• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Nuvi 350 Europe ???

F

F.d. 25057

Guest
Hej funderar på att köpa en GPS (har aldrig ägt någon) Garmin Nuvi 350 Europe,det står i produkt infon att den har TMC , POI, bla. är det en skaplig GPS,? det jag vill ha är en enkel GPS utan "lullul", men det står inget om kartor, men det måste väl vara inlagt, den heter ju Europe
Kanske någon som har samma GPS ??
Guy
ps. tala gärna om för o nackdelar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Hej,

Jag har haft Garmin Nuvi 350 i snart 2 år och är i stort nöjd. Väldigt bra vid stadskörning men kan någon gång välja konstig väg om man söker långt bort. Kan kanske också bero på att kartprogrammet i min är gammalt. Ja kartor finns i Garmin Nuvi.

Jag skulle inte välja Nuvi 350 idag utan istället Nuvi 660 FM av följande skäl:

  • 660 FM har TMC som standard men för Nuvi 350 måste man köpa till FM TMC mottagare och den var rätt dyr när jag frågade för något år sedan.
  • 660 FM har Bluetooth
  • 660 FM har fm-sändare så väginstruktioner kan tas emot i radions högtalare
  • nüvi 350 har utgått ur sortimentet se länk http://www.garmin.se/productlist.aspx?pageid=34 och det som säljs nu är nog äldre exemplar. Man vet inte hur gammal kartan är och om det blir programuppdateringar i framtiden.
  • 660FM har idag ett bra pris (under 3000:)
Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Tack jag har fått info om att det är en gammal GPS, köper nog en nuvi 660 eller en tomtom one xl europa istället.
Ha ett gott nytt år
Guy
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Hej

Vi har också tänkt köpa GPS och var då inne på en Garmin Nuvi 250 (europakarta).

Nu har jag dock svängt över till att vilja ha en tomtom one XL Europa istället då jag har hört från flera garminanvändare att dessa GPS:er ibland väljer konstiga rutter.

En förutsättning är dock att man kan lägga in kordinater i tomtoms GPS. Är det någon som har en och som kan bekräfta att detta fungerar?

Mvh / Per
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Jag har en tomtom one xl, och i den går det
Bosse B
Hej Bosse,
jag tror dig, men jag försökte för första gången idag lägga in koordinater i min Tomtom one XL Europe men misslyckades skändligen. Den accepterade Latituden (N/S) men vägrade att ta emot Longituden E/W).

Försökte navigera till en av HBK´s ställplatser i Alingsås - Mjörnvallen genom att lägga in koordinaterna. Den accepterade N575551"gradtecken" - men vägrade E123011"gradtecken".
Hur gör du? Annat inmatingsformat?
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

bosse b Hej finns det TMC i din GPS ?
Guy
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Sägs enligt beskrivningen vara "TCM förberedd". Levererades dock utan TCM mottagare/antenn - Snikmodell från Media Markt.
 
H

hianders

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Hej!
Vi har en Garmin 300 som kom i vår ägo direkt när den kom ut på marknaden. Jag har gjort ett antal uppgraderingar av "operativsystemet" från Ver. 2.20 till 5.20 (den sista här om dagen). Jag förutsätter att alla ni som har garminnavigatorer har dessa registrerade så att ni kan uppdatera för att få bästa funktionalitet. Hittils har jag inte kunnat beslå navigatorn med att ha gett mej felaktiga körinsruktioner. Alla problem så här långt har kunnat härledas till kartdata eller "felaktigt" inställd navigator.
Beträffande konstiga vägval så skall man ha huvudet med sej även om man har en navigator till hjälp.
T. ex. vi hade en natt kvar att stå på mässan i Jönköping när vi plötsligt fick en idé, vi drar till Kaxholm fast det var sent på kvällen. Vi kontaktade Carina som var där och fick lite instruktioner om vägen dit. Jag knappade in positionen till Kaxholn på navigatorn och så drog vi iväg.
Efter en stunds körning säjer jag att "det känns som om vi missat Kaxholm, eller....".
Vi stannade när vi kom fram till Järsnäs och plokade fram kartan.......vi var halvvägs till Aneby.
Så var det här med huvudet: "kör gamla riksettan genom Huskvarna så kommer ni efter några kilometer till Kaxholm", sa Carina. Varför följde vi inte instruktionen som vi fått?? Jo, vi hade ju en navigator, det var bara det att jag hade knappat in ett felaktigt långitudvärde. Vi var på väg till Baltikum!

