slangar och kopplingar i gasolkofferten är täta så funkar men det rekommenderas att elvärmaren kopplas ur vid flaskbyte.
Försäkringsbolaget skulle bli gramse om dom blev inblandade efter en olycka eftersom värmaren inte är godkänd för sådan användning.

Med tanke på gasolens snäva brännbarhetsområde (2-10% inblandning i luft) är tex bensin betydligt mer "farlig".
Om en liten läcka i en koppling skulle tända kan en slang skadas av värmen och branden kan utvecklas.

Trots kreativiteten ska vi vara medvetna om att detta är utanför vad som är tillåtet.
Den som har vattenburen värme i husbilen kan linda en spiral av kopparrör runt flaskan och ansluta till värmesystemet
 
K

Kerstin och Gösta

Guest
Sv: gasol fryser

Hej Bengt-Åke
Idag hade vår gasol frusit. Vi har alutuber
Nu undrar vi var man får tag i Ice-ex?
Vi har googlat dock utan framgång.
Tacksam för svar
Hälsningar
Kerstin & Gösta
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: gasol fryser

hej jag var i huseby den 4/11-6/11 då upptäckte jag att gasolflaskan var föll av frost och om kopplad till ny flaska,det var ca3-4minus, så nu i helgen så kollade den så tomma flaskan, det var ca 3-4liter kvar i flaskan, jag har kompositflaska, pratade med gasolmästarna, dom säger att du skall klara minus 10grader minst .kan det vara något fel på omkopplaren eller måste man ha värmeslingan på ,omkopplaren tycker det inte var så kalt mvh håkan

Förstår inte varför dess kompositflaskor kommit ut på marknaden för?
Det är bara krångel med dom. Synd att inte folk har förstått tidigare vilken miss det är.
Det finns både stål flaskor P11 och Aluminiumflaskor PA11 Stålflaskan är lite tyngre men Aluminiumflaskan är marginellt tyngre än kompositflaskan.
Tänk bara vad som händer vi en avåkning eller kollision med en kompositflaska. Förmodligen kommer den att läcka ordentligt så gasen strömmar ut och antänds den kan ni ju tänka på följderna.
Jag tycker att om man tänker sunt så är det bara det är 11 kg metall flaskorna som gäller.
Dessutom är det 1 kg mindre gasol i kompositen. Kan vara livsviktigt med 1 kg gasol till när det är -20 ute.
Lycka till där ute i kylan

JOE
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: gasol fryser

Hej Bengt-Åke
Idag hade vår gasol frusit. Vi har alutuber
Nu undrar vi var man får tag i Ice-ex?
Vi har googlat dock utan framgång.
Tacksam för svar
Hälsningar
Kerstin & Gösta

Knappast gasolen som frusit, men däremot kan det ha bildats en ispropp i reduktionsventilen. Det åtgärdar du enkelt genom att spruta in lite koncentrerad alkohol i ventilens mynning. Så har jag klarat upp det i flera decennier med camping i ner mot 30 minusgrader. En engångsspruta och spets kan du kanske få av någon vän inom vården?

aake
 
Senast ändrad:
Toppen