• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin vill inte prata med oss

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fick med en Garmin Nuvi 2-nånting med husbilsköpet.
Funkar väl ok men en sak är lite märklig. När jag påbörjar en rutt går jag ett eller kanske två röstmeddelanden (typ första svängen)men sen är den tyst förutom trafikmeddelanden o varningar.
Jag skulle gärna vilja få röst inför varje sväng.
Tycker mig ha grejat med alla inställningar jag kunnat hitta utan framgång. Har uppdaterat till senaste mjukvaran.
Har jag missat något eller är det så här den ska funka?
Tacksam för tips!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har du startat om den? Lite olika på olika modeller. Troligen ska du hålla in start knappen en längre stund. På vissa finns ett litet hål att starta om med, en penna eller dylikt.
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Du får inte meddelande för varje sväng. Info får du när rutten tar av från den vägen du kör på eller damen säger håll höger, håll vänster. Så funkar min.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ursäkta men jag måste fråga vad du menar med "Jag skulle gärna vilja få röst inför varje sväng."

Menar du att när du närmar dig kurvor på vägen och då funderar över att få information som från en rally co driver som läser upp vart vägen svänger efter backkrönet m.m. Denna info får du inget av i en GPS, bara någon gång när vägen delar sig i ett Y så kan man få info om ex. att "håll till höger" även om den vänstra vägen bara är en liten grusväg som man inte har en tanke att svänga in på, som ILoR nämner.

För övrigt om man blivit inledd på en större väg och rösten har sagt kör 32km så säger den inget på 32km om du bara följer vägen och inte avviker.
Det betyder också att efter 32km händer det något som du då får info om. Ex. en större korsning, en rondell, en avfart eller något annat man behöver få vägledning om.
För det mesta så kan man under den tiden beroende av GPS och inställningar se ett vägmärke uppe i hörnet med en km-räknare som räknar ner. Vägmärket visar ex. att när du är framme vid nästa infopunkt så skall du svänga vänster.

Om du under den här färden på 32km däremot avviker från vägen för att köra genom någon by eller liknande, så skall den hoppa in och vill med ett irriterande tjat leda dig tillbaka till vägen den har tänkt sig du skall hålla dig på.
Den kan faktiskt ge upp efter ett tag om man struntar i GPS'en och bara kör vidare på nya vägen, och då säger den "omberäknar rutten" eller något liknande, och funderar ut en annan väg, antingen ända fram till målet eller bara för att komma tillbaka till den tänkta vägen så fort som möjligt.

Men om den inte skulle säga när du kört 32km ex. "ta tredje avfarten i rondellen" och du själv måste hålla koll på displayen för att komma ut rätt i rondellen, eller inte vill korrigera dig om du åker in på en annan väg än den valda, då är det något som är fel.

Hoppas det blev begripligt, och om jag missuppfattade din undran, så hoppas jag att infon ändå hjälpte lite.

M.v.h. JANKRO.
 
F

Fd.16159

Guest
Kan mycket väl vara högtalaren som håller på att ge sig. Den gps du har kom 2011 om 2 någonting är 2200-2400 serierna.
Har en 3790 från samma årtal och trots att jag har ljudet på högsta volym så får jag knappt hörbart ljud ut ur burken.
Lite oxidation på någon elektronikdel förmodligen.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Ska börja med att testa en riktig omstart.

Ursäkta att jag var lite otydlig i felbeskrivningen. Det jag menade är att det inte kommer någon röst när jag ska svänga i korsningar, svänga av i avfarter och vilken avfart i rondeller.

Och som sagt, får alltid en tydlig röst i första svängen i en rutt men sedan nada.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag stängde av ljudet (och har inte satt på igen) när den i Spanien började bokstavera gatunamnen när vi åkte en lite krånglig väg genom en stad. Det värsta var att "Ingrid" även talade om vilken accent en bokstav hade, en del spanska ord kan några stycken sådana. Innan "Ingrid"kom till slutet av gatunamnet hade vi passerat korsningen :-(

/Ingvar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har råkat ut för liknande dock på navigeringsappar, även om volymen står på max hörs inget eller väldigt svagt,håll inne volymknappen för höjning när den läser ut instruktioner ,då kan man höja volymen trots att den redan står på max.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Uppdatering: gjorde en total återställning och då pratade den mer i någon timme eller så. Men sen blev hon tyst igen och slutade meddela väg i korsningar, avfarter osv. Så verkar vara mjukvarurelaterat och inget fel på själva enheten. Och som sagt: varningar för fartkameror låter hela tiden.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kanske dags att ansluta till datorn och Garmin Express och se om det finns en ny uppdaterad mjukvara?
Ursäkta ser nu att du redan gjort detta.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Har ett liknande problem i min LMC 2018 försedd med mediamodul Zedac, tror den heter så, det är troligen Tomt om GPS i den. För någon vecka sedan tystnade damen det enda hon säger är "omberäknar rutten" när så ska ske. I övrigt nada.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Problemen med navigatorn tillsammans med att bilstereon börjar bli lite trött, gör att man blir lite sugen på en stereo med sjutumsskärm och android. Med möjlighet att välja navigationssystem och ha flera olika lösningar. Får se om man varit snäll nog för att blidka tomten :).
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nu är vi vänner och hon pratar med oss igen!
Lösningen? Vet inte säkert. Fick visserligen nya svenska språkfiler från Garmin support. Men felet kvarstod.
Det som jag tror fixade det var att rensa bort gamla kartfiler från minneskortet (ditlagda 2014 av tidigare ägare). Hade inte lagt märke till dem tidigare.
Nu kör jag bara den EU-karta som ingår Garmin express.
Men samtidigt: när jag höll på med detta landade också en ny uppdatering. Kanske var den som löste det...
Nåväl: glad att höra henne när det är dags för sväng!
Och fick även ny grafik uppe i vänsterhörnet som visar vilken typ av sväng som är härnäst.
Verkar om alltså som någon av de gamla kartorna på minneskortet störde.
 
Toppen