Hasse A
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Hej GPS-are

Har en Garmin 660FM och trivs med den ... tog ett tag att 'lära' alla knepen.
Ett tips, jag föbereder 'resan' med att sätta in etappmål ( kalla det e1, nästa e2 etc.) i gps.en. Strax innan ankomst till e1, ändrar jag färden/målet till e2 o.s.v. ... på så sätt styr jag gps.en att 'ta min väg'.

Ett Gott Nytt ÅR!
//kaj
 

Kjell o Anna-Lena

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
911
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Hej.
Jag har en tomtom one xl . Om du ändrar koordinatvisningen till minuter istället för grader så skall det fungera

Hälsningar Kjell
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

OK Tack!
jag ändrade till sekunder så funkade det om man anger Nxx"gradsymbol"xx""minutsymbol"xx"sekundsymbol", Exx"gradsymbol"..osv.. på samma sätt som koordinaterna visas på skärmen.

Nu till nästa lilla problem - inte lika stort men ändock irriterande - hur fanken får man till en "gradsymbol" på Pcn när man planerar hemma via TomTom Home. När Tomtom Home är inkopplad finns bara inte den upphöjda ringen på någon tangent - jag tror jag prövat alla teckentangenter med och utan shift, ctrl, Alt & Alt Gr . Kan inte hller hitta något sätt att "infoga symbol" som i andra windowsapplikationer typ Word. Behövs om man behöver ändra gradtal.

Jag kör svensk XP och Qwerty. Nån som provat och vet????

(Inga problem direkt på TomTom - bara på Pcn & TomTom Home).
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Prova med att hålla nere Alt och skriv 248 då blir det ° hos mig.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Provade utan framgång - Alt+248 skriver bara 248. TomTom home verkar inte följa Windows standard.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Prova med Alt + 0176 i stället på det numeriska tangentbordet, så får vi se hur det går!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Nix - laptop utan separat numeriskt tg-bord.
Fn-tg + blåmarkerade numeriska tangenter funkar inte heller Shit.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Det var i Windows XP.

I TomTom GPS:en har jag för mig att det finns en särskild symbol man skall trycka på för att få fram tecknet. Vet inte exakt under vilken rubrik.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Roland & Viola,

På en laptop utan numeriska tagentbord är det lite krångligare att få fram dessa speciella tecken. Let´s try steg för steg.

1. På laptoppen tryck in den blåa NUM LOCK (brukar finnas på den övre raden)
2. På tangentbordet finns även siffrorna som står i blått t.ex K är 2, U = 4, 8 = 8.
3. Tryck och håll i den vänstra ALT samtidigt tryck på dom blåa tagenter 248 och nu ska den symbolen komma fram °

Lycka till :holly-1-icon:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Nuvi 350 Europe ???

Tack för Lyckönskningen - jag tycks behöva sådana.

I tex Excel funkar numeriska tangenter (med eller utan Num lk) via blå Fn.
Alt+blåFn+blå248 eller Alt+blåFn+blå0176 ger båda en snygg gradsymbol - no problem.
Kör svensk WinXP med teckenuppsättning Unicode (default)

Problemet är att ingen av dessa koder funkar i TomTom Home. Där skrivs bara siffrorna ut - TomTom Home verkar inte förstå att Alt+kod innebär att sätta in ett tecken från teckenuppsättningen.
 
Toppen