• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper 780

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I min gamla 760 Camper har jag lag in de riktiga måtten på husbilen förutom vikten, la in 3400kg istället för 6000kg,
endast 1 gång har jag fått vända på 9år, för annan väg p.g.a klen bro, en liten krake till bro över Götakanal.
Väljer man över 3500kg i min gamla garmin så kommer man inte in i små samhällen, utan lotsas runt dem av Garmin :(

För mej känns det rätt att man med större bilar skall lotsas runt mindre samhällen, ofta finns det dessutom förbud mot genomfart med fordon
över 3,5 ton. Om man absolut vill in i ett sådant samhälle finns det ju inget som hindrar, man får bara köra efter skyltarna istället.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mej känns det rätt att man med större bilar skall lotsas runt mindre samhällen, ofta finns det dessutom förbud mot genomfart med fordon
över 3,5 ton. Om man absolut vill in i ett sådant samhälle finns det ju inget som hindrar, man får bara köra efter skyltarna istället.

Jag upplever det som att det är den tunga yrkestrafiken man inte vill ha in i samhällen/städer, däremot husbilister som öppnar upp lädret :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag upplever det som att det är den tunga yrkestrafiken man inte vill ha in i samhällen/städer, däremot husbilister som öppnar upp lädret :cool:

Då är det ju bara att sätta maxvikten till 3,5 ton och hålla ögonen öppna istället. Men jag kan ju tänka mej att det finns ganska många
husbilsförare som inte är särskilt vana med fordon som är 7-10m långa, långt inne på smågatorna i en mindre stad, och som gärna stannar lite
i utkanten och tar fram cyklarna. Jag har sett en del ganska förvirrade husbilsåkare här i stan (Alingsås) inne på smågatorna och gågatorna.
 
Senast ändrad:

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Blev till slut ingen Garmin utan köpte helt nya Tomtom GO camper max som är efterträdaren till Tomtom go camper.

Släpptes 3e maj och fick den igår så får återkomma med recensioner senare:)
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Finns det möjlighet att välja olika röster. Idag kör jag med en kvinnlig röst på engelska. Tycker att den är angenämare att lyssna på och jag har lättare att uppfatta. Finns den möjligheten i Garmin 780?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Garmin Express kan jeg til min 3570 hente mange forskellige sprog, også svensk

Når Garmin Express er åben, så klik på Værktøjer og Indhold

Derefter fanen Muligheder (nr 2 fra venstre)

Scroll ned til Valgfri opdateringer, hvor du finder sprogfiler som du klikker på
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Jag har en Camper 780, inköpt försommaren 2021. Min gamla GPS, en Garmin Nüvi 65, slutade fungera när vi var på väg från Nyköping till Kristinehamn. Vi stannade då i Örebro och köpte en Camper 780 och ett 32 GB minneskort. När vi stannat för kvällen tänkte jag uppdatera den via mobilnätet med ny karta men det fick jag avbryta då uppdateringsfilen var på drygt 12 GB. Uppdateringen fick vänta tills vi kommit hem och kunde koppla upp den via fibernätet.
Först hade jag problem med att läsa in HBK:s fil med husbilsplatser. Det fungerade inte när jag sparade filen på minneskortet men att spara den på GPS:ens internminne gick bra. Problemet var att minnet blev nästan fullt. Jag provade att flytta minnsekortet till min gamla GPS, som jag fått lagad, och där fungerade husbilsplatserna. Jag testade med ett annat minneskort men det gjorde ingen skillnad. Jag läste också in en egen fil med platser med hjälp av Garmins program POI Loader och efter detta fungerade även HBK:s fil på minneskortet. Kan dock inte säga om det var programmet POI Loader som på något sätt påverkade GPS:en eller om det var något annan inställning jag lyckades ändra på för att filen på minneskortet skulle fungera.

I starkt solsken ser jag bättre på GPS:en än jag gör på surfplattorna eller mobilerna.

Oberoende vad man använder för att navigera med skall man granska den rutt som instrumentet föreslår. Det finns ett antal inställningar för vägtyper, närmaste väg eller snabbaste väg men ofta blir det ändå inte den väg som är bäst.

Jag är nöjd med min Camper 780 och skall nu i vår koppla in en backkamera (BC40) till den.

Samma modell av Garmin GPS finns också med färdkamer och heter då Camper 785.

Garmin har ett planeringsprogram för PC som heter BaseCamp. Har man installerat programmet på PC:n kan man, vid uppdatering av GPS:en med kartor välja att även uppdatera kartorna i PC:n.

/Jan-Olov
Fungerar backkameran bra? BC40. Får den bra kontakt trådlöst. Räcker batterierna länge?
(Har en backkamera som sitter högt, men är cyklarna på så ser jag inte mycket i den och fundera på att sätta en BC40 på nummerplåten)

/ Rickard
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har använt en 770 länge men den började bete sig konstigt efter en kartuppdatering i våras. Jag blev rekommenderad av Garmin support att köpa till ett extra minne från dem. Det löste problemet.
I övrigt är jag väldigt nöjd med GPSen.
 
Toppen