• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolåtgång?

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2028
Ge mig en hint mellan "tummen o pekfingret" hur mycket gasol det kan tänkas gå åt till luftburna värmen i husbilen. Hur många nätter klarar ni på 10 kg gasol när natt-temp ligger mellan +5 o +10°? Min bil inte fullt 7m.

Sv: Gasolåtgång?

Energiinnehåll Propan 95= 12,86 kWh/ kg
Energiinnehåll Butan 95= 12,72 kWh/kg

Kokpunkt Propan 95= -42 grader
Kokpunkt Butan 95= -2 grader

Därför används inte Butan på våra breddgrader, dvs om man inte kör vätskefas via förångare. Dessutom kräver Butan ca: 35% mer förbränningsluft.

Du har rätt Olle, jag hade något i bakhuvudet sedan jag läste förbränningslära, men det är Mol-värdet som är högre på Butan.
Jag fick konsultera en gammal tabell.
:)
Men tittar man på effektivt värmevärde så har Butan 115,3 MWs/nm3, och Propan 88,4 MWs/nm3.
Mycket är det om man skall hålla det i huvet.
//W

@W
Ja det ska f.n komma ihåg alla värden hit och dit men tillsammans så har vi presenterat rätt förbränningsdata. :)

Tack för alla svar!

Eftersom jag klarar lastvikten investerade jag idag i en gasolflaska till, för säkerhets skull och fyllde upp den gamla helt. Har ju bara 10 min till Höllviken Gasol, 1150:- för en full PC10. Så nu har jag lärt mig att det ska skruvas av/på åt "fel" håll ;)

Bra! Om du också skaffar en automatisk omkopplare, så slipper du gå upp mitt i natten för att byta flaska! Gasolflaskor har en förunderlig tendens att ta slut mitt i natten ;-)

Hei! Hvis jeg ikke erindrer helt feil, gir butan mindre varme enn propan. Spania har samme flaskeventil som Norge. Jeg leide/hyret en spansk butanflaske på nærmeste bensinstasjon mot å fremvise det norske passet. Ser ikke bort fra at det samme kan gå med et svensk pass også. Mvh! alfb

Tillbaka
Toppen