• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Garmin, GPS, Appar ???

F

F.d. 50209

Guest
Jag har Garmin och använde den under vår europaresa under 5 veckor nu under juli. Vad jag inte kan förstå är hur man är så beroende av den. Vi köpte kartor i varje land, Polen, Slovakien, Ungern, Tjeckien, Österrike m.fl. Vår Garmin blev helt utfloppad flera gånger, så vi stängde av och läste karta istället. Är kartan något vi glömt att använda när tekniken kom?? Jag har ibland svårt att förstå alla "tekniksfreaks" här på HBK. Måste man verkligen ha alla appar, gps:er, mm för att kunna åka iväg?? Under alla år har man klarat sig med karta men nu MÅSTE man ha alla sista uppdateringar för att klara sig. Ja ja ja , jag förtsår att jag riskerar massor av påhopp för att jag tycker så, men det tar jag. Läs kartan!! Är det inte resan som är allt, eller är det bara att komma fram så fort som möjligt?? Sedan kan man ju skryta med hur rätt man kört??

Senast redigerad av en moderator:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Garmin, GPS, Appar ???

Allt dessa grejer är ju komplement till varandra....
Och man bestämmer ju själv vad man vill ha Karta, GPS, Iphone eller Android

Och vägen är aldrig spikrak under en resa :wink:

F

F.d. 50209

Guest

Målet är ingenting, vägen är allt, som Robban Broberg sa

J

Jarn

Guest

Fråga min fru, Arne.

Hon är definitivt inte intresserad av tekniska prylar, vare sig i hemmet eller i bilen.
Just GPSen däremot, den vill hon definitivt inte att vi skall vara utan.
Nu kan hon njuta av resan o utsikten, utan att sitta med näsan i kartboken hela tiden. Plus att vi alltid var oense om vilken väg vi skulle svängt på. Hon var ständigt en korsning efter...

GPSen är mycket bra för familjefriden under färd för oss. :)

F

F.d. 50209

Guest

och min fru skrattar år GPS:n och vänder kartboken upp och ner
:twitcy:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Kopierar in mitt inlägg från tråden "gråtfärdig", här också!

==========================inklistrat
Kör med iPad och Garmin. Har router och är uppkopplad så snart det är ekonomiskt rimligt. Dessutom iPhone och en eller två bärbara pc, samt handburen Garmin-GPS. Har varit på Internet sedan 1994 och kan inte tänka mig vara utan. Har ett jobb som förstärker dessa "skador". :)

Men visst ska man ta tekniken för vad den är. Den ska vara ett hjälpmedel och inte en förutsättning för resandet. Det gäller att hitta sin nivå. Blir den en belastning är det fel. Teknik är bra men kan vara onödigt komplicerad, den kan falera och grejor kan gå sönder.

Jag gillar papperskartor! Köper nya till varje land. Det gäller både vägkartor och vandringskartor, trots handburna GPS-enheter. Planering sker nästan alltid med en stor härlig papperskarta utvecklad över hela bordet eller golvet.

Men rätt uttnyttjad efter egen nivå underlättar tekniken körandet. Jag och min fru har det betydligt trivsammare i hytten med vår elektronik än när vi bara var beroende av papperskartor.

Krister N

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

GPS:n har gett mig många grå hår. Har nog aldrig kört så mycket fel som jag gjort sen vi skaffade en GPS. Numera kör vi efter kartan. Gps:n användervi enbart till att leta upp adresser i städer. Men det är klart, vi har fått se mycket som vi inte fått se annars. Kostigar, återvändsgator och blivit beordrade av "Gudrun" att svänga vänster om 50 meter. Av narturliga själ vägrar vi att svänga rätt ut i medelhavet, speciellt om där är ett stup på 100 meter och ingen väg. Vi har en Garmin Zumo 50 !
Hälsn..... Ce-eN ! ;) P.s. Jag har varit yrkeschaufför och kört tradare både på continenten och hemma i norden i ca. 40 år! Har aldrig kört efter en GPS förrän vi skaffade husbil !

F

F.d. 50209

Guest

Vi blev också hänvisade att svänga av motorvägen vid flera tillfällen och ta nästa höger mm mm mm flera gånger, trots att det stod Prag 120 km på skyltarna och vi skulle dit. Detta hände på många långa sträckor. Däremot i städerna är "hon" oftast helt rätt ute.
Kan berätta att vi fått många glada skratt åt "henne".:wub:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Vi tycker att en kombination av karta och GPS fungerar bra. När jag ibland kör själv är GPS:en bekväm att ha, men det händer då och då att man inte kör som den säger när den vill ta in på små vägar.

Men jag förstår inte heller de som måste uppdatera flera gånger varje år. Vår GPS är nu 3 år gammal och visst händer det ibland att det finns en rondell mitt i vägen som är nybyggd, men vi kommer rätt ändå:rolleyes:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Det är väl som med alla datorer!

Skit in blir skit ut!

Det finns ju många möjligheter att ställa in färdvägen på.

T.ex. Undvika olika typer av vägar, mest ekonomiska vägen, snabbaste vägen, m.m. Så man ska nog inte alltid belasta GPS:n för att den har en "avvikande" mening.

Har själv mycket god erfarenhet av mina "färdledare".

Kåre

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Jag börjar alltid med att planera dagens rutt med papperskartan. Då
bestämmer vi vilka vägar vi vill åka. Sedan får man lägga in delmål i
navigatorn för att få den att välja just den rutt vi vill åka.

Att bara slå in slutmål och sedan låta navigatorn välja väg är förkastligt. Det
kan bli hur knasigt som helst.

Jag tycker navigatorn är ett fantastiskt hjälpmedel som gör körningen både
säkrare och roligare. Till saken hör att jag har en fru som inte gillar att läsa
kartan, hon är jätteglad att slippa.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

GPS behöver aldrig få mer "makt" än man önskar. Planera exempelvis som vanligt med papperskarta och annan information och lägg sedan in resan som färdväg i GPS med angivna orter eller punkter som man önskar passera. Avgör också vilken typ av vägar ni vill köra på. Då blir resan precis som man planerat hemma vid köksbordet. GPS:n blir då bara en utmärkt sekreterare som håller reda på och påminner om det du själv bestämt.

Sedan ska man inte underskatta de rapporter om trafiksituationer som olika system levererar. Vi har klarat oss undan flera långa köer genoma att GPS:erna ruttat om oss och sparat många sköna semestertimmar.

Det finns nog inte många yrkeschauförrer idag som inte använder och uppskattar GPS!

Krister N

F

F.d. 55451

Guest

Vi har alla olika förutsättningar och mål att använda kartor och navigering.

Alla mina kartor var på papper och 1½ personers arbeta för att navigera fram till omkring 1996 när korten kom skalbara på PC,
- tusentals korta, mer eller mindre detaljerade utformningen och rutten beräknas och visas - smart.

Eftersom kartor och position gick till Garmin GPS V i 2001 var papperskort lagts på is - hela saken skulle kunna tas i en liten enhet. Så vi kan få vägbeskrivningar och nya förslag på 3 tums skärm.

Den bärbara datorn blev populär (2003) - den kan visa det hela på 10 till 15 tums skärm och tydlighet var bättre än papperskort.
Rimor L'europeo alkove Ford 2,5 L - 96 modifierat - Photo 7279
Nu är det endast PC plats i husbil (innan resan) att jag optimerar
Rimor L'europeo alkove Ford 2,5 L - 96 modifierat - Photo 7277
- och navigering är endast 10% arbete

- så mycket mer glädje i resan än att arbeta med navigation och kart. ;) + :) + :msn_dog:

Den sista papperskartor jag har köpt är : topografiska atlas Danmark 1:100.000 - 2002.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29775

Guest

Hej,

Kartor er natuligtvis no. 1 til förberedelse af semesterruten och få fram bilder i fantasien - hvilket ju en stor del av semesteren:)

Sen är det ju en bra hjälp när man kör och lägger in ko-ordinater på camping,ställplats etc. men som sagt bara en hjälp. för vår del använder vi inga appar, uppdateringer etc..

Vi har en gammal Sony GPS med rutt-funktionen: 'scenery roads' som vi använder mycket. med denne funktion kör vi på alla de finaste väger utan at tänka på kartor etc. Vi har f. eks. set extremt många fina vägar i Tyskland som vi annars aldrig hade hittat och man kan så snabbt växla tillbaka till 'motorväg' när man måste snabbt vidare.

Men alla medel är rätt till olika tider och ändamål. Det er ju det som är semestern - valfriheten:)

Och ja sedan vi köpte husbilen för 4 år sen har själva resen mera och mera blivet själva målet.

Take care out there. se artikel i dag i HD: Fem lätt skadade i krock med husbil - hd.se

Mvh
Mikael

Toppen