• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Gasfjäder/dämpare

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag söker en gasfjäder/dämpare till stor gargagedörr till husbilen, dörren öppnas i sidled alltså inte lyftdörr,letat på nätet svårt hitta något som passar,dämparen är 48cm utdragen, 110N kraft, frågan är först är det en dämpare eller gasfjäder? någon av er som köpt isåfall var.
Jo det går att beställa från tillverkaren av bilen i Tyskland 2000kr +frakt
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Kan du inte se tillverkare av dämparn brukar vara instansat
och övrig information om den
Det gjorde det på några dämpare
jag bytte
Sen frågade jag hos en lokal A-D bildelsbutik sen löste dom det
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jag söker en gasfjäder/dämpare till stor gargagedörr till husbilen, dörren öppnas i sidled alltså inte lyftdörr,letat på nätet svårt hitta något som passar,dämparen är 48cm utdragen, 110N kraft, frågan är först är det en dämpare eller gasfjäder? någon av er som köpt isåfall var.
Jo det går att beställa från tillverkaren av bilen i Tyskland 2000kr +frakt
www.fjadrar.se Där kan man beställa precis den gasfjäder man vill ha. Hur de är prismässigt vet jag däremot inte,
MVH / Roland
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Det borde vara en dämpare och inte en gasfjäder.
Har liknade original på bodelsdörren med inbyggd spärr i fullt öppet läge.
Kan finnas som reservdel.
Den är jag intresserad av, har letat men inte hittat någon med spärr i öppet läge. Hade en sådan på min förra bil men min nuvarande Adria har inte detta som original och jag tycker det är irriterande att i princip måsta kliva ut för att kunna rycka tag i dörren för att sedan kunna stänga den. Mycket bättre med dämpare än med luckhållare i karossen... Vad är det för tillverkare/modell på din?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den är jag intresserad av, har letat men inte hittat någon med spärr i öppet läge. Hade en sådan på min förra bil men min nuvarande Adria har inte detta som original och jag tycker det är irriterande att i princip måsta kliva ut för att kunna rycka tag i dörren för att sedan kunna stänga den. Mycket bättre med dämpare än med luckhållare i karossen... Vad är det för tillverkare/modell på din?
Kolla med transporttrading som jag länkade till. De fixar det mesta, även sådant som enligt andra inte "finns" att tillgå.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för förslagen, det blir Valeryd eller Sodemann, knappt 600kr kostar det.
Efter lite sökande hittade jag Valeryd på Mekster för 370kr, men den är 150N istället för 110N, spelar det någon roll belastning på gångjärn mm.?
 
Senast ändrad:
Toppen