• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolåtgång?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025
Hur mycket gasol gör man av med på en fricamparhelg om det är ca minus 5 grader och man har en välisolerad men stor husbil och vill ha det hyfsat varmt ombord?


Är bara van vid gasol till matlagning och då gör vi av med 10 kg/säsong ungefär. Har diselvärmare på båten.
 
Sv: Gasolåtgång?

Hej på er!
Lite mer går det allt......vi kom just hem efter 5 dagar i temperaturer runt eller strax under 0 grader, men mycket blåsigt!!
Efter 4 dygn skiftade automatiken tub...,..vid 5-10 grader minus men lugnare väder brukar det ske vid 3,5 dygn, men då ingår duschar o matlagning!:spinny:
Med andra ord riktig fricamping!
 
Sv: Gasolåtgång?

En p11 i veckan för värme & kylskåp skulle jag tro är väldigt nära sanningen. Detta förutsatt att HB'n är isolerad för vinterklimat.

Bennie
 
Sv: Gasolåtgång?

Du skall få lite data att utgå ifrån. Gasol ger ca. 12,8 kWh/kg. Jämför med diesel ca. 10kWh/liter.
Jag vet inte hur mycket energi en Niesmann 8000 drar, men trots att den är välisolerad så är det ändå öppet mot förarhytten och vindrutan är inte direkt isolerad vad än du har för slags gardin.
En annan osäkerhetsfaktor är detta med "ca. minus 5 grader". Det är endast under midvintern som temperaturen är någorlunda stabil över dygnet. Redan nu ordentlig skillnad mellan dag och natt och en bit in i mars kan vi här uppe i Jämtland under högtrycksperioder ha minus 25 på natten och flera plusgrader dagtid.
Med reservation för dessa osäkerheter så skulle jag gissa att en välbyggd husbil i denna storlek under denna ungefärliga vintertemperatur drar en P11 på ca. 2 dygn, vilket skulle motsvara en genomsnittlig värmeeffekt på knappt 3 kW. När det blir riktigt kallt så kan det nog behövas en effekt på mer än 4 kW.

Förhoppningsvis så får du svar av någon ägare till just den aktuella modellen. I vilket fall är det nog klokt att låta montera en rejäl LPG-tank om du fullföljer planerna på vintercamping norröver. Som jag skrivit några gånger så blir annars gasolförrådet den begränsande faktorn för hur länge du kan stanna ute (för min del är det potatisen).:D

aake
 
Sv: Gasolåtgång?

En p11 i veckan för värme & kylskåp skulle jag tro är väldigt nära sanningen. Detta förutsatt att HB'n är isolerad för vinterklimat.

Bennie

Helt orealistiska siffror! 140 kWh på 168 timmar, alltså mindre än 1kW i genomsnittseffekt. Jag är säker på att du inte skulle klara att hålla varmt på första steget med en elpatron och inte heller på 2 kW utan att stötta med gasol när det råder sådan vintertemperatur.

aake
 
Sv: Gasolåtgång?

Vi kommer att hämta bilen i Lund och köra till Uppsala i början av mars. Förhoppningsvis är det inte midvinterkallt. Ska se till att vi har 2 fyllda P11
 
Sv: Gasolåtgång?

I nivå med min gissning, där jag förmodade att Flair blir lite snålare.
700 kWh på 8 dygn, motsvarar en genomsnittlig effekt på 3,65 kW, vilket iofs inte är dåligt för en så pass stor bil.
Gasolflaskor är kanske billigare att byta i Finland? Här uppe i Norrland så begär bensinstationerna upp mot 600 - 700 SEK för ett byte. En LPG-tank är snart intjänad, men tyvärr är det långt mellan ställen där det går fylla. För egen del mer än 20 mil (vid kusten i Norge eller i Sundsvall).

aake
 
Sv: Gasolåtgång?

LPG tankar sitter väl monterade under bilen,kommer man att få ut någon gasol överhuvudtaget i minus 15-20 grader?
 
Sv: Gasolåtgång?

Glad att jag inte bor i Norrland. Här i Uppsala tankar vi gasol för 29 kr/kg. Funderar på en fasttank också men vi börjar med att fylla på de tyska flaskorna vi har och ser hur behovet ser ut sedan.
 
Sv: Gasolåtgång?

Men hur stor andel butan kan det vara sommartid på kontinenten? Jag skulle dra mig för att tanka fullt på hösten och sedan dra upp till norrländsk vinter.

aake
 
Sv: Gasolåtgång?

På sommaren upp till 60% butan, på hösten 60% propan / 40% butan. Men det finns relativt många som levererar 95/5% året runt i Tyskland också. Enklast är väl att tanka i Sverige på hösten så blir det inga problem.
 
Sv: Gasolåtgång?

Gasolflaskor är kanske billigare att byta i Finland? Här uppe i Norrland så begär bensinstationerna upp mot 600 - 700 SEK för ett byte. En LPG-tank är snart intjänad, men tyvärr är det långt mellan ställen där det går fylla. För egen del mer än 20 mil (vid kusten i Norge eller i Sundsvall).

aake[/QUOTE]

Hej här i Finland kan man byta en 11 kg flaska för 19.90€ på vintern ( sommaren lite billigare)
Ha de Paffw
 
Sv: Gasolåtgång?

Glömde berätta att förutom Gasflaskorna så körde jag ganska mycke webaston
Ha de Paffw
 
Sv: Gasolåtgång?

Vi var ute i 7 dagar runt nyår med en temperatur runt -3 grader med en otrolig blåst. Kördes värmeväxlaren under färd, ingen landström. Vi förbrukade drygt tre p11. En 8 meters NB Arto.

Kommer nog att investera i en Eberspächer dieseldriven vattenvärmare att koppla in på värmesystemet. Då blir man oberoende av gasen för uppvärmning.

/Kenneth
 
Sv: Gasolåtgång?

Så gjorde jag när jag använde husbilen i jobbet. Kunde göra detta då jag ständigt var uppkopplad mot el, för en dieselvärmare kräver rätt så mycket
ström. Häggen i Umeå
 
Sv: Gasolåtgång?

Med en välisolerade bil förbrukar du sannolikt 10 kg gasol på en helg med -5 till -10 (tre dagar). Stora variationer beroende på om det blåser eller ej. Gäller att ha rejäl batterikapacitet så att pannan har tillräckligt med energi att tillgå om du skall fricampa.
 
Tillbaka
Toppen