• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gaslarm (Clas Ohlson)

F

F.d. 1471

Guest
Sv: Gaslarm (Clas Ohlson)

Vilken typ har ni köpt hos Claes Ohlson ? Gasol/Propan/Butan, Narkosgas, Kolmonoxid ? Den hos Kjell och Co tar bara metan, butan och propan inte Narkosgas eller Kolmonoxid.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Gaslarm (Clas Ohlson)

CO har 3 st olika larm, 1 för gasol/propan/butan, 1 för co, 1 för narkosgas.

Den första man bör ha är för gasol/p/b, mest sprängkraft i dess verkan.......
Enkel att testa med en liten gaständare
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gaslarm (Clas Ohlson)

Det är väldigt viktigt att varnaren placeras vid golvet eller lägsta punkten. Det är inte lika viktigt att den sitter nära brännarna, det kan ju även uppstå läcka på ledningen fram till dessa. Många gasvarnare reagerar även för andra gaser än gasol tex startgas (eter) därför har jag placerat min vid trappstegen intill dörren.

gasvarnare.jpg

Läs mer på www.gosoft.se
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Gaslarm (Clas Ohlson)

Hej Micke!
Jag köpte en liknande på Kjell&Co, ständigt inkopplad på 12V.
Testas med vanlig cigarettändare och då piper den - hoppas den gör detsamma i skarpt läge....

Nu har även jag beställt detta larm.

Jag funderade lite på om det är någon som råkat ut för att larmet gått efter läcka o.s.v?
 
F

F.d. 12232

Guest
Sv: Gaslarm (Clas Ohlson)

Jag har ett gasollarm från Claes Olsson som piper varje minut,,,lite irriterade, jag undrar verkligen om de ska vara så??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gaslarm (Clas Ohlson)

Nei, vi har en som er 2 år nå og som funker helt ok. Hadde en test, slapp ut litt gasol og lot det få synke og larmet slo til. Det tok endel minutter med utlufting før det ble stille igjen. Har og en annen type gassalarm fra ClaesO - den har jeg måttet kutte ut etter litt over ett år da den startet å pipe uten årsak - tydlig for lav kvalitet på føleren.
 
Toppen