• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller diesel för värmen?

F

F.d. 50323

Guest
Vi är inne på att köpa en plåtis, och undrar om någon har erfarenheter av luftburen värme, gasol/diesel. Vilka fördelar har man med diesel jämfört med gasol? Kan man fortfarande värma med el, om man har en dieselvärmare?
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

I förra bilen hade vi gasol, och i den nuvarande har vi dieselvärmare.
För våran del så är dieselvärmaren överlägsen.
Förbrukningen märks knappt, jämfört med gasolen.
Nu räcker gasoltuben i stort sett hela sommaren, och dieseln har vi ändå med oss-


Inger o Benny
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Diesel är självklart! Har man en gång använt diesel i uppvärmning vill man aldrig återvända till gas. Man blir aldrig utan värme på natten.
Nackdel: drar mer ström i uppstarten och dieselpumpen kan höras ticka om den inte är rätt monterad
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Fördelarna med dieselcentralvärme är främst den lägre driftskostnaden jämfört med gasol, ungefär samma pris som att värma med el, och att diesel finns att köpa överallt. Detta väger naturligtvis tyngst vintertid.
Jag har haft såväl Truma som nu Webasto. Båda fabrikaten finns att köpa med elpatron och i vilket fall den i Wabasto fungerar alldeles utmärkt.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Har haft båda typerna föredrar diesel. Om du dessutom har kompressorkyl räcker en gasolflaska mer än en säsong. Fördel med lite större batteri för att inte få bekymmer då inte el finns tillgängligt. Har inte haft el vid något tillfälle i år.
Solcell bör finnas.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

En nackdel är att avgaserna någon gång kan leta sig in i bilen när vinden är fel. Luktar inte gott jämfört med gasolavgaser som är helt luktfria.

Huvudsakligen ett problem för sommaranvändare. När pannan får jobba lite hårdare blir förbränningen fullständig och avgaserna luktar lite svagt, som stearinljus. För sommarbruk får man lov att bränna ur pannan någon gång emellanåt.

aake
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Har haft Webasto i 2 lastbilar,vicket inte var problemfritt.
Glød-pluggar,brännare..........men det hör ju til historien
att dom användes hela vintrarna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Jag vet inte hur rättvisa dessa jämförelser mellan motor + kupevärmare och centralvärmepannor är.
Förvisso är själva brännaren i Trumas centralvärmepanna (Truma Combi D6) tillverkad av Eberspächer och brännaren i Webasto Dual Top Evo 8 tillverkad av Webasto, men både konstruktion och funktion lär skilja sig från motorvärmarna.

I vilket fall har jag inte haft några problem med någon av dessa pannor under de fem år jag haft dem, men det kan ju gott vara slumpen. Pannorna har gått året runt, till skillnad mot de Eber motorvärmare som sitter i alla mina bilar, alltså även i personbilen, dessa används enbart vintertid. Även med dessa har jag haft tur, den äldsta har funkat utan behov av service i 15 år, men bilen är sparsamt använd med nu endast 12.000 mil på mätaren.

aake.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

En nackdel är att avgaserna någon gång kan leta sig in i bilen när vinden är fel. Luktar inte gott jämfört med gasolavgaser som är helt luktfria.

Det är stor skillnad på avgaserna. Vid gasolförbränning bildas i stort sett bara vatten och koldioxid medan förbränning av diesel förutom vatten och koldioxid ger en mängd mycket giftiga restprodukter.

Skulle dieselanvändningen för uppvärmning öka bland husbilarna så ger det vissa effekter på ställplatser och campingar där kunderna/gästerna ofta hellre eldar i egen panna än kopplar upp sig på ev. eluttag. Jämför med att sova bland en massa dieselbilar med motorn igång. Dessutom bör man ha tumme med vädergudarna så att inte vinden vänder under natten med påföljd att de egna avgaserna letar sig in i husbilen.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Jappe
Det är inte första gången du likställer den synnerligen ofullständiga förbränning som sker i en bilmotor på tomgång med den som sker i en centralvärmepanna, men denna gång gör jag mig inte besväret att plocka fram fakta eftersom sådant inte tycks bita.

aake
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

På vår Eberspäcker panna måste man i princip sätta näsan på avgasröret eller känna direkt på röret om man ska kolla att den är igång.
Helt suverän uppvärmning !!
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Nästan alla båtar har diesel värmare idag, och båtarna ligger tätt i gästhamnarna. Och elvärme är väldigt ovanligt i dessa.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller diesel för värmen?

Överdriv inte diesellukten. Står man vid utsläppet så luktar det när pannan tänds (ca 15sek), sen känns ingen lukt. Det luktar när man steker sill också!
 
Toppen