• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Gas

Har man bara ett ventilerat gasolutrymme för samtliga flaskor och även kan surra fast samtliga flaskor tror jag inte de ska vara nåt problem ,annars vet transportrådet,räddningsverket eller sprängämnesinspektionen råd,kanske någon tekniker på svensk bilprovning .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gas

Jag har kollat med Räddningsverket!

Man får utöver de fast installerade gasolflaskorna; "medföra en mindre last" av gasolflaskor i ett ventilerat utrymme. 1-3 flaskor betraktar man som mindre last och flaskorna skall vara stående och fastspända. Inga gasolflaskor får förvaras eller transporteras annat än stående.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gas

Det innebär alltså att man kan inte ha med sig några gasolflaskor i lastrummet tex eller andra stuvutrymmen.
Om jag förstått rätt?
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gas

Riktigt om utrymmena inte är ventilerade. Vi har alltid haft en extra flaska stående i "garaget" som är ventilerat. Ventilerna finns där bla för att vädra ut bensinångor från utombordsmotorn och elverket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen