• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin och konsumentköplagen ? ?

stigge44

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2026
Köpte ny Garmin Gps 760 Camper i samband med husbilsköp.

Gps;en krånglade varför jag tog kontakt med Garmin support 2014, men där fick jag svaret att det var inte deras problem utan var kartoperatörens ansvar och det var dit jag skulle vända mig, erhöll en e-mailadress till ett företag som inte använde svenska språket. Tack o hej!!!
Gjorde ett nytt försök nu 2015 med samma svar och mycket avvisande att hjälpa till att lösa problemet.

Vad säger konsumentköplagen om en produkt?

Är det jag som brukare som skall reklamera produkten eller söka support hos Garmins underleverantörer då fel uppstår??? Kartor var ju något som ingick i produkten när jag köpte den! Det är inte så säkert att felet ligger i kartan?

Du medlem i Husbilsklubben som kan frågan, ge en hjälpande hand!

Med vänlig hälsning
Stigge

Frågan om hjälp med felet har också sökts bland medlemmar under annan rubrik.

Sv: Garmin och konsumentköplagen ? ?

Hej!
Rent allmänt är det ju så att man skall reklamera en felaktig vara hos säljaren av den samma. Beträffande rena mjukvaruproblem, så tycker jag nog att man får bra hjälp på Garmins hemsida om man har registrerat produkten. Fungerar inte det, så bör man även då reklamera hos säljaren.
Finns mycket att läsa om Konsumentlagen på nätet...

Tillagt: Jag såg nu din tidigare tråd, det förändrar inget i mitt svar, eftersom det bara besvarar din aktuella frågeställning.
Beträffande kartunderlagens tillförlitlighet, så har jag nog under många års husbilskörning aldrig varit med om att de är helt korrekta...

Senast ändrad:

Det är alltid säljaren som har hela garantiansvaret mot dig för den vara han
har levererat om inget annat avtalats. Han har ju i detta fall levererat och tagit
betalt för gps inkl.kartor. Han skall således lämna garanti även för felaktiga kartor.

Du ska reklamera varan där du köpte den. Kräv avhjälpande, det vill säga att få din gps reparerad. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera.

Efter att ha delgivit Garmin min syn på deras bemötande fick jag detta svar.
Det finns tydligen ingen länk mellan Garmin och Navteq.
Nästa gång kommer jag att testa andra alternatv utanför Garmin och för att försöka undvika nästa avfart höger!

[Automotive] - Garmin 760 Camper - [REF:31367946]‏

RE: [Automotive] - Garmin 760 Camper - [REF:31367946]
support@garmin.se 13:14 Visa det här meddelandet överst i Inkorgen
Till: stigge44@hotmail.com
support@garmin.se
Var försiktig! Den här avsändaren godkändes inte i vår bedrägerikontroll.
Hej Stig

Tack för att du har kontaktat Garmin support.

Vårt kartmaterial och den data som det baseras på tillverkas av vår kartleverantör Navteq. Navteq samlar in och sammanställer denna kartdata från många olika källor i varje representerat land.

Det tar tid att behandla och validera all denna data, och därför kan vissa ändringar först reflekteras i den kartprodukt som vi utger flera månader i efterhand.

Det kan tyvärr också finnas fel och brister i den stora mängden kartdata som hanteras. Konstaterar du att det finns fel eller brister i vårt kartmaterial så är vi mycket intresserade av att få mer information om detta. Vi gör hela tiden vårt bästa för att leverera ett så korrekt kartmaterial som möjligt, och vi värdesätter all kundfeedback som vi kan få på materialet.

För att felrapporteringen ska gå så snabbt och korrekt till som möjligt ser vi gärna att du rapporterar eventuella fel som du hittar. Vi har tyvärr inte möjlighet till att själva rapportera felet. Du kan rapportera fel eller brister på nedanstående länk:

http://here.com/mapcreator/

Innan du rapporterar felet ska du försäkra dig om att du använder dig av den senaste kartversionen. Detta kan du se på följande länk när du ansluter din enhet:

http://www.garmin.com/mapupdates

I vår strävan efter att kunna erbjuda bästa möjliga support värdesätter vi din värdering av hur vi har hanterat din förfrågan. Din åsikt är viktig för vårt kontinuerliga arbete med att optimera vår support så att den kan leva upp till dina förväntningar.

Klicka på nedanstående länk eller klistra in den i din webbläsare för att delta i undersökningen.

https://www.garmin.com/Feedback/se/5338925953E7D9FA/lang/sv-SE/

Har du fler frågor får du gärna svara på det här mailet eller kontakta oss på 0774 – 45 20 20. Vi har öppet alla vardagar, 09.00 – 17.00

Med Vänlig Hälsning

Mia

Garmin | Garmin.se

En kan kontrollere nyeste utgave av navtec kartverket, det ligger åpent på here.com

Garmin og andre utvklere av navigatorer får sine oppdateringer på ent standardsert format og omformer dette til sitt eget format før de kan sende det ut til kundene.

Om en ser på here sine egne apps så blir de enkelte land oppdatert uavhengig av andre land men mange ganger hvert år.

Hej!
Om jag varit otydlig tidigare skrivningar så händer följande:

Gps rösten kommer plötsligt in och säger " tag nästa avfart till höger " och i England får man meddelandet " tag nästa avfart till vänster ".

Är bara nästa avfart en bit framåt så hinner man ju kolla med kartan om man skall ta av, men har du avfarten närma eller råkar ligga i fel fil kan det bli lite körigt eller i tät stadstrafik t.ex som för mig i Lissabon.

Sedan så händer det en till två gånger på en hel dags körning och då är man många gånger invaggad i god tro och upptäcker försent att det är fel
på röstinstruktionen.

Mvh
Stigge

Hej!

Gps rösten kommer plötsligt in och säger " tag nästa avfart till höger " och i England får man meddelandet " tag nästa avfart till vänster ".

Är bara nästa avfart en bit framåt så hinner man ju kolla med kartan om man skall ta av, men har du avfarten närma eller råkar ligga i fel fil kan det bli lite körigt eller i tät stadstrafik t.ex som för mig i Lissabon.

Sedan så händer det en till två gånger på en hel dags körning och då är man många gånger invaggad i god tro och upptäcker försent att det är fel
på röstinstruktionen.

Mvh
Stigge

Instruktionen är således felaktig. Betyder det att
  • du inte skulle ha svängt av vid den avtagsvägen
  • det inte finns någon avtagsväg att svänga av vid
  • avtagsvägen är en "kostig" som man inte kan köra på

Hej!

Mvh
Stigge

Har inte GPS-enheten filassistans som före svänganvisningen lett in i rätt fil ?

Husbilsfarare!

Tyvärr är det så att det är inte vid alla avfarter du får filassistans och ej hellre att numreringen av avfarter i en rondell stämmer.

För att ta sig fram söder om Sverige använder jag två Garmin Gps:er 760 o 2460 men tyvärr kan man bara ha rösten aktiv på en av dem.

Anledningen till att jag använder Garmin är att jag tidigare hade en Garmin 255 som fungerade utmärkt, också läste jag förmycket reklam om 760 hur bra den var med större fordon.:twitcy:
Är det någon som kan förstå hastighets anpassningen på en Garmin 760 för husbil över 3500kg, ingen anpassning i något land!!

Vad använder ni själv för GPS, får inte Ni några felangivelser???

Jag har fått många rundturer i Europa tack vare GPS-navigeringshjälpen!!!
Förvisso både positiva och negativa.

Nu avslutar jag denna rundan, testar kanske en padda nästa gång!!:twitcy:

Tack för visat intresse!
Med vänlig hälsning
Stigge

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen