• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolåtgång?

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Ge mig en hint mellan "tummen o pekfingret" hur mycket gasol det kan tänkas gå åt till luftburna värmen i husbilen. Hur många nätter klarar ni på 10 kg gasol när natt-temp ligger mellan +5 o +10°? Min bil inte fullt 7m.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Gasolåtgång?

Energiinnehåll Propan 95= 12,86 kWh/ kg
Energiinnehåll Butan 95= 12,72 kWh/kg

Kokpunkt Propan 95= -42 grader
Kokpunkt Butan 95= -2 grader

Därför används inte Butan på våra breddgrader, dvs om man inte kör vätskefas via förångare. Dessutom kräver Butan ca: 35% mer förbränningsluft.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gasolåtgång?

Du har rätt Olle, jag hade något i bakhuvudet sedan jag läste förbränningslära, men det är Mol-värdet som är högre på Butan.
Jag fick konsultera en gammal tabell.
:)
Men tittar man på effektivt värmevärde så har Butan 115,3 MWs/nm3, och Propan 88,4 MWs/nm3.
Mycket är det om man skall hålla det i huvet.
//W
 
R

Resenären

Guest
Sv: Gasolåtgång?

Tack för alla svar!

Eftersom jag klarar lastvikten investerade jag idag i en gasolflaska till, för säkerhets skull och fyllde upp den gamla helt. Har ju bara 10 min till Höllviken Gasol, 1150:- för en full PC10. Så nu har jag lärt mig att det ska skruvas av/på åt "fel" håll ;)


Bra! Om du också skaffar en automatisk omkopplare, så slipper du gå upp mitt i natten för att byta flaska! Gasolflaskor har en förunderlig tendens att ta slut mitt i natten ;-)
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Gasolåtgång?

Hei! Hvis jeg ikke erindrer helt feil, gir butan mindre varme enn propan. Spania har samme flaskeventil som Norge. Jeg leide/hyret en spansk butanflaske på nærmeste bensinstasjon mot å fremvise det norske passet. Ser ikke bort fra at det samme kan gå med et svensk pass også. Mvh! alfb
 
Toppen