• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasad och rånad ?

F

F.d. 53267

Guest
Följande finns att läsa i senaste numret av Svenska Magasinet
som ges ut på Costa del Sol.
Tycker det finns en del underliga påståenden där eller
vad tycker ni medlemmar.
Acetylengas t.ex. påstås vara vanligt. Det har jag då inte hört
talas om i alla fall.
Jag vet att detta har dryftas många gånger här i Forumet
men vill ändå ta upp detta och få lite synpunkter från
någon som är väl insatt i ämnet.
Svenska Magasinet - Soft Alarm svarar på frågor
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gasad och rånad ?

Tråkigt om folk skall vara rädda för ett fenomen som aldrig har hänt och sannolikheten för att det skall hända är osannolikt liten.

För min del kastade jag ut gaslarmet efter någon vecka efter fellarm.
Näsan är bästa larmet eftersom den luktfria gasolen är tillsatt med odöriseringsämnen som känns även i mycket små mängder.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Tror nog inte heller på gasning, men C2H5OH har en otrolig inverkan på sömnen helst om man dessutom kanske är trött efter en lång dags körning:mad:. Men att folk har blivit rånade och bestulna av egendom i husbilen tvivlar jag inte en sekund på. Har däremot lite svårt för när man antyder att det är helt enkelt ett bedrägeriförsök.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Undrar om det finns svensk statistik på när och var under semesterresan inbrotten och stölderna sker.
Jag har sett tysk sammanställning, visserligen i en lokaltidning så hur sant det egentligen är vet man ju inte, men den hävdade att ca 80% av inbrott och stölder i tyska husvagnar och husbilar sker under de sista 2-3 dagarna på semestern och är vanligast i länder som gränsar till Tyskland.
Mina kollegor där jag bodde och arbetade frågade med anledning av artikeln om dom vågade åka till Sverige och fricampa med sin husvagn.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gasad och rånad ?

Gasens vara eller inte vara kommer inte fram i denna diskussion då du istället vänt orden mot mig, det öppna sinnet skriver du! det står i varje inlägg om precis det du säger vissa är för att gasning skett och de flesta enligt mig att det är skrönor och inget annat tills det läggs fram på bordet vad som hänt.
Du skriver inte längre om gasning och rån du skriver om mig och mina inlägg där jag påstår att det är löjligt att skriva om något som aldrig har hänt, inte med ett ord har jag skrivit om att personer i fråga är löjliga, det har du nu vänt på och påstår att jag tycker ni är löjliga, dumma osv, det är inte sant.

Tycker vi har hamnat utanför ämnet så det räcker med skrivandet för min del.
Känner du dig felaktigt behandlad av mig ber jag så mycket om ursäkt för det.

Ha en riktigt trevlig Lördag och hoppas Brynäs vinner mot Färjestad:)

Vänligen
Pelle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Gasad och rånad ?

Risken att råka ut för inbrott eller stöldförsök beror kanske på vem man frågar. Statistiskt sett verkar inte risken vara så stor eftersom många åkt runt i Europa i många år utan att något hänt. Hur stor risk är det att man råkar ut för något på sin första övernattning överhuvudtaget då på en campingplats? Vi blev utsatta för ett avbrutet inbrott/rånförsök vid vår första övernattning någonsin i en husbil på Öland 2008. En stor SUV stannade intill vår bil mitt i natten med motorn igång och två män hoppade ur och kände på våra dörra som var låsta och drog loss elansluningen. Plötsligt avbröt dom det dom höll på med och hoppade in i bilen och försvann. Fallet är beskrivet i ett tidigare inlägg.
Det som inte är sannolikt händer ibland. När man läser om olika familjer som tror sig ha blivit utsatta för gas är det säkert så att en del gissar att så varit fallet eftersom dom inte vaknat men i ett fall hade en familj vaknat av att det var folk på taket på husbilen och tonårssonen ropade att dom sprutar in någonting genom takluckan mer hände inte utan tjyvarna försvann när dom förstod att familjen var vaken. När man själv blivit utsatt för något blir man också mera vaken för att det kan hända igen och garderar sig. Trist att man skall bli betraktad som mindre vetande för att man tar det säkra före det osäkra. Det är inte trevligt att känna sig överkörd och förlöjligad av vissa skribenter som gör allt för att tjäna billiga poäng med hyllningskören i ryggen.
Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Gasens vara eller inte vara kommer inte fram i denna diskussion då du istället vänt orden mot mig, det öppna sinnet skriver du! det står i varje inlägg om precis det du säger vissa är för att gasning skett och de flesta enligt mig att det är skrönor och inget annat tills det läggs fram på bordet vad som hänt.
Du skriver inte längre om gasning och rån du skriver om mig och mina inlägg där jag påstår att det är löjligt att skriva om något som aldrig har hänt, inte med ett ord har jag skrivit om att personer i fråga är löjliga, det har du nu vänt på och påstår att jag tycker ni är löjliga, dumma osv, det är inte sant.

Tycker vi har hamnat utanför ämnet så det räcker med skrivandet för min del.
Känner du dig felaktigt behandlad av mig ber jag så mycket om ursäkt för det.

