• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gaslarmet tjuter då och då

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!
Är det fler som har problem med falsklarm? Blev väckt för en stund sedan av vårat gaslarm och det är inte första gången. Kunde inte hitta något konstigt i närheten av sensorerna, så jag fick kasta mig ljudlöst in i garderoben och slita bort säkringen innan 3åriga dottern vaknade. (vid något tidigare tillfälle låg dotterns badboll en halvmeter från och plastlukten triggade till larm)
Larmet är av märket G.A.S-pro och vi har 2 sensorer då vi har en skiljevägg i mitten av husbilen.

Andra tillfällen som larmet brukar gå är:
Under färd (motorväg) men inte inne i trafikerade städer!?
Om man lägger beg. Sockar i närheten
Använder vissa våtservetter och nästan alltid om man tar handspritservetter.
Om det ligger något som luktar "plast" nära.
Och ibland utan synbar anledning

Någon som har tips? Är det normalt att det tjuter titt som tätt? Är ju bra att det är
hyperkänsligt men alla falsklarm renderar till att man ignorerar ev. "riktiga larm"

Mvh Linus
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Av egen erfarenhet vet vi att i vår bobil kan man inte släppa av en " smygare "
för då går larmet direkt.Kan mycket väl vara samma för er.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Enda tillfället mitt gaslarm gått är då kylen misslyckats med att tända gasen. Efter 30 sekunders tändningsförsök så stängs gasen av men det räckt för att trigga larmet som sitter på kylskåpsväggen strax ovanför golvet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Hejsan, problemet är väl troligen att sensorerna inte bara känner av Propan och Butan utan också narkosgaser som troligen kan vara en lite luddig gräns på vad som innefattas, och därmed för känsliga.

Det verkar tyvärr inte finnas sensorer för endast Propan och Butan, men det finns andra sensorer som tillägg för endast CO gaser.

Om det nu är det här G.A.S. Pro. du har.
Products » Gas alarms » Detail - Thitronik: Innovations made in Germany

M.v.h. JANKRO.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Om det inte går att justera känsligheten så finns det nog inte mycket att göra. Men kontrollera kablaget så det inte är skadat eller att det är glappkontakt vid någon anslutning.

Vårt gaslarm (Nor-Tronix NX-4) brukar aldrig falsklarma men där finns det möjlighet att själv justera känsligheten.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Gasollarmet som sitter nere vid golvet har jag inte haft några problem med.
Däremot ett separat "narkos"gaslarm som var fastsatt högre upp. Efter att ha blivit väckt av det mitt i natten flera ggr under första sydenresan kastade jag ut det. Får väl skylla på hunden som brukade ligga nedanför, ha, ha. Men det falsklarmade även vid ändrat väder/lufttryck.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Vårt gaslarm larmar bara då jag testar att släppa gas från en gaständare, annars larmar det inte, inte ett enda falsklarm.:)

Gas-alarm
MTG-3000H

Men personligen skulle jag aldrig rekommendera det, det ger konstant ifrån sig ett väsande ljud, som om en gaskran är öppen.:mad:

Eller låter alla gaslarm så?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Vårt larm väser också. Mera på vintern när det är kallt. Den sitter vid ytterdörren på den lägsta punkten i bilen.
Samma larm.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: gaslarmet tjuter då och då

Tack för alla svar. Vårat larm är helt tyst, inga störande gasljud.

Låter som om jag kommer att montera en brytare i närheten av sängen så det lätt att stänga av om det skulle bli något falsklarm. Husbilen är ju gammal så det känns säkrast att ha ett larm...
 
Toppen