• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin eller TomTom

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Garmin eller TomTom

Inga problem med Favoriter. Dom kan kopieras direkt från navigatorn när den är ansluten till datorn.
Finns intresse så kan jag beskriva här senare. Kommer inte ihåg nu vad mappen heter.

Filen heter MapSettings som ska kopieras.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Filen heter MapSettings som ska kopieras.
Det är bra att det går. Men jag tycker det är uselt att användaren skall behöva göra det.

Men jag tror att båda dessa är värda att vara så vanliga som de är.
Skulle tro att det landar i användarupplevelse vilken man föredrar.
TomTom missar bland annat på denna punkten, Garmin på nån annan. Men till syvende och sidst är båda riktigt bra GPSer.

//Stefan
 
F

F.d. 25317

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Vi har kört i Europa med både Garmin och TomTom. Garmin använde vi till först men då den betedde sig så konstigt då man valde "undvik motorväg" så bytte vi till TomTom. I Garmin finns ett programfel som gör att då man väljer bort motorvägar, väljs också alla andra vägar som har en, två och tre-siffror i vägnumret. Det går inte att köra på dessa små vägar med husbil. Däremot fungerar "undvik betald väg" för då godkänns också motorvägarna i Tyskland, som är avgiftsfria. Vi har så långt som möjligt undvikit motorvägar på våra semesterresor för de är så stressiga och tråkiga, speciellt i Tyskland. Med båda navigatorerna kommer man nog fram till destinationen. Det som vi uppskattar med vår GO 630 TomTom är att den visar filerna i vägkorsningarna.
 
F

F.d. 25317

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Jag hade samma problem med för litet minne i min tomtom. GO630 har plats för ett minneskort och jag flyttade hela Västeuropa på ett 4 Gb kort. Nu finns det plats för uppdateringar.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Sv: Garmin eller TomTom

Alla Garmin har samma problem med undvik motorväg. Garmin i Finland vet om problemet men när det är så få som klagar gör de inget åt saken. Man kan ändra språket i Garmin och gå till menyn undvik motorväg så står det på Tyska " Fernstrassen/Autobahn = Riksväg / Motorväg " . Tyskarna har rätt när de meddelar att Garmin unviker motorväg,huvudväg och riksväg.
 
F

F.d. 25182

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Har tatt beslutning om å kjøpe garmin 1490T siden skjermen er stor.
Er det noen med erfaring fra denne som vet noe om hvor mange poi som kan legges inn?
Går det greit med både bordatlas og stellplasser og fotobokser og etc.etc......?
Trenger en da ekstra lagringskort, - og ev. hvor stort ??:wideeyed:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Jag har en såden 1490 och jag tror det är 4 GB standard i den.

Det går att sätta i extra minneskort, men du behöver inte installera det i första taget.

Jag har installerat alla fartkameror i Norden, Bordatlas alla Stellplatser, samt de som Carnival (?) lagt ut på HBK med bilder och allt.
Samt en hel del extra POIs och jag har fortfarande mer än 520 MB ledigt.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Garmin eller TomTom

Även jag köpte en 1490T där jag lade in liknande som Rolandn har gjort.
Innan jag lade in allt i GPS-en tog jag en kopia på den och lade in på datorn
sen raderade jag allt som inte var till svenska. Har inget intresse av andra språk ex Kineska
Mao så blev utrymmet ytterligare 200-300 Mb större.
Jag gjorde även en uppdatering på både programvaran och kartan direkt.
Var lite segt att ladda ner kartan. 9 timmar tog det.
Man måste registrera GPSen på Garmin innan man kan ladda ner ovanstående.
 
Toppen