Ha en riktigt trevlig Lördag och hoppas Brynäs vinner mot Färjestad:)

Vänligen
Pelle

Pelle,
Du har rätt. I diskussionens "hetta" blev det mindre av sakfrågan och mer om vad du skrev och hur jag uppfattade det.
Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att vi kan återgå till att låta frågan diskuteras högt och lågt och ur alla perspektiv. Ja om det nu finns någon kvar som fortfarande orkar diskutera detta uttjatade ämne :D
Ha en trevlig kväll! 23.gif

/Roger
 
S

Sören-6830

Guest
Och vad ska vi säga om detta då (från dagens Sydsvenska)?
Inbrottstjuvar "gasade" "Top gear"-stjärnan

TT
V2WzZeulnq2YlqRiTY9CUQsc-B8.jpg

Richard Hammond. Arkivbild.Bild: Evan Agostini/AP/TT
Tidigare "Top gear"-programledaren Richard Hammond och hans familj sövdes med gas medan inbrottstjuvar stal deras ägodelar i ett hus i Frankrike i somras. Det säger hans fru Mindy Hammond till Daily Express.
Paret hyrde villan i södra Frankrike och en helg hade de bjudit in ett 15-tal gäster till familjen. Men en morgon var något fel. Deras tonårsdotter kunde inte hitta sin klocka och allas sovrumsdörrar stod öppna, enligt Mindy Hammond.
Snart stod det klart att husgästerna fått sina plånböcker och handväskor länsade under natten, och att även grannhuset drabbats av inbrott.
Hammond är övertygad att inbrottstjuvarna använt sig av gas för att söva sina offer och metoden har använts flera gånger tidigare mot andra välbärgade personer i området.
Tjuvarna fångades dock av övervakningskameror och mindre än 48 timmar senare kunde polisen gripa två misstänkta, enligt Daily Express.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det som gör just detta fall lite mer intressant är ju att polisen lyckade gripa gärningsmännen. Det kan var kul att höra vad det har att säga gällande tillvägagångssättet av inbrottet.

P.s Inte heller jag tror att man "gasa" folk med den pressionen som gör att folk i olika viktklasser sövs lika djupt utan att den lättaste personen dör, alternativt den tyngsta inte somnar, men osvuret är väl bäst tills vi vet annat. d.s

//Jocke
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om de fångades på övervakningskamera borde väl gasbehållarna de hade med sig synas väl! Det går väl åt en hel del gas för att fylla en hel villa!
Nej jag tror inte ett ögonblick på att de gasades. Av egen erfarenhet vet jag att man kan sova under ett inbrott i en liten husbil! Den typen av inbrottstjuvar är speialister på att jobba tyst och diskret!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Många av oss är ju lite äldre och behöver besöka toaletten under natten och jag har nästan aldrig vaknat av att frun gått upp och inte hon heller om jag gått upp. Så jag tror vi oftast sover väldigt bra och någon som rör sig ljudlöst i sovrummet kan nog göra sina "ärenden" utan att någon vaknar UTAN gas.....
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Gas tror jag inte ett ögonblick på det kluriga är varför hunden inte reagerar Det var minst 3 husbilar som fick påhälsning den natten och dom jag pratade med hade inte märkt någonting förän på morgonen Efter att jag har satt ett larm som larmar 0.5 m utanför dörren så har det gått igång på natten på samma ställe två gånger men då har jag nog räddat några andra att få inbrott även om jag själv kastade mig ur sängen och hamnade på huvudet i golvet Man gör sina misstag
 
R

RobbeS

Guest
Det finns en övertro på hundar. Dessa varelser kan också bli trötta och sova djupt eller så försvinner motivationen att varna husse och matte när dom sover. Om nu skällandet beror på att dom vill varna. Hunden kan även skälla på grund av förväntan, osäkerhet och en massa andra saker.
Det kan dessutom bli en tillvänjning då hunden är i husbilen och vänjer sig med att höra mer ljud utanför bilen på campingar och andra platser där det rör sig mer folk. Jag skulle inte lita på en hund i detta syfte om jag inte dresserat in ett ”vaktbeteende” på den vilket jag aldrig kommer att göra då detta blir väldigt jobbigt i det dagliga livet. Att dressera in ett sånt bettéende kräver dessutom rätt hund med rätt mentalitet och stabilitet. Hundar som skäller så fort det kommer folk i närheten av en husbil ser jag enbart som olydnad.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Denna ofta återkommande diskussion om huruvida gas använts vid inbrott i husbil borde väl vid det här laget vara utredd. Om man söker på forumet i ämnet skall man finna att det inte bara är att spruta in gas & sedan bryta sig in & ta vad man vill ha utan att någon vaknar. Anestesiutbildad personal (kommer inte ihåg om det var en läkare eller sköterska) har uttalat sig på forumet om omöjligheten att söva folk i en husbil. Gränsen för att inte somna alls eller dö skulle enl. denna person vara hårfin. Det som skrivits är ju grundat på att man "läst eller hört" att gasning förekommit. Jag skulle tro att ingen på forumet har någon som helst erfarenhet av detta eller kan bevisa att så har skett. Dessa skriverier får bara folk att känna oro & förstör en del av nöjet & glädjen med husbilslivet.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
En reflektion...
Det är fasligt många som läser alla dessa trådar som berör detta ämne....

Bara denna tråd har ju visats över 21 000 gånger. Ämnet är hett ;)

Svar: 78
Visningar: 21,642
//Jocke
 
Toppen