• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaslarm SG01

rogermia

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
14757
Medlemskap
2025
Hej.
Var ska jag placera dosan för att få bäst effekt när det gäller gas/narkosgas? Har Safety Guard SG01.

Roger
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Gaslarm SG01

Hej.
Var ska jag placera dosan för att få bäst effekt när det gäller gas/narkosgas? Har Safety Guard SG01. Roger
Hej!
Förmodligen spelar det ingen roll var du sätter den. Det går inte att hitta något belägg för att de är till någon nytta, förutom att som säljer narkosgaslarm tjänar en hacka. En narkosläkare i HBK skrev en gång att han önskade att det fanns en universell gas som riskfritt kunde söva ett antal personer oberoende av ålder, vikt och hälsotillstånd.
//Conny
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Gaslarm SG01

Har också en bekant som är narkos läkare o han säger samma sak,det går inte att använda narkosgas i husbil,just bara för att han måste veta hur mckt luft som finns i bilen och alla vikter på de som finns i bilen,annars är alla i bilen döda,eller så händer inget ,så narkosgas ,nej,
Sten o anette 6655
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gaslarm SG01

Hej, ja gasolen är ju tyngre än luft så den lägger sig långt ner vid golvnivå först.
Fördelen är att kofferten där tuberna står och även bakom kylskåp m.m. så finns det för det mesta en lågt monterad ventilation så ev. gasolångor "rinner" ut nedåt (det är därför det är besvärligt med gasol i båtar då gasolläckage samlas i botten på båten).
Jag hör också till dem som inte tror på narkosgas för att söva folk eftersom det skulle vara både dyrt och svårt att få lagom mängd m.m.
Så satsa på gasolvarningsdelen av larmet och montera det någon decimeter ovanför golvet, troligen lämpligast i närheten av spiseln och där du ev. har huvudkranarna till de olika gasolförbrukarna om kranarna nu sitter inne i din bil.

Gasollarmet kan man testa någon gång ibland genom att ta en enkel BIC-tändare och bara blåsa lite gas mot larmet. Det skall då reagera på några sekunder och börja larma.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen