• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas eller 12 volt då man kör?

Piakron

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
14205
Medlemskap
2021
Har en fråga? Vilket är bäst, gas eller 12 volt på kyl/frys då du kör??? Vi har testat både och, men är rädd att 12 volt laddar ur bodelsbatteriet då vi kör?? Har en Kabe 750 -09, bodelsbatteriet går ner till 12,1 ....det har även hänt att det har varnats att det varit för lite V. Varför gör det så??
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Jag körde ett tag kylen på 12 v vid färd, men upptäckte att bodelsbatteriet inte blev ordentligt laddat.
Jag kontrollerade saken på detta sätt:

Då jag misstänkte att kabeln som sammankopplar startbatteri och bodelsbatteri vid gående motor, dvs laddande generator är för klen.

Jag kopplade en Voltmeter till startbatteriets pluspol och bodelsbatteriets pluspol, dvs jag mäter spänningsfallet mellan batterierna.
Jag började med att ladda ur bodelsbatteriet en del, sätta på kylen med 12 V och startade motorn. Nu skall då dels laddning av bodelsbatteriet ske, det drar exvis 5 - 10 A, kylen drar 12 A, och det blev 1,5 V spänningsfall.
Då laddningen sker med konstant spänning, kommer aldrig bodelsbatteriet upp i den spännings som krävs för att det skall bli fulladdat. Generatorn "ser" ju bra startbatteriet och håller spänningen på det.

Dvs sammankopplingskabeln mellan batterierna är för klen, 4 mm2.
Jag mätte på samma vis spänningsfallet mellan minuspolerna på batterierna, dvs dessa är ju jordade och ledningen mellan minuspolerna är chassit. Här var det ok med endast 50 mV. Med dåliga jordförbindelser kan man få spänningsfall även här. Helst borde man ha en grov minusledning mellan batterierna för att slippa ström i chassit.

För att göra den här mätningen krävs förstås att man har en förlängd testsladd på sin Voltmeter.

Jag kommer att dra in en ny grövre sladd mellan batterierna och även byta reläet som kopplar ihop batterierna så snart generatorn laddar. Det blir en rejäl kabel på 20 mm2. Säkrings skall det vara nära startbatteriet på den här kabeln, och jag tänkte använda den typ som finns för tung bilstereo.

Så min erfarenhet är att det inte går att under längre tid köra kylen på 12 V. I alla fall inte i min bil. Åtminstone bör man ha koll på saken.

Det handlar inte om hur mycket laddström generatorn kan ge, utan om att uppnå den spänning på batteripolerna som ger batteriet full laddning.
Med 1,5 V spänningsfall skulle annars startbatteriet bli överladdat om bodelsbatteriet skulle bli fulladdat.
Det krävs därför mycket grov sammankopplingskabel.

Roy
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Har kjørt med Votronic battericomputer på flere av mine husbiler, og sett hva kjøleskap på 12V drift trekker under kjøring, og det reduserer sterkt ladingen til bodelsbatteri, både spenning og Ampere, og kjører derfor konsekvent kjøleskap kun på gass.

Da har jeg kaldere øl, og mye bedre lading av bodelbatteri.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Tidigare i tråden nämndes termostat till husbilens kylskåp. Enligt uppgift från Thetfords svenska representant, så finns ingen termostat till kylen. Han förklarade att de olika lägena på kylen är uppdelade i 12-minuters perioder. Är kylen inställd på ettan så går den 12 minuter/tim. På tvåan 24 min. o.s.v. till 60 min/tim. på sexan, alltså hela tiden. Kan kanske vara bra att veta för de som inte redan visste. Om det nu finns någon sådan?

Hälsningar/ Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Har alltid låtit automatiken på kylen sköta valet mellan 240v/12V/gas, fungerar utmärkt har aldrig varit utan ström i batteriet. Enda gången jag kopplar om själv är när det har varit riktigt varmt ute och vi parkerat för en paus. Då kopplar jag över till gas för att skåpet inte ska tappa de 15 till 20 min det tar att starta gasen.
Ove.G
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Nog föredrar jag automatiken. När man kör går bilen på 12v. Då kostar det ingen gasol, utan går på bilens generetor som snurrar hela tiden. Någon mera bränsleförbrukning är inte märkbar. Stannar man för tankning har man 15 min på sig innan gasolen startar. (snart) Har man tillgång till 230 så använder jag den och termostaten är inkopplad.
Enklare kan det väl inte bli? :yes:


JOE
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Det är ju inte alla som har automatik, personligen tröttnade jag rätt snabbt på att hålla på att slå om till 12v när man skulle köra, och den ekonomiska vinsten (om det ens är någon) är ju ganska marginell om man bara kör någon timme per dag!. säkerheten är ju givetvis en annan fråga!

//Peter
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Det är ju inte alla som har automatik, personligen tröttnade jag rätt snabbt på att hålla på att slå om till 12v när man skulle köra, och den ekonomiska vinsten (om det ens är någon) är ju ganska marginell om man bara kör någon timme per dag!. säkerheten är ju givetvis en annan fråga!

//Peter

Har inget skåp med automatik, 12v knappen är alltid på, stänger gas o ström innan avfärd.

Tommy R
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Jag anser det som en stor säkerhetsrisk att ha gasol på när man kör. Självklart krockar "givetvis " inte jag, men det kan komma någon annan och köra in i mig. Trasig gasolslang, vält flaska pga krockkrafterna. Det kan rinna ut 10 - 20 kg gas på olycksplatsen. Varken jag, mina medtrafikanter eller räddningstjänsten vill vara med om detta.

Jag stänger alltid av tuben när jag kör. Att göra detta tar 2 minuter av mitt liv. 1 minut att stänga av och 1 minut att sätta på. Om jag inte gör det riskerar jag att gasen tar resten av mitt och min kvinnas liv. Valet är enkelt.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Jag säger inte emot det faktum att det är säkrast att ha huvudkranen av vid färd, men vet man att det har hänt några olyckor där just detta har ställt till det? regulatorn är ju oftast skruvad direkt i tankens gänga så den kommer ju även i de allra flesta olyckorna begränsa utflödestrycket till 30-50 mBar i värsta fall.

Sen kan ju givetvis själva flaskan punkteras av krockvåldet men det är ju svårare att skydda sig mot!

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Det er mange faktorer i dette, kjører en på gasol så slipper en noe av spennigsfallet fra dynamo til bobatteri (mindre strøm i kabel mellom bil og EBL). En kan derfor få en raskere og bedre ladning av bobatteriet og ikke kylen er strømforsynt med egen kabel fra bilbatteri (i følge orginale diagram fra Electrolux - før de ble Dometic). I dag er det mer normalt å kable til kyl fra EBL og dermed får en et spenningsfall som fort kan overstige 1 volt.

Risiko ved bruk av gasol under kjøring er på er biler hvor dette er lovlig også i Frankrike fjernet med slangebrudd automatikk i skruefestet mot gasoltuben og regulator festet på veggen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Självklart kör man med krocksensor om man använder gasol under färd. Ex Trumas Mono- eller Doucontrol CS. Jag tror det är lag på det, i vart fall på nyare bilar. Den stänger av gasolen direkt efter huvudkran vid krock. Har man dessutom krocksensor i kombination med slangbrottsventil ger det ytterligare säkerhet. Sedan låter man givetvis Bilprovning eller motsvarande provtrycka systemet vid varje besiktning. Rätt använd gasol är en effektiv och säker energikälla.

Gasoldriften ger ex den i särklass effektivaste kylan i ett absorptionskylskåp. Kör några dagar på 12 V exempelvis på Balkan, så är pilsnern ljummen hela tiden.

Kan man kyla ner skåpet med 230V med jämna mellanrum, håller 12V kylan hyggligt en tid, beroende på tid, körsätt, väder och vind. Har det väl tappat sugen är det dock svårt att sänka temperaturen i skåpet med enbart 12V, särskilt under färd. Förutom att 12V-patronen i ett absorptionsskåp är ganska ineffektiv, försämrar ofta fartvinden den skorstenseffekt som kylskåpets ventilation är så beroende av.

Vill man köra mycket på 12V, bör man ha ett kompressorkylskåp.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Funderar om jag skall åka till Electrolux service för att kontrollera vårt skåp, för det
måste nog vara något fel eftersom det håller kylan bra med 12v. Nu har inte vi
någon möjlighet att åka till Balkan för någon riktig test.

Tommy R
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Vår erfarenhet är att ett kallt kylskåp klarar tre-fyra timmar utan någon direkt märkbar förändring av temperaturen. Därför kör vi ofta utan vare sig gas eller 12 v. Det har fungerat även denna varma sommar.

Mats C
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Vår erfarenhet är att ett kallt kylskåp klarar tre-fyra timmar utan någon direkt märkbar förändring av temperaturen. Därför kör vi ofta utan vare sig gas eller 12 v. Det har fungerat även denna varma sommar.

Mats C

För att få kallt skåp måste man ha tillgång till 220v.

Tommy R
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

Det är ju lättare att hålla kallt i ett litet skåp än ett stort!

Vår kyl funkar bra med 12V men det räcker inte till för frysen. Därför har skåpet varit igång på heltid med gasol sedan början av mars.
Undantag när vi stått på färja förstås, eller tankar.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Gas eller 12 volt då man kör?

stänger ni av värmen och kylskåp och varmvattenberedaren innan ni svänger in till macken????
Det har jag aldrig gjort. Har inte ens tänkt tanken, förrän nu när jag läser det här.
låter jobbigt stanna hundra meter före stänga allt och åka till macken, tanka sen köra bort 100 meter för att stanna och sätta på allt igen. Detta tror jag inte många sysslar med.

Säkert det enda rätta, men jag har aldrig hört eller läst om en mack som flugit i luften för att en husbil inte stängt gasen, varken i Sverige eller något annat land.

Jag kommer nog fortsätta svänga in och tanka, trots att jag har kylen, värmen och varmvattenberedaren på. likt troligen 90% av alla andra husbilsåkare.

Är inte detta lite överdrivet, eller är det jag som är dum i huvudet??
 
Toppen